نگاه دست اندرکاران مجلات قرآنی بین المللی به دین غربی است

رییس انجمن مفاخر علمی و فرهنگی کشور با بیان اینکه در تبلیغ قرآنی باید بیش از همه بر وثاقت متن قرآن تکیه کنیم نگاه دست اندرکاران مجلات قرآنی بین المللی به دین غربی است.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام محمدجواد ادبی پژوهشگر ادیان تبلیغی و رییس انجمن مفاخر علمی و فرهنگی کشور در اولین نشست از سلسله نشست های تخصصی قرآن و رسانه با موضوع نشریات قرآنی جهان گفت: یکی از مهمترین مسائلی که باید در تبلیغ قرآن در مجلات قرآنی رعایت شود این است که قرآن را در نگاه تطبیقی با ادیان دیگر مطرح کنیم و جایگاه متن متین آن را مشخص سازیم.

حجت الاسلام ادبی تصریح کرد: مجلات دین پژوهی مسائل مختلفی را از منظر اسلام بررسی می کنند ولی به نظر من باید چند مرحله قبل از آن بررسی شود. ما تنها مسائل اسلام و مدرنیزه، اسلام و دموکراسی، اسلام و محیط زیست و غیره را نباید مطرح کنیم بلکه باید مجلات قرآنی ما در درجه اول به خود متن قرآن بپردازد.

 

 

پژوهشگر ادیان تبلیغی گفت: اگر به کتاب هایی مانند انجیل عهد جدید و عهد قدیم نگاه کنیم می بینیم که آنها در 100 تا 200 سال بعد از پیامبر خود نگاشته شده اند و این در مقابل قرآن که حتی یک واو آن تکان نخورده جایگاهش باید روشن باشد پیامبر ما در سایه روشن تاریخ نیست بلکه در روشنای تاریخ است و در تبلیغ قرآن باید بر این وثاقت متن آن تاکید شود.

حجت الاسلام ادبی با بیان اینکه گاهی متفکران اسلامی نگاههای مستشرقان را به دین دارند عنوان کرد: گاهی متفکران اسلامی همانگونه فکر می کنند که مستشرقان فکر می کنند و همانگونه به مسائل قرآنی می پردازند که مستشرقان پرداخته اند مثلاً در مورد دموکراسی چون در متدهای غربی بسیار پرداخته شده اینها نیز مثلاً دموکراسی از نظر قران را مطرح می کنند از نظر من نویسندگان و سردبیران مجلات قرآنی بین المللی نیز با نگاه غربی به سراغ متن دین می روند.

 

 

رییس انجمن مفاخر علمی کشور اشاره کرد: ما ناگزیریم پدیده های مضاف به دین را داشته باشیم مسائلی نظیر محیط زیست و قرآن، دموکراسی و قرآن و غیره باید بررسی شود اما به نظر من باید عینک غربی را از چشم بیرون آوریم و مانند تجربه مستشرقین در مورد اسلام فکر نکنیم.

حجت الاسلام ادبی بر لزوم اسلامی سازی علوم انسانی تاکید کرد و افزود: علوم انسانی باید بر مبنای روشهای اسلام بار دیگر نگاشته شود تا میان نگاه به قرآن توسط مسلمانان و نگاه به قرآن توسط مستشرقان تفاوت وجود داشته باشد و ما در درجه اول بر وثاقت متن قرآن تاکید کنیم.

 

 

پژوهشگر ادیان تبلیغی بابیان اینکه تکنولوژی برای تبلیغ دین یک فرصت است نه تهدید گفت: در جامعه کنونی تبلیغ قرآن امر به معروف و مسائلی از این دست تفاوتی عمیق پیدا کرده و باید بتوانیم قران را در فضای بین المللی تبلیغ کنیم و از تکنولوژی ایجاد شده به دست بشر نهایت استفاده را انجام دهیم.

حجت الاسلام ادبی شناخت هویت فضای رسانه ای تبلیغ امکانات رسانه مجازی با آموزه های دینی و مبارزه با تهدیدات تکنولوژی را از ضروریات ورود به تبلیغ دین در فضای مجازی دانست.

شایان ذکر است اولین نشست تخصصی قرآن و رسانه با موضوع نشریات قرآنی جهان چهارشنبه 19 مرداد در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

پایان پیام/
 

کد خبر 58531

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha