ادبیات زبان فارسی نشأت گرفته از کتاب آسمانی است

الهی قمشه‌ای با اشاره به اینکه ادبیات ما نشأت گرفته از کتاب آسمانی است، گفت: فضیلت و اخلاق که مورد تأکید انبیای الهی است در ادبیات ما نیز به آن توجه شده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، مهدیه الهی قمشه‌ای، در نشست بخش شعر و ادب نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه در همه احوال باید به یاد خدا باشیم، گفت: ادبیات ما نشأت گرفته از کتاب آسمانی است، به گونه‌ای که حکیم ابوالقاسم طوسی می‌فرماید اگر خوبی کردید به خود برمی‌گردد و اگر بدی کردید باز به خود برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه عمل صالح انسان‌ها نشان‌دهنده اعتقاد آنها به مبدأ و معاد است، افزود: اگر انسان‌ها بدانند که در آخرت حساب و کتابی است هرگز به دنبال گناه و خطا نمی‌روند و به خدا ایمان می‌آورند.

وی با ابراز تأسف از اینکه در جامعه بشری بعضی از این اعتقادند که خدا و قیامتی وجود ندارد، اظهار کرد: عالم دارای نظم و انضباط است و انسان‌ها باید روزی در پیشگاه خداوند جوابگو باشند و اگر خدا را جدی بگیریم تمام مشکلات بشریت حل می‌شود.

 

الهی قمشه‌ای با اشاره به اینکه خداوند همواره بر صدقه دادن به نیازمندان و منت نگذاشتن بر بندگان خدا تأکید کرده‌اند، گفت: خداوند در آیات قرآن کریم می‌فرمایند ای کسانی که ایمان آورده‌اید خدمات و زحمات خود را با منت به دیگران از بین نبرید.

الهی قمشه‌ای خاطرنشان کرد: تمام انبیای الهی آمده‌اند تا به انسان‌ها درس اخلاق بدهند و فضیلت در جهان فراگیر شود و این فضیلت در ادبیات ما نیز آمده است.

وی گفت: در ادبیات فارسی بر ستارالعیوب بودن خداوند تأکید شده است که باید انسان‌ها نیز عیب دیگران را بپوشانند و تنها نباید عیب انسان‌ها را دید بلکه زیبایی‌ها و خوبی‌های انسان‌ها را نیز مورد توجه قرار داد.

 

وی با اشاره به اینکه انسان‌ها باید فکر و سخن یکدیگر را بفهمند، گفت: تمام اختلاف‌های انسان‌ها از نفهمیدن زبان یکدیگر است و قرآن کریم می‌فرماید زوج‌ها باید با هم هم‌کفو باشند یعنی زبان یکدیگر را بفهمند و سعدی علیه رحمه نیز در این رابطه می‌فرماید در دنیا به یکدیگر نیکی کنید و سخن همدیگر را بفهمید و حرص دنیا را نخورید.

پایان پیام/
 

کد خبر 58698

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha