سریال الحسن و الحسین تلاش مذبوحانه وهابیت در مقابل شیعه

رجبی دوانی با بیان این که فیلم الحسن و الحسین براساس نقل های ضعیف ساخته شده است، گفت: این فیلم تلاش مذبوحانه وهابیت در مقابل گسترش تشیع است.

به گزارش خبرنگار شبستان، محمدحسین رجبی دوانی استاد دانشگاه و محقق تاریخ در هفدهمین نشست از سلسله نشست های جشنواره علامه عسگری با موضوع بررسی افسانه عبدالله بن سبا و نقد سریال الحسن و الحسین گفت: قبل از اینکه این فیلم را ببینم احساسم این بود که پشت این قضیه جریان های وهابی و علوی قرار دارند.

وی افزود: جریان های وهابی چون قدرت نرم شیعه را دیده اند که در جهان تسنن و اعراب به شدت پیشرفت داشته است به دنبال خنثی کردن این قدرت نرم برآمده اند.

رجبی به سریال امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: این سریال به رغم تحریم آن توسط برخی علمای سنی در داخل کشور، به سرعت در کردستان، سیستان و بلوچستان و... دست به دست می گشت و حتی توسط اهالی سیستان به پاکستان منتقل شد و این به دلیل جاذبه فراوان این سریال بود که قدرت نرم شیعه را به رخ علمای سنی کشید.

 

وی با اشاره به این که سریال الحسن و الحسین بر اساس نقلهای ضعیف ساخته شده است، گفت: دست اندرکاران این فیلم به صراحت به زبان آورده اند که این فیلم را برای پاسخ به فیلم های جمهوری اسلامی ایران ساخته اند.

این محقق تاریخ با اشاره به گسترش شیعه در میان اهل تسنن گفت: دلیل گسترش شیعه این است که متاسفانه در مکتب عامه ما چهره ای تاثیرگذار، تاریخ ساز و تحول زا نداریم که بتوانند جهان تسنن را تکان دهند و به همین دلیل در بیداری اسلامی ایجادشده می بینیم که آنها با خلأ رهبری مواجه هستند و هنگامی که دیکتاتوری را ساقط می کنند، برای آن جایگزین ندارند، اما مرجعیت در شیعه می تواند رهبری جامعه به عهده بگیرد.

وی افزود: در مصر مدت ها علیه انقلاب ما تبلیغ کردند که این انقلاب انقلابی شیعی و ایرانی است، در صورتی که امام بارها و بارها گفته بود انقلاب ما یک انقلاب اسلامی است و به دنبال وحدت میان مسلمانها بود. برخلاف تبلیغات مصری ها حرکت انقلاب ایران چنان جاذبه ای ایجاد کرد الان می بینیم در کشورهای دیگر با الگوگیری از انقلاب ایران به خیزش دست می زنند.

 

رجبی فیلم الحسن و الحسین را بر پایه شخصیت خیالی عبدالله بن سبا دانست و گفت: در این فیلم نشان داده شده است که عبدالله بن سبا تاسیس کننده شیعه است. و این بر اساس نقل کتاب های مشهور تاریخی است که پس از 1200 سال از راه یافتن این  شخصیت به کتاب های تاریخی،محقق فرزانه علامه عسگری ثابت کرد که عبدالله بن سبا موجودی موهوم و خیالی و ساخته ذهن مریض سیف بن عمر تمیمی است که از طرفداران بنی امیه بوده و در زمان امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) می زیسته است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید مراکز علمی باید به نقد عالمانه این فیلم همت گمارند، گفت: حالا که نتوانستیم از گسترش این فیلم در کشور جلوگیری کنیم، باید مراکز علمی با همکاری اهل فضل این فیلم را دوبله کنند و با استفاده از خود علمای اهل تسنن که با مرحوم علامه عسگری هم عقیده هستند و تقریظاتی را برای کتاب «عبدالله بن سبا» ایشان نگاشته اند، در شبکه های ماهواره ای این فیلم را نقد کنند و دروغ ها را آشکار سازند.

وی ادامه داد: در ابتدای کتاب علامه عسگری تقریظ هایی آمده که بسیاری از علمای اهل تسنن که اکثراً از اساتید دانشگاه های الجزایر و الازهر هستند، تحقیق علامه عسگری درباره خیالی بودن شخصیت عبدالله سبا را ستوده اند. به نظر می رسد موسسه علامه عسگری باید با این افراد ارتباط برقرار کند و از خود همان ها برای مقابله با این فیلم موهن استفاده کند.

 

وی تصریح کرد: البته این فیلم نمی تواند جاذبه ای در دل اهل حق و جویندگان راه حق داشته باشد، زیرا فیلمی است بی محتوا و با پرداختی ضعیف ساخته شده است، اما ممکن است چند نفر از جاهلان تحت تاثیر تبلیغات این فیلم قرار گیرند که ما موظفیم نقدهای این فیلم را همزمان با انتشار آن توزیع کنیم.

شایان ذکر است نشست تخصصی نقد سریال الحسن والحسین و بررسی افسانه عبدالله بن سبا جمعه 4 شهریور در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

پایان پیام/
 

کد خبر 62406

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha