اقدامات پدافندی در حوزه آب استان مورد توجه جدی قرار گیرد

خبرگزاری شبستان: مدیركل پدافند غیرعامل استانداری در همایش و كارگاه آموزشی برنامه ایمنی آب استان گفت: ضروری است اقدامات پدافندی و حفاظتی منابع آب استان مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، «محمدصادق طهماسبی» روز گذشته (۳ بهمن) در همایش و كارگاه آموزشی برنامهای ملی آب استان (WSP) كه به همّت مركز بهداشت و دانشگاه علوم پزشكی حضرت آیت الله شهید صدوقی (ره) یزد در سالن حضرت باقرالعلوم (ع) برگزار شد، گفت: ضروری است اقدامات پدافندی و حفاظتی منابع آب استان مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان ادامه داد: نقش آب در طراوت، شادابی و سلامت جوامع بشری نقش بسیار پراهمیتی است و قدر و ارزش آب در زندگی كویرنشینان به عنوان پایه گذاران تمدن صلح جوی كاریزی در توسعه فعالیت های آنها از دیرباز محترم بوده است.

 

وی افزود: ایرانیان همواره در طول تاریخ ضمن ارج نهادن به این مایه حیات، آب را به عنوان گوهره سلامت و بهداشت و حفظ آن را جزو وظایف انسانی و دینی خود می دانسته اند كه استحصال آب به وسیله سازه بومی قنات و رصد و پایش روزانه آب استحصالی به وسیله یك ارگانیزم زنده (به عنوان مثال ماهی) از ابتكار ایرانیان بوده است.

 

طهماسبی خاطرنشان كرد: در حال حاضر نیز از این دانش به صورت پیشرفته تر و استفاده همزمان از سنسور های تابشی و پایش لحظه ای حیات ارگانیزم زنده در كنار واحدهای آزمایشگاهی و گندزدایی پیشرفته به صورت روزانه استفاده می شود كه شایسته است از تلاش های شبانه روزی شركت های آب منطقه ای، آب و فاضلاب شهری و روستایی ومدیریت مركز بهداشت یزد كه مراقبت و مواظبت از آب آشامیدنی مردم را برعهده دارند، تشكر نمایم.

 

مدیركل پدافند غیرعامل استانداری بیان كرد: به علت تغییر سبك زندگی و تبدیل شدن شهرها به مراكز فعالیت های مختلف نوین وصنایع آلاینده ای كه در جوار این جوامع شكل گرفته است و استان یزد نیز از این قاعده مستثنی نیست،ضروری است سلامت آب از بدو ورود آلاینده های شیمیایی و صنعتی به داخل منابع اندك آب شیرین زیرزمینی كه به عنوان تنها منابع بومی مناطق كویری از آن یاد می شود به صورت جدی مدّنظر قرار گرفته و مراقبت شود.

 

وی ادامه داد: همانگونه كه استحضار دارید ملكول آب (H2o) دارای بارهای مثبت و منفی است و به عنوان یك ملكول قطبی جاذب یون های فعال مثبت و منفی است كه از طریق آلاینده ها وارد سفره زیرزمینی می شود و توانایی تشكیل كمپلكس های زیان آور برای سلامت انسان و محیط زیست را دارد و به اصطلاح علم شیمی به عنوان یك ملكول زنده از آن یاد می شود.

 

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان در پایان سخنان خود خاطرنشان كرد: اگر شرایط برای انجام واكنش های شیمیایی آب بدین صورت پیش بیاید و با عناصری كه توسط ما بواسطه فعالیت های صنعتی تولید می شود، تركیب یابد در نهایت سلامت آب به خطر می افتد و درنتیجه سلامت و حیات بهره برداران از این مایه زندگی و گوهره سلامت نیز دچار مخاطره می شود و خداوند متعال در تبیین این مهم می فرماید: « و من الماء كلّ شی حی ».

 

گفتنی است بررسی تهدیدات منابع آب استان، شناسائی خطرات و رویدادهای مخاطره آمیز در حوزه آب ، برنامه پایش اقدام های كنترلی و اعتبار سنجی برنامه ایمنی آب ازجمله موضوعات مطرح شده در سخنرانی های این همایش و كارگاه آموزشی یك روزه بود.

کد خبر 684645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha