لزوم پیوست پدافند غیرعامل برای پروژه های عمرانی

خبرگزاری شبستان: راستگو با تأکید بر لزوم بازبینی امکانات و تجهیزات از سوی دستگاه ها در راستای عملیاتی شدن برنامه ششم توسعه گفت: تمامی پروژه های عمرانی باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، علیار راستگو، فرماندار شهرستان تبریز امروز در دیدار رئیس و کارگروه شورای هماهنگی پدافند غیر عامل تبریز، با بررسی گزارش های ارایه شده از سوی دستگاه های اجرایی شهرستان بر لزوم آموزش عمومیبرای مقابله با تهدیدها و آسیب های ناشی از حوادث غیر مترقبه، در تعریف پدافند غیر عامل تأکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: در پدافند غیر عامل دو بحث جدّی و علمی داریم و فلسفه شکل گیری آن در جمهوری اسلامی ایران، بالا بردن تاب آوری مردم و به حداقل رساندن آسیب هاست.

راستگو با اشاره به چند مصداق پدافند غیر عامل ادامه داد: در این راستا، باید حواس ما به مخازن آب، چگونگی ساخت و سازها و عملکرد دستگاه ها باشد. متأسفانه بعضی از دستگاه ها در این زمینه کاستی هایی دارند، یا ساختمان چند طبقه می سازند با نمایی سر تا پا شیشه سؤال ایجاد می کند کجای این موارد پدافند غیر عامل است.

وی در همین خصوص با تأکید بر لزوم بازبینی امکانات و تجهیزات از سوی دستگاه ها و قانون جدید برنامه ششم توسعه متذکر شد: بر اساس قانون جدید توسعه که اخیراً ابلاغ شده، به صراحت  بیان شده که همه پروژه های عمرانی باید پیوست پدافند غیر عامل داشته باشند.

راستگو در همین راستا با بیان اینکه ما در خصوص آنفولانزای مرغی و سایر بیماری های مرتبط با حوزه دام تذکر می دهیم و می گوییم کشتار دام باید در کشتارگاه انجام شود، اما در عمل به گونه ای دیگر رفتار می کنیم، ادامه داد: بدون توجه به اصول استاندارد تعریف شده مشکلات عدیده ای مشهود خواهد شد.

وی در جمع بندی صحبت های خود گفت: در این جلسه و کارگروه، هفت نفر از مسؤولان دستگاه های اجرایی، گزارش های خود را با نگرش و حوزه فعالیتی خود ارایه دادند و مطالبی را بیان کردند، اما باید متوجه باشیم که حوزه پدافند غیر عامل، گستردگی خاصی دارد و بررسی اقدامات انجام شده یا نشده، نیازمند زمان بیش تری است.

فرماندار تبریز با تأکید مجدد بر لزوم آموزش همگانی و آماده سازی از سوی دستگاه های اجرایی، تصریح کرد: در این راستا لازم است که ابتدا دستگاه اجرایی، مسایل و مشکلات پدافند غیر عامل دستگاه خود را برطرف و هموار سازد و کلیه تهدیدات و آسیب ها را مطابق با استاندارد های مرسوم جهانی برطرف کند و به دنبال آن، راهکار عملی و منطقی برای مقابله با این آسیب ها را بیابند.

وی در همین راستا با اظهار بر اینکه بعضی از راهکارها نیازمند تأمین مالی نیستند بلکه نیازمند فکر و مشاوره هستند، تأکید کرد: موارد حیاتی و اضطراری همچون، ایمنی و آتش نشانی ها در اخذ مجوزهای احداث چه برای ساخت و چه برای پایان کار باید بر اساس اصول لاینفک، قواعد و ضوابط پدافند غیر عامل باشد.

راستگو با انتقاد از کم توجهی به آموزش درست و اصولی گفت: تمام پروژه های عمرانی باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند، تصریح کرد: پدافند غیر عامل در عین مردمی بودنش، یک مقوله امنیتی است و در این مقوله، هیچ تعارفی نداریم و باید همه اطلاع رسانی های مرتبط با امنیت و بحران به شکل واحد انجام شود و مشخص شود که چه کسی از هر دستگاه می تواند مصاحبه داشته باشد یا گزارش ارایه دهد.

وی با بیان اینکه مهم ترین نقش ما پیدا کردن راهکارهای علمی، تولید فکر جدید در مقابل تحریم ها و تهدیدها است، متذکر شد: اگر بتوانیم پدافند غیر عامل را در حوزه کشاورزی عملیاتی سازیم، می توانیم نیاز و امنیت غذایی مردم را به آسانی برطرف سازیم و بسیاری از مشکلات را هموار کنیم.

کد خبر 708162

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha