تکیه بر درآمدهای نفتی عاملی برای عقب‌ماندگی کشور است.

امام جمعه تبریز گفت: مهم‌ترین عامل موفقیت کشورهای غربی تکیه بر علم بوده است؛ در حقیقت آنها با فروش فناوری و علوم مختلف درآمدهایی چند برابری نسبت به درآمد نفتی کشورهای اسلامی دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم» در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه فناوری نو و پیشرفته ربع رشیدی در تبریز اظهار داشت: تکیه بر درآمدهای نفتی عاملی برای عقب‌ماندگی کشور است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی ادامه داد: این در حالی است که مهم‌ترین عامل موفقیت کشورهای غربی تکیه بر علم بوده است؛ در حقیقت آنها با فروش فناوری و علوم مختلف درآمدهایی چند برابری نسبت به درآمد نفتی کشورهای اسلامی دارند.

وی با تأکید بر این‌که خام فروشی نفت باید پایان یابد و این ثروت خدادادی پس از فرآوری و تبدیل به کالاهای مختلف و دارا بودن ارزش‌آفزوده صادرات شود، افزود: در یک قرن گذشته دلسوزانی بوده اند که این موضوع را مطرح کرده اند؛ اما به دلایل مختلف فرصت و مجالی نبود که اقتصاد آسیب پذیر نفتی کشور را اصلاح کنند.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که زنجیره علم و فناوری، علمی که منتهی به فناوری و تجاری سازی شده است؛ می تواند ایجاد قدرت کند، اگر علم به فناوری و فناوری به صنعت وصل شود؛ توسعه کشور را شاهد خواهیم بود، به عبارت دیگر حلقه مفقوده اقتصاد کشور جدایی میان صنعت و دانشگاه است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تجاری‌سازی علم را راهگشای اقتصاد کشور دانست و ادامه داد: بی تردید با اعتماد به جوانان دانشمند و فعالان اقصاد دانش بنیان و فناور محور می توان تحریمهای ظالمانه آمریکا را به فرصت بزرگ و گسترش فناوری های بومی تبدیل کرد.

همچنین مجید خدابخش، استاندار آذربایجان‌شرقی در سخنانی با تأکید بر این‌که باید به جوانان اعتماد کرد، اظهار داشت: صرف اعتماد هم کافی نیست، ساختار باید اصلاح شود. ساختار باید به شکل گیری صحیح اقتصاد دانش بنیان کمک کند، واردات و کمک به واردات کشتن خلاقیت است.

کد خبر 737218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha