تعلیم و تربیت مسأله اساسی حیات انسان است

مراثی گفت: تعلیم و تربیت همواره از مهمترین دغدغه های مصلحان و متفکران بوده است و از دیدگاه ادیان الهی نیز این امر، مسأله اساسی حیات انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز،‌ علی مراثی، پژوهشگر و استاد دانشگاه تبریز امروز در ششمین جلسه از سلسله جلسات طرح ولایت کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی در مسجد چهارده معصوم(ع)، با بیان اینکه این دوره در حقیقت یک اعتکاف معرفتی برای فعالان فرهنگی مساجد است، اظهار داشت: هیچ عبادتی بالاتر از شناخت معرفتی، معرفت آموزی و تفکر نیست.

وی خاطرنشان کرد: براساس فرمایشات معصومین علیهم السلام یک ساعت تفکر بالاتر از هفتاد سال عبادت است و از آنجایی که فراگیران مسجدی در این دوره ساعات بسیاری را به تفکر اختصاص می دهند، از این حیث پاداش اخروی آن ها بسیار عظیم خواهد بود.

مراثی ادامه داد: تعلیم و تربیت همواره از مهمترین دغدغه های مصلحان و متفکران بوده است و از دیدگاه ادیان الهی نیز این امر، مسأله اساسی حیات انسان است، اسلام به عنوان تنها دین حق الهی در ابعاد گوناگون تربیت انسان، مبانی، ارزش‌ها و راهبردهای اساسی را ارائه کرده است.

پژوهشگر و استاد دانشگاه تبریز با بیان این‌که اسلام را می توان دین تربیت خواند؛ چراکه همه عرصه های تعالی انسان را در ابعاد فردی و اجتماعی مشروط به تربیت صحیح می داند، افزود: اهداف و رویکرد محتوایی تربیت اسلامی مهمترین مسأله‌ای است که پیوند میان مبانی و نگرش های فلسفی و فرایند تحقق آن را برقرار می کند.

وی افزود: از منظر اسلام، تربیت عقلانی و پرورش قدرت تفکر فطری مهمترین هدفی است که تکیه‌گاه و خاستگاه اولیه ایمان به مبدأ و معاد و شکل گیری باور عمیق به حقایق و ارزشهای الهی را فراهم می سازد و سپس بر مبنای تعقل و ایمان سایر عناصر اصلی و کلی اهداف تربیتی در یک الگوی مفهومی، تعریف و تبیین می شود.

مراثی یادآور شد: این اهداف، پرورش حکمت در متربیان است که هم در عرصه نظر و هم در عرصه عمل به همه نیکی ها و مطلوب هایی که در ابعاد فردی و اجتماعی غایت تربیت شمرده می شود؛ دست می یابد. بنابراین تربیت اسلامی، تربیت "حکمت بنیان" است، بر این اساس تحول و ارتقای نظام تربیتی و آموزشی جوامع اسلامی در مبانی، اهداف، اصول، روش ها و محتوا ضروری است؛ تحولی که در روش ها و چارچوب های خود نیز باید حکیمانه باشد .

وی در پایان با اشاره به اینکه بزرگترین خطری که اسلام را تهدید می کند این است که کسانی در لباس اسلام، به اسم اسلام علیه اسلام ضربه بزنند خاطرنشان کرد، وظیفه ما این است که برای اسلام جانبازی کنیم و در خط حضرت سیدالشهدا(ع) حرکت کنیم، همه در دفاع از آرمان دینی خود مسؤول هستیم.

کد خبر 737424

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha