کنگره بین‌المللی نظامی گنجوی در تبریز آغاز شد

کنگره علمی تخصصی و دو روزه نظامی گنجوی امروز با حضور جمعی از نظامی شناسان داخلی و خارجی در تبریز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، کنگره بین‌المللی نظامی گنجوی امروز با حضور 14 میهمان خارجی از کشورهای بنگلادش، ترکیه و جمهوری آذربایجان و شخصیت‌های برجسته نظامی‌شناس کشورمان به مدت دو روز به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.

احمد فرشبافیان، دبیر اجرایی این کنگره در سخنانی به ارایه گزارشی از تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه پرداخت و اظهار داشت: ۸۳ مقاله به دبیرخانه این کنگره رسیده که از این تعداد ۱۸ مقاله به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد که ۱۰ مقاله از نویسندگان داخلی و ۸ مقاله نیز از محققان و اساتید خارجی است.

وی بررسی جایگاه فرهنگ و تمدن و تاریخ و جغرافیای ایران در آثار نظامی، عصر نظامی (حاکمان، شاعران، شخص نظامی، اوضاع سیاسی فرهنگی و ...) و باورهای دینی و اندیشه‌های عرفانی در آثار نظامی را از جمله محورهای کنگره برشمرد.

فرشبافیان ادامه داد: نقد و بررسی آثار نظامی، تاثیر نظامی بر شعرا و دانشمندان بعد از خود و کتاب شناسی نظامی و نسخه شناسی آثار نظامی و موضوعات مرتبط از دیگر محورهای این کنگره بین‌المللی است.

رئیس مرکز مطالعات قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز از تاسیس مجمع تحقیقاتیِ نظامی‌شناسی در تبریز خبر داد و گفت: تلاش برای ایجاد قطب نظامی شناسی در دانشگاه تبریز متوقف نخواهد شد.

همچنین ابراهیم  اقبالی، دبیر علمی کنگره علمی تخصصی نظامی گنجوی در دانشگاه تبریز؛ نظامی را در زمره شاعران طراز اول تاریخ ادبیات ایران دانست و اظهار داشت: نظامی گنجوی در ردیف پنج شاعر شهیر کشورمان قرار دارد، درک بیشتر آثار نظامی گنجوی نیازمند شرح و تفسیر است.

کد خبر 739301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha