اقتصاد وابسته به نفت، اقتصادي بيمار است

نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي گفت: بايد قبول کنيم اقتصاد تک محصولي وابسته به نفت، اقتصادي بيمار است که باعث شده نتوانيم به جايگاه شايسته اي دست يابيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمين «محمدعلي آل هاشم» در بيست و چهارمين همايش توسعه صادرات غير نفتي ايران که در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد، اظهار داشت: در رشد و توسعه کشور عوامل زيادي دخيل هستند، يکي از مهمترين عوامل تاثير گذار توسعه بخش صادرات غير نفتي است.

امام جمعه تبریز ادامه داد: زماني که صحبت از صادرات غير نفتي و توسعه به ميان مي آيد، در کشوري مثل ما که از ظرفيت‌هاي بسيار عظيمي برخوردار است، زمينه رسيدن به اين هدف آسان است.

حجت‌الاسلام والمسلمين آل هاشم افزود: منطقاً انتظار اين است که هزينه توليد در ايران بسيار پايين تر و در نتيجه قدرت رقابت در بازارهاي بين المللي بالاتر باشد، اما اينکه چرا با وجود اين ظرفيت هاي خدادادي و نيروي انساني هنوز به جايگاه مطلوب نزديک نشده ايم، جاي سوال دارد.

وي ادامه داد: هزينه بالاي توليد در ايران در مقايسه با ساير کشورها و‌ کيفيت نه چندان خوب ناشي از قديمي بودن فناوري و فرسودگي ماشين آلات است که توان رقابت در بازار جهاني را مي گيرد.

نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي گفت: وقتي توليد با کيفيت داشته باشيم، اما زمينه صادرات را نتوانيم برقرار کنيم، اين توليد هيچ مزيتي براي ما تلقي نمي شود بلکه همزمان با موضوع کاهش هزينه هاي توليد بحث صادرات نيز از اولويت بالايي برخوردار است.

وی افزود: بعد از خروج يک جانبه امريکا از برجام و بازگرداندن تحريم هاي غير انساني، اين موضوع حساسيت مضاعف پيدا مي کند، شرکاي تجاري ايران هم ديگر نمي توانند به طور عادي با ما ادامه همکاري دهند و ادامه کار با آنها هم دشوار است چه برسد به کشورهايي که ذاتا تعامل ضعيف داريم، در اين شرايط ديپلماسي اقتصادي از ساير موارد مهمتر مي شود.

بايد تعاملات اقتصادي را با دنيا بهبود بخشيم

امام جمعه تبریز گفت: اگر ديپلماسي اقتصادي به عنوان الزام راهبردي مطرح شود؛ مي توان بازار هاي موجود را از طريق ساز و کارهاي خاص حفظ کرد، باید قبول کنيم اقتصاد تک محصولي وابسته به نفت، اقتصادي بيمار است که باعث شده نتوانيم به جايگاه شايسته اي دست يابيم، اگر از اهداف کلان اقتصادي اين است که به رشد مطلوب دست يابيم بايد تعاملات اقتصادي را با دنيا بهبود بخشيم، اگر توانمندي و ظرفيت ها را متمرکز کنيم و به عنوان الزام راهبردي به آن نگاه کنيم مي توانيم از موانع عبور کنيم.

نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي ادامه داد: نوسانات قيمت ارز و کمبود مواد اوليه باعث شده که کارخانجات با کمبود نقدينگي مواجه شوند و کالاهاي اساسي نيز که با ارز 4200 توماني تهيه شده با نرخ  مصوب براي مصرف شهروندان عرضه نمي‌شود بلکه با نرخ ارز آزاد و چندين برابر قيمت به مردم عرضه مي‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين آل هاشم گفت: چند نرخي بودن ارز اين وضعيت اقتصادي را به وجود آورده و بايد دولت براي تک نرخي کردن ارز اهتمام کند و وزارت امور خارجه نيز بايد براي ديپلماسي اقتصادي و پيدا کردن بازارهاي خارجي اهتمام ويژه داشته باشد.

کد خبر 742269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha