روایتی از سیاحت علمی امام خمینی در تبریز

همزمان با سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، خبرگزاری شبستان جزئیات تنها سفر امام خمینی به تبریز را باز نشر می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، امروز، سه شنبه ۱۴ خرداد؛ سی امین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) است. شاید همین مناسبت، بهترین زمان برای بازنشر جزئیات تنها سفر امام خمینی(ره) به تبریز باشد.

با توجه به اینکه حضرت امام خمینی(ره) پیش از انقلاب درگیر مبارزه و سختی تبعید و دوری از وطن بودند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و وجود شرایط خاص، مانع سفر ایشان به مناطق مختلف کشور می شد اما تبریز یکبار در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی افتخار حضور ایشان در دوره جوانی را با خود به همراه دارد.

امام عظیم الشان(ره) در سنین جوانی و در دوازدهم مرداد سال ۱۳۱۶ به همراه سه نفرِ دیگر از دوستان خود سفری به تبریز داشتند و با توجه به علاقه ایشان به کتاب و کتابخانه که منحصر به دوره مرجعیت ایشان نبود، به بازدید کتابخانه تربیت تبریز رفته و حین بازدید از این کتابخانه قدیمی و غنی، دستخطی را به همراه همسفران خود نگاشته‌اند که طی آن، از کتابخانه تربیت به‌عنوان محلی برای سیاحت علمی یاد کرده‌اند.

متن دستخط امام که هم اکنون در محل این کتابخانه نگهداری می شود، چنین است: «کتابخانه دولتى تربیت تبریز را با آقایان حاجى آقا روح‌‏الله و حاجى میرزاابوالفضل نجم‌‏آبادى و آقاسیدصادق لواسانى سیاحت و براى استفاده مطالب علمى و ادبى بهترین محل، و زحمات مدیر و مؤسسین آن را قابل تمجید و اعجاب یافتیم.» 


این سند به تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۱۶ هجری شمسی مقارن با ۱۴ جمادی الثانی ۱۳۵۶ هجری قمری امضا شده و نزدیک به 82 سال است که در کتابخانۀ تربیت تبریز نگهداری می‌شود. در سند مزبور، امضای آیت‌الله ابوالقاسم مجتهدی، ‌آیت‌الله میرزاابوالفضل نجم‌آبادی‌ و ‌آیت‌الله سیدصادق لواسانی‌ نیز در کنار امضای امام خمینی(ره) ثبت شده است.

کتابخانه تربیت نخستین کتابخانه دولتی ایران است که در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در تبریز ایجاد شد. این کتابخانه توسط محمدعلی خان تربیت با نام «کتابخانه و قرائتخانه عمومی معارف» در یکی از اتاق‌های دبیرستان محمّدیه (شاهدخت سابق) واقع در کوی حرم‌خانه و پشت استانداری فعلی پایه‌گذاری شد.

در سال ۱۳۱۲ کتابخانه کمی جابجا شد و به محلّ فعلی خود در میدان دانشسرا انتقال یافت. در گنجینه این کتابخانه دفتر یادبودی موجود است که بزرگان و تجار و فضلا از ابتدای احداث تاکنون پس از بازدید از این کتابخانه، آن را به زیور دستخط خود آراسته اند.

کد خبر 797306

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha