زندگی عشایر همواره با اقتصاد مقاومتی عجیب بوده است

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: امروز عشایر مصداق عینی پیام مقام عظمای ولایت در رابطه با شعار سال یعنی سال رونق تولید هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، ‌حجت الاسلام «سیدمحمدعلی آل هاشم» امروز(۱۵ تیر) در دیدار ریش سفیدان، معتمدین و جوانان عشایر آذربایجان شرقی اظهار داشت: عشایر قشر زحمتکش و پرتلاش جامعه ایران هستند، عشایر در زمان جنگ در مناطق غربی کشور منجمله شهرهای ایلام، مهران و سومار در دفاع از مرزهای کشور نقش بسزایی ایفا کرده اند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی ادامه داد: عشایر مصداق عینی اقتصاد مقاومتی، تولید ملی، اصلاح الگوی مصرف، اشتغال و تلاش، همت و کار مضاعف هستند. 

وی گفت: عشایر در قبل از انقلاب نیز در صیانت از مرزهای کشور تلاش زیادی از خود نشان داده اند و بعد از انقلاب هم در دفاع از انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی کارهای چشمگیری انجام داده اند. عشایر در عرصه تولید به ویژه تولید مواد پروتئینی و صنایع دستی جایگاه مهم و ارزشمندی دارند.

آل هاشم با اشاره به ورنی به عنوان یکی از محصولات صنایع دستی که توسط عشایر تولید می شود، گفت: ورنی محصولی صادراتی و ارزآور برای کشور است، نقش عشایر با توجه به جمعیت 2 درصدی آن در تولید داخلی و رونق اقتصادی بی بدیل است و این مهم جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با تاکید بر حل مسائل و مشکلات جامعه عشایری استان آذربایجان شرقی گفت: عشایر سربار جامعه نیستند، عشایر افراد قانع، کم توقع و بی منت هستند که با تمام سختی ها و کمبودها مانوس هستند.

امام جمعه تبریز از زحمات رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، سازمان امور عشایری و سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی که در ارتباط با توسعه موضوعات جدید و روز از قبیل انرژی های نو، آبگرمکن خورشیدی، روشنایی خورشیدی، فانوس خورشیدی و یک سری اقدامات نانو در راستای ثبت راه‌های عشایری، اصلاح نژاد، دوقلوزایی و تولید نهاده های دامی در بین عشایر انجام داده اند، تشکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم خاطرنشان کرد: تسهیلاتی که بانک‌ها در اختیار عشایر قرار می دهند از اقدامات ارزشمند انجام شده در راستای رفاه و حل مشکلات فعالیتی جامعه عشایر استان است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره مجدد به تولید 20 درصد محصولات پروتئینی استان از سوی عشایر گفت: عشایر آذربایجان شرقی از ایل های ارسباران و شاهسون و 9 طایفه مستقل در دوره ییلاقی و 2 ایل و 7 طایفه مستقل در دوره قشلاقی تشکیل شده اند که علاوه بر فعالیت های تولیدی و کشاورزی به بافت قالی، قالیچه، ورنی، جاجیم، جوراب عشایری، دستکش و کلاه نیز مشغول هستند که این نیز به نوبه خود در تولید صنایع دستی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با تجلیل از نقش عشایر در تامین نیازهای اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: سراسر زندگی عشایر نمود واقعی از اقتصاد مقاومتی است. بسیاری از لوازم و مولفه های اقتصاد مقاومتی از قبیل همت، تلاش و اشتغال  را به عینه می توان در زندگی روز مره عشایر مشاهده کرد.

امام جمعه تبریز افزود: آنها سال هاست که اصلاح الگوی مصرف را در زندگی خود اجرا کرده و در مقام عمل گام های اساسی برای رونق تولید برداشته اند؛ در حقیقت بسیاری از آموزه های زندگی عشایر به ویژه در بعد کار و تلاش، خودکفایی و نیز صرفه جویی آنان می تواند الگوی برای زندگی عمومی باشد.

 

کد خبر 806393

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha