جشنواره موسیقی مقاومت و هزار راه نرفته

دومین جشنواره سراسری موسیقی دفاع، مقاومت و حماسه امروز در شرایطی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می دهد که هنوز با وضعیت آرمانی در این حوزه فاصله وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، دومین جشنواره سراسری موسیقی دفاع، مقاومت و حماسه امروز ۱۳ تیر در شرایطی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می دهد که به اعتقاد کارشناسان و اساتید جوزه موسیقی کشور؛ برگزاری چنین جشنواره هایی لازمه مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان اسلام است.

گرایش هنرمندان به سمت موسیقی های کوچه بازاری

«اسفندیار قره باغی» استاد آواز و موسیقی کشور با اشاره به این‌که برگزاری دومین جشنواره سراسری موسیقی دفاع، مقاومت و حماسه رویدادی ارزشمند و قابل توجه است، اظهار داشت: مهم‌ترین اصل در برگزاری چنین جشنواره هایی؛ سپردن کار به کاردان است؛ اگر چنین شود، قطعا نتیجه جشنواره نیز ارزشمند خواهد بود.

عضو هیأت داوران جشنواره موسیقی دفاع، مقاومت و حماسه با اشاره به این‌که مهم‌ترین معضل موسیقی کشور، گرایش هنرمندان به سمت موسیقی های کوچه بازاری و با مضامین سبک و دور از فرهنگ ایرانی اسلامی است، تصریح کرد: این جشنواره می‌تواند در تعامل میان شعرا، آهنگسازان و خواننده های اثرگذاری کند.

استقبال هنرمندان سراسر کشور

«غلامرضا میرزازاده» دبیر دومین جشنواره سراسری موسیقی دفاع، مقاومت و حماسه با اشاره به این‌که استقبال هنرمندان سراسر کشور از این رویداد هنری نشان از جایگاه و مقبولیت این رویداد هنری نزد هنرمندان سراسر کشور دارد، اظهار داشت: در مجموع 155 اثر در سه بخش تولیدی، گروه نوازی و سرود به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین هدف جشنواره تکریم هنرمندان و گروه‌های فعال هنری در زمینه هنر مقاومت و حماسه در کشور است، خاطرنشان کرد: کشف استعدادهای جوان و پرورش نیروهای خلاق هنری در زمینه موسیقی و سرود حوزه مقاومت نیز مورد توجه دست اندرکاران جشنواره بوده است.

میرزازاده با تقدیر از حمایت ها و تعامل‌های نزدیک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در راستای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این رویداد هنری گفت: انجمن موسیقی استان به عنوان متولی برگزاری جشنواره سراسری موسیقی دفاع، مقاومت و حماسه به دنبال برگزاری سالانه این رویداد هنری است.

حمایت از هنر و هنرمند تنها بر عهده نهاد یا ارگان خاص نیست

«شاهرخ پناهی‌فرد» عضو مدیره انجمن موسیقی استان با اشاره به این‌که این رویداد هنری فرصتی برای ارزیابی آثار تولیدی و گروه‌های فعال موسیقی و سرود در عرصه هنر مقاومت بوده است، اظهار داشت: استعدادهای ارزشمندی در جریان جشنواره کشف شد که نیازمند توجه و حمایت هستند.

وی با اشاره به این‌که ایده برگزاری چنین جشنواره‌ای بسیار ارزشمند است، افزود: امسال دومین دوره این جشنواره برگزار شد که امیدوارم نظم در برگزاری سالانه جشنواره همچنان مورد توجه و تأکید باشد.

پناهی فرد با بیان این‌که حمایت از هنر و هنرمند تنها بر عهده نهاد یا ارگان خاص نیست، گفت: نیازمند همکاری دیگر ارگان ها و نهادهای مرتبط با موضوع جشنواره هستیم تا جوانان فعال در هنر موسیقی استان؛ بیش از پیش در موضوعاتی از قبیل دفاع، حماسه و مقاومت به تولید اثر بپردازند. 

وی تصریح کرد: اساتیدی که در عرصه موسیقی حماسی و مقاومت فعالیت می کنند، نباید به فراموشی سپرده شوند، باید دانست اگر در دوران دفاع مقدس رزمنده ای با دست گرفتن اسلحه به جنگ با دشمن رفت، هنرمندی نیز با هنر خود توانست ادای دین داشته باشد. 

تأکید بر  تعامل هنری میان گروه های سرود فعال در مساجد و مدارس

«محمد ملکی اصل»، عضو هیأت داوران دومین جشنواره سراسری موسیقی دفاع، مقاومت و حماسه اظهار داشت: از میان انبوه آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، 25 اثر قابل تأمل دربخش سرود در مرحله اول انتخاب شد که در نهایت 16 اثر به بخش مسابقه و نهایی راه یافتند که از این تعداد سه گروه برگزیده و سه نفر به عنوان تک خوان برگزیده شدند.

وی با بیان این‌که مقوله سرود مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، گفت: دهه 60 اوج فعالیت های گروه های سرود و عامل انگیزه و روحیه مضاعف رزمندگان و اقشار مختلف بوده است، در مقطعی این هنر به فراموشی سپرده شد، اما طی سال های اخیر گروه های سرود به ویژه در مساجد فعال تر شده اند.

ملکی اصل تعامل هنری میان گروه های سرود فعال در مساجد و مدارس با اساتید  و فعالان عرصه موسیقی برای خلق آثار ماندگار را خواستار شد و افزود: گروه های سرود که طی سال های اخیر فعالیت می کنند، توانسته اند همان روحیه ایثار، جهاد و شهادت را میان نسل جوان جامعه ترویج دهند، از این رو باید مورد توجه بیشتر قرار گیرند.  

گفتنی است، این جشنواره به حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، به همت انجمن موسیقی استان و با مشارکت معاونت فرهنگی هنری سپاه عاشورا، سازمان بسیج هنرمندان، صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی و حوزه هنری آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.

 

کد خبر 805896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha