نشست پژوهشی فلسفه، هنر و ادبیات برگزار شد

سومین نشست تخصصی از سری نشست های پژوهشی فلسفه، هنر و ادبیات با عنوان «رسالت هنر، هنر برای هنر یا هنر برای مردم؟» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، سومین نشست تخصصی از سری نشست های پژوهشی فلسفه، هنر و ادبیات با عنوان «رسالت هنر، هنر برای هنر یا هنر برای مردم؟» امروز(۲۶ مرداد) به همت حوزه هنری استان آذربایجان شرقی و با همکاری منطقه آزاد تجاری ارس در جلفا برگزار شد. 

حجت الاسلام «سالار سنجری»، امام جمعه جلفا در سخنانی با اشاره به مردمی بودن هنر اظهار داشت: در لابلای آیات قرآن موارد زیادی در خصوص هنر می توان یافت؛ ولی متاسفانه این قبیل مسائل مورد بی مهری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: قرن 21 قرن اسارت هنر است و دلیل این حرف نیز مسائلی است که لیبرالیسم در مورد هنر مطرح می کند.

سنجری با طرح این سوال که آیا هنر برای هنر است یا هنر برای مردم، گفت: ما در طول تاریخ شاهد دو جبهه بودیم؛ یکی حق و دیگری باطل و هر دو برای رساندن پیام خود امروزه از هنر استفاده می کنند و هنرمند واقعی کسی است که فهم خود را از جبهه حق به مردم تبیین کند.

همچنین «علیرضا جوادی فام»، استاد دانشگاه های تبریز گفت: هنر تعریف منطقی ندارد و از آنجایی که هنر بسیط است؛ از این رو تعریفی ندارد و هر کسی که سعی داشته هنر را تعریف نماید در واقع آن را توصیف کرده است نه تعریف.

وی ادامه داد: نگاه هنرمند به هنرش مثل آبی است که به درخت ریخته می شود و چنانکه آب سبب بالندگی درخت می شود نگرش هنرمند به هنرش نیز تاثیر فراوانی در رشد و بالندگی جامعه دارد.

جوادی فام خاطرنشان کرد: نقش هنرمند این است که زیبایی و لذت هنر واقعی را به انسان نشان دهد و این هنر ماندگار خواهد بود لذا هنر باید در راستای کمال انسان و فطرت او باشد و هنر باید انسان را به جایگاه ملکوتی اش رهنمون سازد و از اینجاست که کارکرد هنر برای مردم مشخص می شود.

وی در ادامه هنر را به دو مرحله هنر پیرو و هنر پیشرو تقسیم کرد و گفت: هنر پیرو، هنری است که خواسته اکثریت را در نظر می گیرد و فقط لذت و شگفتی در آن مطرح است، اما هنر پیشرو یا متعهد هنری است که حقایق ناب را از میان رخداد های به ظاهر عادی استخراج کند و آنچه هست را به آنچه باید باشد، سوق دهد.

 

کد خبر 821641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha