مقبولیت و مشروعیت در کارآمدی دولت است

رحمانی‌فضلی گفت: تداوم مقبولیت، مشروعیت و مشارکت وقتی است که بتوان کارآمدی دولت و رضایتمندی مردم را محقق کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «عبدالرضا رحمانی فضلی» امروز(۷ شهریور) در مراسم گرامیداشت شهدای هفته دولت که در سالن اجتماعات مصلای امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، اظهار داشت: سه دوره موجود در کشور به قبل از مشروطیت، مشروطیت و انقلاب اسلامی در کشور تقسیم شده است.

وزیر کشور تصریح کرد: مفهوم دولت در ادبیات سیاسی ویژگی و شرایطی بر آن حاکم است و بدون آن نمی‌توان ادعا کرد که دولت وجود دارد، از این‌رو می‌توان گفت که ایران تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران به معنی واقعی کلمه دولتی نداشت.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: عنصر قدرت قبل از مشروطیت زمین و ارزش افزوده زمین بود و براساس توزیع زمین بین ولایت و حکام آن را در اختیار خود داشتند و حتی معنای ملت هم تا مشروطیت وجود نداشت.

وی با بیان این‌که دولت‌ها قبل از انقلاب نه مقبولیت و نه مشروطیت داشتند، افزود: دو ویژگی مهم دولت‌ها مقبولیت و مشروطیت است ولی قبل از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رابطه ملت و دولت براساس زور بود، چراکه یک شاه بود که برای مال و ناموس مردم تصمیم گرفته و آن را اجرا می‌کرد.

وزیر کشور تصریح کرد: مردم در زمان مشروطیت عدالت، قانون و اجرای قانون می‌خواستند که زمانی ایجاد شد ولی بعدها خالی از معنا و مفهوم شد، چراکه انتخابات ایجاد می‌شد ولی کاملاً تشریفاتی بود که البته این موضوع در زمان شاه نیز حاکم بود.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه در زمان شاه تضاد بین دولت‌ها و ملت بود، افزود: قبل از انقلاب سیستم کشور کاملا سلطنتی بود، از این‌رو نتیجه آن منجر به عدم مشارکت مردم در تصمیم‌گیری، عدم ارزیابی و نظارت بر دولت شد.

وی افزود: در مقطع سال ۵۷ است که معنای واقعی دولت را درک کرده و توفیق پیدا کردیم، چراکه از این سال به بعد، امام رحمت‌الله علیه به دولت مشروعیت دادند؛ امام راحل به خاطر رابطه خوب با مردم، آن تفکر و تضاد بین دولت و مردم را از بین برده و مردم به ایشان اعتماد کردند.

وزیر کشور ادامه داد: تداوم مقبولیت، مشروعیت و مشارکت وقتی است که بتوان کارآمدی دولت و رضایتمندی مردم را محقق کنیم زیرا اگر عدم کارآمدی باشد، دولت‌ها دچار اشکال می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دشمنی استکبار جهانی پس از پیروزی انقلاب اظهار داشت: حلقه وصل دولت و ملت، اعتماد است که ما آن را سرمایه اجتماعی می‌دانیم. ما با برخی عدم تحلیل درست و برخی بغض‌های نادرست درگیر هستیم در حالیکه باید از این میراث که شهدا در اختیار ما گذاشته‌اند حفظ و حراست کنیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: اگر اساس و نهاد دولت تخریب شود و دولت هم  از هر جناحی باشد، این  مردم هستند که دیگر اعتمادشان تضعیف می‌شود. اگر قوه قضائیه و مجلس تضعیف شود هم روال همین است و اعتماد مردم مورد خدشه قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی های مهم اقتصاد مقاومتی، مردم‌محوری است به طوری‌که طبق فرامین ایشان، تحقق رفع آسیب‌های اجتماعی از طریق اجتماعی شدن باید باشد.

وزیر کشور با تأکید بر این‌که فرهنگ عمومی باید اصلاح شود گفت: صاحبان اصلی حکومت مردم هستند و عمیقا باید اعتقاد داشته باشیم و این شعار سیاسی نیست بلکه تجربه تاریخی سیاسی و عملکردی است.

رحمانی با اشاره به زیاده‌خواهی دشمنان نظام گفت: اکنون دشمن از ما می‌خواهد تا بُرد موشک خود را به بالای ۲ هزار نبریم؛ در حالیکه قبلا باید دو کیسه دلار برای چهار تا موشک می‌بردیم تا آن را بخریم.

وی ادامه داد: دشمن از تکنولوژی و تکنولوژی فضایی ایران هراس دارد، اکنون حرف دشمن این است که چرا در یمنی که قرار بود ظرف دو هفته متلاشی شود و یا سوریه، عراق و لبنان متلاشی شوند و آنها خودشان مستقر شود، هیچ کاری نشده است.

کد خبر 826661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha