استان یزد جز سه استان پرخطر در میزان شیوع سرطان در کشور است

دهقانی با اشاره به میزان شیوع سرطان در استان یزد گفت: متاسفانه استان یزد جز سه استان پرخطر کشور در میزان شیوع سرطان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، « محمدرضا دهقانی » در نشست کارگروه تخصصصی اجتماعی، فرهنگی و سلامت زنان و خانواده استان یزد در استانداری یزد گفت: در دنیا  حدود 38 میلیون مرگ و میرها بر اساس بیماری های غیر واگیر است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: در سال 96 میزان 300 هزار مرگ و میر داشتیم که عامل 36 درصد از آن بیماری های غیر واگیر است که یپشبینی سال 2040 به 800 هزار نفر می رسد.

 

وی ادامه داد: 4 دلیل عمده بیماری های غیر واگیرشامل دیابت، بیماری های تنفسی، اختلالات روانی، بیماری های قلبی عروقی است.

 

دهقان گفت: ایران حدود 141 در،  صد هزار نفر میزان بروز سرطان ها است که در سطح دنیا جایگاه متوسط داریم و از لحاظ درمان نیز جز کشورهای با کمترین مرگ به دلیل سرطان هستیم.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزدبیان کرد: میزان بروز ما در وضعیت متوسط است اما درصد رشد تعداد مبتلا به سرطان بین متوسط جهانی بسیار زیاد بوده است و روند رشد آن فزاینده تر از کشورهای در تراز خود هستیم.

 

دهقانی ادامه داد: بر اساس آمار سال 94 در سرطان پستان در سطح کشور رتبه اول  و در روده بزرگ رتبه دوم کشور هستیم.

 

وی گفت: شایعترین سرطان ها در استان سرطان پستان، تیروئید، پوست است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد بیان کرد: پرخطرترین استان های ایران در 10 سرطان شایع زنان  استان یزد جز 3 استان کشور است.

 

دهقان ادامه داد: استان یزد در 10 سرطان شایع مردان رتبه اول کشور دارد که در سرطان پروستات این رتبه اول است.

 

وی گفت: سرطان ارتباط مستقیم با افزایش سن دارد و با توجه به این که امید به زندگی در استان هم اکنون 76 سال است باید برنامه ریزی مناسبی برای آن داشته باشیم.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: ما در سطح کشور دومین استان در زمینه کم تحرکی هستیم که آن علت بسیاری از بیماری های غیر واگیر است.

 

دهقان گفت: در شیوع مصرف میوه و سبزیجات نیز جز استان های آخر هستیم که این ها عوامل متعددی در زمینه شیوع سرطان است.

 

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت بیماری های غیر واگیر ما، سند استانی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط 1395 را تدوین کردیم که در این راستا اهداف متعددی را دنبال کرد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: راه اندازی و تجهیز مرکز تیپ یک سرطان، افزایش 14 تخت بستری از جمله اقدامات ما در این زمینه بوده است.

 

دهقان تصریح کرد: موضوع سرطان موضوعی فراگیر است که اقدامات پیشگیری و کاهش آن توسط یک دستگاه نمی تواند صورت گیرد بلکه بایستی اقدام جمعی برای آن صورت گیرد.

 

وی بیان کرد: همکاری با صدا و سیما مرکز یزد جهت آگاهی بخشی، تقویت بیش از پیش جایگاه پیام گذاران ادارات، افزایش خود مراقبتی فردی با توسعه و تقویت برنامه سفیران سلامت دانش آموزی، همکاری کلیه رسانه های جمعی و دستگاه های اجرایی استان از جمله اقدامات پیشنهادی ما در این زمینه است.

کد خبر 836591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha