نمایشگاه مطبوعات می‌تواند به ارتقای فرهنگ عمومی کمک کند

مهدوی گفت: نمایشگاه مطبوعات استان می‌تواند به ارتقای فرهنگ عمومی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه کتاب و کتابخوانی کمک کند.

«بهروز مهدوی» در حاشیه بازدید از هفدهمین نمایشگاه کتاب تبریز و دهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز با اشاره به اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: بر اساس آماری که وجود دارد، سرانه مطالعه در استان ما نسبت به سایر استان‌ها کم است و ما در رده سیزدهم جدول سرانه مطالعه قرار داریم.

فرماندار تبریز افزود: البته شیوه‌های مطالعه نیز تغییر کرده و شاید امروز بیشترین مطالعه در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی صورت بگیرد که مورد سنجش قرار نمی‌گیرند اما بر اساس سنجشی که از کتابخوانی صورت می‌گیرد، ما در رده سیزدهم هستیم که برازنده تبریز نیست چرا که اولین نشریه، چاپخانه و... در این شهر قرار داشته و باید این عنوان را حفظ کنیم.

وی گفت: برگزاری این نمایشگاه اقدام خوبی است که نشان‌دهنده اهمیت ویژه مطالعه و کتابخوانی برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است. البته باید مطالعه ما در خارج از کتابخانه‌ها صورت گیرد، یعنی کتاب را به خانه‌ها و فرصت‌های در انتظار مانند مطب‌ها، رستوران‌ها، فرودگاه‌ها، اتوبوس‌های شهری، مترو و... ببریم.

مهدوی ادامه داد: در واقع کتاب باید در هر لحظه زندگی مردم وجود داشته باشد. گاهی اوقات فکر می‌کنیم مطالعاتی که در کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها انجام می‌شود کافی است اما این‌ها آموزش‌های رسمی در راستای علم‌آموزی و تولید علم هستند و نیاز امروز ما مطالعه‌های غیردرسی است.

وی با اشاره به برگزاری همزمان دهمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌های استان با هفدهمین نمایشگاه کتاب تبریز گفت: نمایشگاه مطبوعات و رسانه می‌تواند به ارتقای فرهنگ عمومی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه کتاب و کتابخوانی کمک کند.

فرماندار تبریز در رابطه با تأثیر برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز در توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اظهار داشت: قطعاً نمایشگاه کتاب فرصتی است که می‌تواند تأثیر بسزایی در رونق و توسعه کتابخوانی داشته باشد اما دولت باید در این راستا هزینه کند.

وی افزود: شاید کتاب امروز گران باشد، اما یارانه‌ای که برای بن‌های تخفیف کتاب در نظر گرفته شده، اقدام خوبی است که می‌تواند این فرهنگ را تقویت کند. سازمان‌های مردم‌نهاد نیز باید در این راستا کمک کنند تا مطالعه و کتابخوانی را فراگیر کنیم.

کد خبر 847218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha