دادگستری یزد با کارشناسانی که موجب اطاله دادرسی می شوند، برخورد می کند

کارگران، گفت: عدم ارایه نظریه کارشناسی در مهلت تعیین شده دادگاه، باعث اطاله دادرسی می شود که باید کارشناسان را به رعایت مهلت قانونی التزام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، مجید کارگران بافقی در جلسه تعاملی با هیئت مدیره جدید کانون کارشناسان رسمی دادگستری یزد، اظهار داشت: یکی از مسائلی که اطاله دادرسی را موجب می شود، تأخیر در ارایه نظر کارشناسی است که بعضاً این مهلت تعیین شده دادگاه 3 تا 4 تکرار می شود.

وی تصریح کرد: باید کارشناسان در موعد مقرر نسبت به ارائه نظر خود به دادگاه اقدام نمایند و یا اگر مهلت کم است از همان ابتدا به دادگاه اعلام و مهلت بیشتری را تقاضا نمایند.

این مقام قضایی به تأکید آیت الله رییسی ریاست قوه قضائیه در خصوص کاهش پرونده های مُسن و جلوگیری از اطاله دادرسی اشاره کرد و ابراز داشت: دادگستری یزد با کارشناسانی که نسبت به مهلت تعیین شده التزام ندارند و موجب تجدید وقت رسیدگی و اطاله دادرسی می شوند برخورد می کند و تخلف آنان را به مرجع ذیصلاح گزارش خواهد کرد.

وی دقت مضاعف کارشناسان را در ارائه نظر کارشناسی خواستار شد و بیان داشت: نظریه کارشناسی یکی از ارکان حکم قضایی و تحقق عدالت است، لذا باید به صورت کامل، دقیق و مستند به دادگاه ارائه شود، اما در بعضی مواقع تفاوت آشکار نظر کارشناس با هیئت 3 نفره و یا نظریه هیئت 3 نفره با هیئت 5 نفر مسئله دیگری را به ذهن متبادر می کند.

رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد گفت: اینکه در کارشناسی های چند نفره یک کارشناس با مراجعه به محل، نظر ارایه کند و مابقی اکتفا به نظر همکار خود بدون توجه و حضور در محل نمایند، کار صحیحی نیست؛ مسئله حق و حقوق افراد و شاید حقوق بیت المال مطرح است و دقت نظر و اتقان کار مسئله ایست که نمی توان از آن به سادگی گذشت.

وی بر اجتناب کارشناسان از ارائه نظریات مبهم و چند پهلو تأکید کرد و ابراز داشت: نظریه کارشناسی باید موضوع را به صورت دقیق و شفاف برای مقام قضایی روشن نماید اما در بعضی از نظرات متأسفانه شاهد هستیم که نظرات مبهم و چند پهلو نگارش شده است و راهگشا برای شخص قاضی جهت صدور حکم نیست.

کارگران بافقی، کارشناسان را همکار دستگاه قضایی در جهت بسط عدل و تحقق عدالت دانست و افزود: نقش کارشناسان در اجرای عدالت بر کسی پوشیده نیست و دستگاه قضایی نیز جهت این همکاری کمال تشکر را دارد اما در مقابل برخی از تخلفات و حواشی هرگز مماشات نخواهد کرد و برخورد قاطع قانونی خواهد داشت.

 

کد خبر 850573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha