کتابخانه ها باید به باشگاه فرهنگی فرهنگی و هنری چند منظوره با محور کتاب تبدیل شوند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کارکرد کتابخانه ها در آینده گفت: کتابخانه ها باید به باشگاه فرهنگی فرهنگی و هنری چند منظوره با محور کتاب تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، « سید عباس صالحی» در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار که در محل سالن دانشکده حضرت رقیه (س) یزد گفت: خوشبختانه نهاد کتابخانه ها این نگاه را آغاز کرده که دغدغه دهه آینده و دهه های آینده کتابخانه ها چگونه خواهند بود که خودمان را در سیر تغییرات هماهنگ تر کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: طبیعی است که نهادهای اجتماعی اگر خود را با تغییرات اجتماعی همراه نکنند جبر تاریخی آنها را بیشتر عقب می راند و ما باید با این تغییرات مراوده داشته باشیم وارتباط برقرار کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: کتابداران و مسئولان کتاخانه ها نگاه اولیه و نگاه مادر این حرکت هستند که این کتابخانه ها باید در دهه های آینده به باشگاه فرهنگی فرهنگی و هنری چند منظوره با محور کتاب تبدیل شوند و این تبدیل چشم انداز می تواند مبتنی بر تغییرات در جریان باشد.

صالحی گفت: دارایی این کتابخانه ها دیگر اطلاعات و داده های ایستا نیستند و قبلا اگر وارد کتابخانه ای می شدیم میزان تعداد کتاب در مخازن سوال می شد اما امروز دیگر این سوال نیز بلکه داده های سیال جای اطلاعات ایستا خواهد نشست که دیگر محدود به مخزن های کتابخانه ها نیست و بایستی با این نگاه به دارایی کتابخانه نگاه کرد.

وی افزود: نکته دوم نیز کتابخوان و مراجعه کننده به کتابخانه است که در کتابخانه های کلاسیک مراجعه کننده برای کسب دانش و ارتقای آگاهی می آمد ولی امروز با تغییرات جدید و مسیر آینده اگر بخواهیم کتابخانه ها بماند و مخاطبین به آنها مراجعه کنند باید به دنبال خلق دانش باشد.

صالحی گفت: کتابداران در این مسیر وظیفه سوق مخاطبین به سمت خلق دانش دارند و بایستی از این طریق فضای کتابخانه ها را این چنین کرده و هدف نیز اجتماعی شدن و اجتماعی سازی بر مبنای کتاب باشد.

وی گفت: نکته سوم نیز این است که سازمان کتابخانه ها و کتابداران در نگاه کلاسیک مالک کتاب و خدمات بودند به این عنوان که سرمایه ای زیرساختی و خدمات در اختیار قرار می دادند ولی در نگاه جدید ما حلقه وصل هستیم و نکته های اتصال را باید برگزار کنیم.

وی گفت: این که بتوانیم با حلقه های مختلف خطوط ارتباطی برقرار کینم و کتابخانه باشگاه فرهنگی اجتماعی برای خلق دانش برای اجتماع سازی بر محور کتاب باشد، امری اساسی است.

کد خبر 854501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha