نظریه انتظار در چارچوب فلسفه های معنویت گرا

مدرس اخلاق و عرفان در تبیین نظریه انتظار در چارچوب فلسفه های معنویت گرا گفت: در اندیشه رهبری اهداف معنوی و زیربنای معنوی رابطه با منجی موعود و انتظار ظهور او اهمیت فراوانی دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «حمیدرضا مظاهری سیف» در کمیسیون مبانی و مفاهیم نظریه انتظار همایش «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای» که امروز(پنجشنبه 3بهمن) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به رویکرد معنوی به انتظار در اندیشه رهبری و معنویت های نوظهور اظهار داشت: ظهور منجی جهانی و انتظار آمدن او یک باور عمومی است که همه ادیان و مذاهب به آن اشاره کرده اند.

 

استاد اخلاق و عرفان خاطرنشان کرد: این موضوع در باورهای شیعه به طور برجسته و مشخصی مطرح گردیده و منجی جهانی با نام و نشان دقیق به عنوان یک فرد زنده در میان مردم معرفی شده است.

 

وی با بیان این که هدف منجی جهانی برقراری عدالت و از بین بردن ظلم است، گفت: اما در اندیشه رهبری اهداف معنوی و زیربنای معنوی رابطه با منجی موعود و انتظار ظهور او اهمیت فراوانی دارد که در این مقاله تحت عنوان رویکرد معنوی به انتظار بررسی شده است.

 

حجت الاسلام مظاهری سیف تصریح کرد: تحقیق با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده و قلمرو گردآوری داده ها سخنرانی های رهبری درباره انتظار و امام زمان است که در سالهای متمادی از سوی ایشان ایراد شده است.

 

وی عنوان کرد: روش برگزیده گردآوری اطلاعات هدفمند و متوالی بوده است؛ به طوری که جستجو از کلیدواژه انتظار آغاز شد و با مفاهیم پرکاربرد و مرتبط نظیر عدالت و معنویت ادامه یافت و فرازهایی از سخنان رهبری که بیشترین داده های معرفتی را در برداشت، مورد استفاده و در قرار گرفت و در نهایت با کدگذاری نظام مند و کشف روابط بین این مفاه مقوله ها ساختار مقاله شکل گرفت.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که یافته های تحقیق شامل توصیف معنویت از دیدگاه رهبری، تبیین رابط عدالت و معنویت، رابطه معنویت و انتظار و تعریف و تحلیل مفهومی انتظار به سه مقوله اعتراض و مردم سالاری دینی و آمادگی بوده است، گفت: از منظر رهبری رابطه با امام زمان رابطه ای قلبی است که نوعی تجربه معنوی را رقم می زند و یک رابطه شخصی و زنده است که فرد با قلب و احساسش حضور امام را درک می‌ کند.

 

وی تأکید کرد: این تجربه معنوی با عنوان تجربه معنوی انتظار تحلیل و نشانه شناسی می‌شود و بخشی از کدها به نظریات رقیب یا برداشت های ناروا از انتظار مربوط می شد که در دو مقوله معنویت متحجرانه و معنویت های نوظهور دسته بندی شدند و در مواردی که سخنان رهبری گذرا و اشاره وار بود، تبیین ها و نمونه های بیشتری جهت روشنگری دیدگاه ایشان ارائه شده است.

کد خبر 884421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha