حکم فقهی انتظار با تأکید بر دیدگاه امام خامنه ای

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تبیین حکم فقهی انتظار با تأکید بر دیدگاه امام خامنه ای گفت: طبق نظر ایشان انتظار قلبی یکی از واجبات شرعی بر هر مسلمانی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «سیدمحمدرضی آصف آگاه» در کمیسیون مبانی و مفاهیم نظریه انتظار همایش «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای» که امروز(پنجشنبه 3بهمن) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به مفهوم فقهی انتظار با تأکید بر دیدگاه امام خامنه‌ای اظهار داشت: انتظار جزء لاینفک مسئله مهدویت و کلیدواژه اصلی فهم دین و حرکت اساسی و عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که به فرموده رهبر معظم انقلاب، انتظار تکلیف به دوش انسان می‌گذارد، گفت: پرسش آن است که انتظار از منظر فقهی چه حکمی دارد؟ این پژوهش با روش اجتهادی تلاش دارد آموزه انتظار را از منظر فقهی بررسی و حکم تکلیفی و وضعی انتظار را بر پایه نصوص دینی بیان کند.

 

وی اضافه کرد: بنده تلاش کرده ام با تحلیل دیدگاه و بیانات امام خامنه‌ای حکم شرعی انتظار را از منظر ایشان ذکر  کنم، از این رو می‌توان این تحقیق را تحلیل فقهی و روایی دیدگاه امام خامنه‌ای در مسئله انتظار به‌شمار آورد.

 

حجت الاسلام آصف آگاه با بیان این که دستاورد این پژوهش اثبات وجوب انتظار ظهور با ادله عقلی و نقلی و بیان احکام وضعی آن است، تأکید کرد: حکم فقهی انتظار در سه مرحله موضوع‌شناسی، حکم‌شناسی و حل تعارض بیان می‌شود و از نظر موضوع‌شناسی انتظار دو صورت دارد: حالت نفسانی و عمل.

 

وی بیان داشت: حالت نفسانی انتظار دوگونه است: انتظار قلبی و انتظار انفعالی؛ عمل نیز سه گونه است: انجام تکالیف شرعی عام، انجام تکالیف شرعی با رویکرد انتظار و اعمال خاص زمینه‌سازانه.

 

پژوهشگر فقه و حقوق تصریح کرد: بر اساس موضوع‌شناسی یادشده، احکام شرعی انتظار عبارت است از: 1. انتظار قلبی یکی از واجبات شرعی بر هر مسلمانی است. 2. انتظار انفعالی، انتظار منفی و حرام است. 3. انجام تکالیف شرعی عام درحقیقت انتظار نیست و اقتضای مسلمانی است. 4و5. انجام تکالیف شرعی با رویکرد انتظار و اعمال خاص زمینه‌سازانه وابسته به ظرفیت افراد، نهادها و دولت است و برخی از مراتب آن واجب می‌باشد.

کد خبر 884477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha