رفع نیازمندی های اقتصادی بدون تولید کالا و خدمات میسر نیست

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ اندیشه اسلامی با تأکید بر این که تحقق «جهش تولید» نیازمند مقدماتی است به نقش نظام های بانکی، ‌مالیاتی، اداری و فرهنگ اقتصادی در این باره اشاره کرد.

حجت الاسلام «علی اصغر هادوی نیا» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به نام گذاری سال جدید به نام «جهش تولید» از سوی رهبر انقلاب، این نام گذاری را هوشمندانه توصیف کرد و به بیان توضیحاتی علمی در ارتباط با نقش تولید در تحقق اقتصاد مترقی پرداخت.

 

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: فرایند تولید در حقیقت، ترکیب و تبدیل نهادِه‌ها یا عوامل تولید به منظور تولید کالاها و خدمات یا همان ستاندِه‌ها است که برای ارضای خواسته‌ها و نیازهای بشر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

وی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر این که توليد، حاصل فعاليت‌هاي اقتصادي انسان‌هاست، گفت: همین تولید است که سرانجام به آفرينش کالاها و خدماتي منتهي مي‌شود که قادر به ارضاي نيازهاي افراد و اجتماع‌ها هست و اگر این مسأله را نادیده بگیریم نمی توانیم امید به اقتصادی رو به جلو داشته باشیم.

 

حجت الاسلام هادوی نیا اضافه کرد: به عبارت دیگر آن دسته از فعاليت‌هاي سازمان يافته انسان که در آن خلق ثروت، يعني بخشيدن سودمندي به مواد اوليه و منابع طبيعي و ايجاد کالاها و خدمات به صورت مستقيم يا غير مستقيم صورت مي‌گيرد، توليد نام دارد.

 

این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: رشد تولید ملی را به وسیله نموداری نشان می دهند که به آن ترند گفته می‌شود، در این نمودار محور افقی زمان و محور عمودی تولید ملی را نشان می‌دهد و شومپیتر اقتصاد دان و سیاسی دان اتریشی معتقد است توسعه اقتصادی تنها زمانی رخ می‌دهد که این منحنی به سمت بالا انتقال یابد.

 

وی با تأکید بر این که جهش تولید زمانی رخ می دهد که این منحنی به بالا منتقل شود، گفت: البته باید بدانیم که این پدیده نیاز به مقدماتی دارد و با سرعت و بدون دقت نمی‌توان امیدوار به این جهش بود، از جمله این مقدمات این است که روابط حاکم بر جامعه کنونی دگرگون شود.

 

حجت الاسلام هادوی نیا در پایان خاطرنشان ساخت: این روابط شامل، ‌قراردادهای کار،‌ نظام بانکی، ‌نظام مالیاتی، نظام اداری و فرهنگ اقتصادی است که ما در همه این موارد نیازمند تغییرات و تحولات جدی هستیم، به ویژه نظام بانکی ما امروز از مشکلات عدیده ای رنج می برد که کارشناسان و نخبگان اقتصادی باید طرح هایی جامع در این زمینه ارائه کنند و دولت نیز در این راستا اقدامات عملی انجام بدهد.

کد خبر 915465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha