فعالیت ۱۰۰ کارگاه مرمت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: سال گذشته و با هدف احیا و بازسازی آثار و ابنیه های تاریخی، تعداد ۱۰۰ کارگاه مرمتی در این استان فعالیت داشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز به نقل از میراث فرهنگی استان، «احمد حمزه زاده» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مرمت، حفاظت، بازسازی و ساماندهی تعداد ۵ اثر فاخر تاریخی پارسال در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار داشت، اظهار داشت: در راستای نیل به اهداف حفاظتی و صیانتی از ابنیه های تاریخی اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال از ردیف اعتبارات استانی، ملی و رویداد بین المللی تبریز ٢٠١٨، بیش از ١٠٠ کارگاه فعال مرمتی در سطح استان را برپا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی کاوش، مرمت و ساماندهی "مجموعه تاریخی ربع رشیدی"، "مجموعه حسن پادشاه"، "مقبره چهار منار" و "بازار تاریخی تبریز" و همچنین مرمت و ساماندهی "باغ مزار شیخ شهاب‌الدین اهری" را در رأس این امور اعلام کرد.

حمزه زاده با بیان اینکه بناها و آثار بر جای مانده از گذشتگان به مثابه آینه تمام نمای تاریخ و فرهنگ جوامع شناخته می شوند، ادامه داد: مهمترین اهتمام و رسالت همگان صیانت و حفاظت از این گنجینه، ذخیره و انتقال افتخارآمیز آن به نسل‌های بعدی است که این مهم را باید با ایجاد زیرساخت‌های لازم و نگاهی کارشناسانه فراهم آورد.

وی تلاش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان اصلی‌ترین مجری این امر خطیر را یادآور شد و ادامه داد: بخش وسیعی از وقایع و تاریخ ایران اسلامی در آذربایجان رقم خورده است و به همین سبب آذربایجان سهم عمده ‌ای از مواریث تاریخی را بنا به جایگاه مهم خود طی ادوار متخلف تاریخی در دل خود جای داده است و اینک وظیفه معاصرین است که برای حفظ گنجینه هایی این‌چنین ژرف، تمام تلاش خود را بکار گیرند.

حمزه زاده به اهم اقدامات انجام‌گرفته در مجموعه تاریخی ربع رشیدی تبریز اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته شاهد انجام کاوش‌های باستان‌شناسی با مشارکت موسسه باستان‌شناسی آلمان، دانشگاه هنر اسلامی تبریز و معاونت میراث فرهنگی در ادامه کاوش‌های فصول ۱ و ۲ بودیم که در این راستا اقداماتی نظیر اجرای دسترسی مسیر گردشگری چوبی، اقدامات مرمتی اضطراری حفاظتی و استحکامی، اندود کاه‌گل حفاظتی در بخش‌های بدون حفاظ و اجرای دیوار سنگی نیز انجام گرفت.

وی اقدامات مرمتی انجام‌گرفته در سرای ایکی قاپیلی تبریز پس از آتش‌سوزی مهیب اردیبهشت‌ماه ۹۸ را مورد اشاره قرر داد و اظهار داشت: با توجه اینکه سرای ایکی‌قاپیلی طی ۱۰ سال گذشته نیز دچار حریق شده بود، مرمت این سرا به ‌صورت ویژه و طبق اصول مرمتی انجام‌ گرفته بود که بیش از ۱۱۶ مغازه با مساحت دو  هزار ۵۰۰ مترمربع در دو طبقه در این آتش‌سوزی آسیب دید.

حمزه زاده اضافه کرد: در این راستا اقداماتی نظیر پاک کردن و شست‌وشوی آجرها، باز کردن بند و بندکشی، خاک‌برداری و آواربرداری، اجرای طاق و تویزه، نما چینی و آجرکاری با آجر سنتی و اجرای کف سازی و ساماندهی و اجرای تأسیسات مکانیکی و الکتریکی انجام شد.

وی اقدامات مهم و مؤثر در حفظ آثار تاریخی و فرهنگی را ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی دانست و گفت: در این راستا اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی طی سال گذشته اقدام به ثبت ملی ۴۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی کرد که از این میان ۱۹ اثر ثبت ‌شده متعلق به بناهای تاریخی (آثار غیرمنقول)، ۹ اثر متعلق به آثار منقول، ۶ اثر طبیعی، ۶ اثر معنوی و در حوزه حریم آثار تاریخی نیز اقدام به ثبت ٣ اثر کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی با اشاره به شعار شورای ایکوم در سال ۹۸ مبنی بر موزه‌ها به مثابه کانون‌های فرهنگی آینده و سنت‌ها، از راه‌اندازی تعداد ۳ موزه طی سال ۹۸ در استان خبر داد و افزود: موزه‌ها به‌عنوان کانون‌های فرهنگی نقش مهمی در تبادل اطلاعات بین گذشتگان و آیندگان ایفا می‌کند و از این رو طی سال گذشته در راستای توسعه این مقوله مجوزهای لازم به سه موزه "شعر و ادب آذربایجان"، "خانه - موزه شیخ محمد خیابانی" و "موزه خیمه‌شب‌بازی" اعطا شد.

حمزه زاده افزایش ۱۰.۵ درصدی میزان بازدید از موزه‌های آذربایجان شرقی طی پارسال را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام و شناخت بیش‌ از پیش ظرفیت‌های گردشگری استان توسط گردشگران، شاهد حضور چشمگیر گردشگران در موزه‌های استان بودیم، به طوری که بیش از ۸۴۱ هزار و ۳۰۰ نفر طی سال ۹۸ از موزه‌های استان بازدید کردند.

کد خبر 922168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha