حفظ کرامت انسانی الفبای حقوق بشر/ برابری و برادری بالاترین اصل جامعه انسانی است

امامی کورنده گفت: اندیشه های راهبردی امام خمینی درباره حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی فارغ از هرگونه نژاد، رنگ پوست، دین، مذهب و حتی ملیت هاست و صرفا برابری و برادری بالاترین اصل جامعه انسانی است.

«محمد امامی کورنده » در گفت‌ وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه نهضت امام خمینی فقط مبارزه ای طولانی مدت نبود، بلکه فرهنگ مبارزه در این نهضت نهفته بود، گفت:  امام خمینی(ره) در بینش فقهی، سیاسی و مسائل حقوق بشری پیش قراول بود و به مقوله های عرفانی در شخصیت و ارزش بالای انسان‌ها اهمیت می داد.

 

این کارشناس و تحلیگر رسانه امام خمینی را سرمنشا نگاه کرامت انسانی در حکومت اسلامی دانست و افزود: امروز با دیدن صحنه های دلخراش تبعیض نژادی و نگاه‌های نژادپرستانه  آمریکایی ها بیشتر از گذشته به ریشه های این صفت پلید در ذات آنها پی می بریم و همه اینها در حالیست  که امام خمینی(ره) به عنوان رهبر مسلمانان و آزادیخواهان جهان اسلام از ۱۵خرداد  ۱۳۴۲نهضت استقلال آزادی و جمهوری اسلامی را با پیام کرامت انسانی و برابری و برادری انسان ها آغاز کرد.

 

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و تأکید بر برابری افراد در جامعه مقابل قانون، اذعان کرد: معمار کبیر انقلاب معتقد بود که  اسلام دین برابری و برادری است و آنچه که در اسلام مطرح است تقوا، صفا، برادری و برابری است و تنها امتیاز افراد به عدالت و تقوای آنهاست و همه افراد در مقابل قانون برابرند و باید در مقابل قانون تسلیم باشند.

 

این فعال فرهنگ و رسانه با بیان اینکه امام خمینی(ره) با دمیدن روح خودباوری و نفی از خودبیگانگی، زمینه های بازگشت به خویشتن را در میان قشر جوان و روشنفکر دانشگاهی فراهم ساخت، تصریح کرد: نهضت فکری ـ فرهنگی ۱۵ خرداد به رهبری امام خمینی تأثیرات عمیق و شگرفی بر ساختار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران گذاشت و نتایج و پیامدهای سازنده و مطلوبی به بار آورد.

 

امامی با بیان اینکه در اسلام  آحاد انسان‌ها موظف به ارج نهادن به شخصیت انسانی خود و دیگران هستند، افزود: حق زندگی و حیات برای همه افراد به رسمیت شناخته شده است و تمامی حقوقی که به شخصیت افراد ارتباط دارد محترم بوده و هرگونه رفتار تحقیرآمیز، اهانت و شکنجه که به شخصیت انسانی فرد لطمه وارد می‌کند و حتی اعمالی نسبت به جسد انسان همانند مثله کردن که گاه از روی کینه نسبت به دشمن یا مجرمین انجام می‌شود، منع شده است.

 

کارشناس و تحلیلگر رسانه ادامه داد: امام خمینی(ره) فراتر از موضوع کرامت انسانی و لزوم حفظ شخصیت انسان‌ها، بر فرهنگ‌سازی، استعمارستیزی و آرمان‌گرایی نیز تاکید فراوان داشت و با اعتقاد به وجود فطرت کمال‌جویی در درون آدمی، معتقد بود همه انسان‌ها فطرتاً در جستجوی کمال مطلق (ذات احدیت) هستند و انسان عصاره همه موجودات است و انبیا آمده‌اند برای اینکه این عصاره بالقوه را بالفعل کنند.

 

دکترای مدیریت رسانه با تاکید بر اینکه ما باید با افکار امام(ره) چه از لحاظ سیاسی و چه از بعد شخصیتی آشنا شویم و افکار امام(ره) را ترویج دهیم، خاطرنشان کرد: جوانان جامعه ما باید بدانند که امام(ره) چه معیارها و آرمان‌هایی را برایمان ترسیم کردند و نهضت امام خمینی(ره) همواره با معنویت، عقلانیت و عدالت همراه بوده است و تمام این ویژگی‌ها در شخصیت فردی امام(ره) کاملا مشهود است.

 

امامی ادامه داد: اخلاص، تقوا، عبودیت، دوست داشتن اهل بیت(ع)، قبول داشتن مردم، روحیه خودباوری، میدان دادن به نیروی جوان و متعهد، عزت نفس، صبوری، شجاعت، دوراندیشی و مخالفت با تبعیض نژادی، نژادپرستی، اشرافی‌گری و سرمایه داری و لیبرالیسم از ویژگی‌های شخصیتی امام(ره) بود و ایشان زندگی خود را بر پایه این افکار بنا نهاد و حتی در هشدارهای خود درباره خطرآفرینی لیبرال‌ها فرمود:" ما از شرّ رضا خان و محمد رضا خلاص شدیم، لکن از شرّ تربیت‏ یافتگان غرب و شرق به این‏ زودی ها نجات نخواهیم یافت".

 

خادم ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) گفت: حفظ آرمان‌ها، ارزش‌ها و ترویج اندیشه‌های امام(ره) نه تنها بر عهده موسسه تنظیم و نشر آثار آن حضرت بوده بلکه بر عهده تمامی مسئولان و مدیران عالی کشور و سایر جوانان و دوستدارانشان است.

 

وی با تاکید بر اینکه امام خمینی(ره) همواره بر شناخت دشمن تاکید داشت و معتقد بود اگر دشمنان را درست و به موقع بشناسیم، می‌توانیم نیمی از مشکلات را پشت‌سر بگذاریم، افزود: این خصوصیت ارزشمند را در حال حاضر از نگاه و اندیشه رهبر فرزانه انقلاب نیز در می یابیم که مکتب امام خمینی(ره) از جایگاه و پایگاهی سترگ برخوردار است و نهضت ایشان در حقیقت " فرهنگ مبارزه و استقامت" بوده و هست.

 

این فعال فرهنگ و رسانه با اشاره به «فرمان هشت ماده‌ای امام خمینی» و اوج احترام به «کرامت انسان»، تصریح کرد: توجه ویژه امام راحل به شهروندان بدون توجه به سابقه دینی و نژادی و ملیتی.. را نشان می‌دهد، به ویژه آن که امام از یک سو بر درک اسلامی از مفهوم انسان نظر دارد و از سوی دیگر مقصد اصلی اسلام را انسانیت معرفی می‌کند.

 

امامی در بخش دیگری از سخنانش به حقوق بشر در اندیشه امام خمینی( ره) اشاره کرد و گفت: اسلام برای مردم و حکومت، حقوق متقابلی قرار داده و هر کدام را به رعایت وظیفه خویش که عدم تعرض به حقوق طرف مقابل است توصیه کرده و از دیدگاه اسلام، «حقوق» یک طرفه و به نفع حکومت نیست، بلکه حقوق دو طرفه و به اصطلاح «متقابل» است و این دو طرفه بودن، حتی نسبت به غیرمسلمانانی که در کشور اسلامی زندگی می‌کنند نیز جاری است.

 

وی ادامه داد: از دیدگاه امام خمینی و بسیاری از اندیشمندان اسلامی، اعتبار حقوق بشر به این خاطر است که اصولاً حقوق بشر و نوع انسان‌ها، جزئی از مکتب اسلام و قوانین الهی است و در واقع ایمان به این مکتب و تفکر است که به حقوق بشر اعتبار بخشیده و در نتیجه موجب می‌ شود که در پرتو تفکر دینی، حقوق بشر از عمق و الزام و ضمانت اجرای بیشتری برخوردار شود.

 

فعال فرهنگ و رسانه با بیان اینکه طبق نظر حضرت امام نظام حقوق بشر و قواعد آن ارتباط نزدیکی با مفهوم فطرت انسان دارد، اذعان کرد: امام راحل خاستگاه حقوق بشر واقعی را فطرت الهی انسان می‌دانند و معتقدند عظمت و قدرت خداوند، فکر احترام و رعایت حقوق بشر را در ذهن هر انسان پدید می‌آورد و غریزه بهره‌کشی از انسان‌های دیگر را در وجود او سرکوب می‌کند.

 

وی امام خمینی ( ره ) را به عنوان یک نظریه‌پرداز واقعی فقه حکومتی دانست و تصریح کرد: امام راحل آزادی را یکی از مسائل مورد احترام در رعایت حقوق بشر دانسته و معتقد است«دولت‏ اسلامی‏ یک‏ دولت‏ دموکراتیک‏ به معنای واقعی است و برای همه اقلیت‌های مذهبی‏، آزادی به طور کامل هست و هر کس می‌‏تواند اظهار عقیده خودش را بکند.  اسلام جواب همه عقاید را به عهده دارد و دولت اسلامی تمام منطق‌ها را با منطق جواب خواهد داد».

 

امامی کورنده با بیان اینکه اقلیت دینی و مذهبی بودن از دیدگاه امام خمینی(ره)، باعث محرومیت از حقوق سیاسی و اجتماعی نمی شود، خاطرنشان کرد: در وصیتنامه سیاسی الهی امام راحل، اقلیت‌ها  فراموش نشده و می فرماید:«به اقلیت‌های مذهبی رسمی وصیت می‌‏کنم که از دوره ‏های رژیم پهلوی عبرت بگیرند و وکلای خود را از اشخاص متعهد به مذهب خود و جمهوری اسلامی و غیر وابسته به قدرت‌های جهان‌خوار و بدون گرایش به مکتب‌های الحادی و انحرافی و التقاطی انتخاب کنند».

 

این کارشناس فرهنگی در پایان با اشاره به نگاه اندیشمندانه و انسانی امام خمینی(ره) به جایگاه والای انسانیِ همه مردم جهان، گفت:  اندیشه های راهبردی امام خمینی(ره) درباره حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی و اجرای آن برای تک تک انسان‌های روی کره زمین،  فارغ از هرگونه نژاد، رنگ پوست، دین، مذهب و حتی ملیت هاست و صرفا برابری و برادری انسان‌ها در همه عالم، برای آن حضرت بالاترین قانون در پیشگاه خداوند متعال است.

 

کد خبر 935514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha