امام صادق(ع) از بزرگترین منادیان زندگی مسالمت آمیز بین جوامع بشری است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که امام صادق(ع) از بزرگترین منادیان زندگی مسالمت آمیز بین جوامع بشری است، گفت: این مسأله در میان سخنان و سیره ایشان به روشنی دیده می‌شود.

آیت الله «سید احمد حسینی‌خراسانی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع اظهار داشت: اولا سالروز شهادت مظلومانه و غریبانه فخر فقه و دانش و بزرگ امام مذهب تشیع، حضرت امام صادق(ع) را به همه ارادتمندان به ساحت مقدسش تسلیت می گوییم.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: ما شیعیان اثنی عشری پیروان اهل بیت(ع) در میان همه ملت ها و جمعیت ها به این افتخار بزرگ مفتخریم که ما را جعفری می شناسند و جعفری بودن شیعه یک لقب و عنوان افتخار آمیزی است که در زمان خود امام صادق(ع) به طور برجسته و پررنگ مطرح بوده است.

 

وی تصریح کرد: بنابراین ما شیعیان پیرو اهل بیت(ع) افتخار داریم که جعفری هستیم و امام جعفر صادق(ع) که رئیس مذهب ما است افتخار بشر، افتخار علم و افتخار فقه است؛ ایشان شخصیت برجسته ای است که بسیاری از شخصیت های بزرگ دنیای اسلام، حتی پیشوایان مذاهب فقهی برادران اهل سنت افتخار می کردند که شاگرد ایشان یا شاگرد شاگرد ایشان بودند.

 

آیت الله حسینی‌خراسانی با اشاره به این که حوزه علمیه قم ثمره تلاش های امام صادق(ع) محسوب می‌شود، گفت: مهم است بدانیم که امام صادق(ع) در احیای دین و در نشر دین سرآمد هستند و یکی از یادگاری های امام صادق(ع) که حقیقتا باید آن را کرامت و بلکه معجزه عملی ایشان قلمداد کنیم که از معجزه های دیگر به مراتب اهمیتش برای فرزانگان و فرهیختگان و نخبگان جوامع انسانی بالاتر است، همین حوزه های علمیه است.

 

وی بیان داشت: حوزه علمیه قم با همه شکوه و عظمتش و با همه دستاوردهای بزرگ انسانی، علمی، اخلاقی و سیاسی اش مفتخر است که شاگرد مکتب فقهی امام صادق(ع) است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه امام صادق(ع) یکی از بزرگترین منادیان زندگی مسالمت آمیز همه گروه ها و فرقه های اسلامی است، یادآور شد: او کسی است که اخلاقش، فرمانش، سفارشش به تعامل و هم زیستی مسالمت آمیز با دیگر گروه های اسلامی زبان زد خاص و عام است؛ همچنانکه فرموده اند: «شما کاری کنید که مردم از شما اخلاق، ادب و برخورد و مدارا و محبت و گذشت و خدمت و فداکاری برای دین و برای مردم را ببینند».

 

وی اضافه کرد: همچنین فرمودند: «وقتی شما در جامعه به دیگران محبت و خدمت کنید و به عنوان انسان موفق و انسان شایسته ای شناخته شوید مایه خرسندی و خوشحالی است چون می‌گویند: هذا جعفریٌ یعنی این پیرو امام جعفر صادق(ع) است و این مایه سرافرازی ما است» و لذا فرمودند: «شیعیان ما! از آنچه پلشتی و زشتی و نقص و کاستی است بپرهیزید که اگر مردم در زندگی یک انسان شیعه این موارد را ببییند می‌گویند: هذا جعفریٌ و این مایه خجلت و سرافکندگی ما می‌شود»؛ بنابراین هرکسی که امام صادق(ع) را دوست دارد باید تلاش کند که مایه خوشحالی و سرافرازی امام صادق(ع) باشد نه مایه سرافکندگی ایشان.

 

آیت الله حسینی‌خراسانی در ادامه با اشاره به شاخصه های جامعه جعفری خاطرنشان ساخت: یک جامعه شیعه باید یک جامعه پیشرو و پیشتاز در عرصه پیشرفت و صنعت و اخلاق و ادب و خدمت و سلامت باشد و صداقت، مدارا، مردم داری، عدالت و امانت داری را سرلوحه کار خود بداند.

 

وی در پایان ابراز داشت: مطالبی که گفتیم سفارش امام صادق(ع)، اخلاق امام صادق(ع) و نشانه شیعیان راستین ایشان است که دعا می کنیم خداوند این افتخار را برای ما حفظ و ما را به پیروی از ایشان بیش از پیش یاری رساند.

کد خبر 939588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha