مقابله با ویروس کرونا درنگین فیروزه ای سمنان ادامه دارد

گنبد فیروزه‌ای آستان مقدس يحيي بن موسي (ع) سمنان نگینی گران‌بها که درخشش آفتاب کویر بر آن چشم‌نواز تمام گردشگران و مجاوران آن حضرت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، استان سمنان بواسطه قرارگرفتن در بین دو حرم نورانی امام رضا(ع)در مشهد و حرم حضرت معصومه (س)در قم به بین الحرمین مشهور است که در مركز بافت قديم شهر سمنان و در انتهای بازار جنوبی حضرت و در ضلع جنوب غربی تکیه معروف پهنه، بقعه ای با بارگاه رفیع و مجلل به نام حضرت امامزاده یحیی(ع) وجود دارد.

 

وجود بقعه متبركه امامزاده يحيي بن موسي (ع) در سمنان، برادر كريم و كريمه اهل بيت(ع)، حضرت امام رضا (ع) وحضرت معصومه (س)، كه در مسير حركت زائرين كريمان اهل بيت از مشهد تا شهر قم قرار گرفته، فرصتي براي بازيابي معنوي زائران اين دو بارگاه ملكوتي است.

 

حرم حضرت یحیی(ع) به این خاطر که ایشان برادر امام‌رضا (ع) است در استان سمنان امامزاده شاخص به حساب می‌آید.

 

واقع شدن گلزار شهدای مرکزی شهرستان سمنان با ۳۲۰ شهید جنگ تحمیلی، مدافعین حرم، شهدای ترورجلوه ویژه ای به این حرم معنوی بخشیده است.

 

امامزاده یحیی (ع) سمنان قبل از شیوع ویروس کرونا به دلیل مرکزیت این حرم و گلزار شهدا، میزبان مراسم‌های مختلفی از قبیل زیارت حضرت زهرا، دعاهای توسل، کمیل، ندبه، قرائت قرآن و یادواره شهدا در طی هفته بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

با ورود ویروس منحوس کرونا به کشور وبه تبع استان و شهرستان سمنان برنامه‌ها تعطیل شد اما کار جهادی مقابله با ویروس تعطیل نشد.

 

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و بحث جهادی در کنار ضدعفونی‌های معابراطراف امامزاده، رزمایش مواسات وهمدلی به نحو احسن برگزار و بسته‌های معیشتی برای آسیب دیدگان کرونا جمع‌آوری شد.

 

حدود ۲۰۰۰ نفر از اقشار مختلف ازجمله مسئولین شهر، روحانیت، پایگاه‌های بسیج، اداره اوقاف، حرم مطهر حضرت یحیی (ع)، محله‌های اسلامی، دفتر آستان قدس رضوی و سایر خیرین و مردم در قرارگاه مردمی یحیی بن موسی الکاظم (ع) سمنان فعالیت دارند.

 

محور فعالیت قرارگاه شامل تهیه مواد ضدعفونی و ماسک و دستکش و توزیع بین مردم به‌صورت خانه به خانه و گندزدایی مناطق و آپارتمان‌ها و مجتمع‌های تجاری و مسکونی و همچنین مراقبت‌های پس از ترخیص از بیمارستان در قالب قرنطینه بیماران با تهیه صبحانه و ناهار و شام و لباس و علاوه بر این‌ها تهیه لباس بیمارستانی و ماسک جهت بیمارستان و کادر درمانی است.

 

قرارگاه یحیی بن موسی الکاظم (ع) از اواخر اسفند فعالیت خود را آغاز و تا شکست ویروس منحوس کرونا با مدد الهی و توسل به ائمه معصومین (ع) و یاری خیرین ادامه دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درب‌های بقاع متبرکه و امامزادگان استان سمنان برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا بسته شده بود حال که بعد از مدتی این درب ها به روی مردم گشوده شده و قسمتی از فعالیت مجدد این اماکن با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سرگرفته شده است، امامزاده یحیی بن موسی الکاظم (ع) میزبان زائرانی شده که نکات بهداشت فردی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می کنند.

 

زيارت و توسل به خاندان متبرك اهل بيت(ع) در هر كجا و در هر مسير، امكان بهره مندي از توشه اي معنوي براي دوستداران اهل بيت(ع) را فراهم مي‌كندو آستانه امامزاده يحيي(ع) كه برادر و ياريگر كريمان اهل بيت بودند با معرفي و تبليغ بيشتر و بهتر، اين فرصت را براي زائران عبوري در مسير زيارت صاحبان دهه كرامت را ممكن مي‌سازد.

 

به شهادت ابن شهر آشوب در مناقب و صاحب عمدة الطالب و کشف الغمه و کتب دیگر و تأیید مرحوم حضرت آیت الله علّامه حائری مازندرانی که سالها در جوار بقعه سکونت داشته پس از تحقیقات لازم،صاحب بقعه فرزند بلافصل حضرت موسی بن جعفر(ع) امام هفتم شیعیان است که در سال 198 هجری قمری هنگام مسافرت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از مدینه به مرو جزو همراهان حضرت بوده و وقتی به سمنان می رسد حضرت رضا (ع) جهت ارشاد مردم این سامان برادر خود حضرت یحیی(ع) را در سمنان مأمور این مهم می کند.

 

بعد از شهادت حضرت امام رضا (ع) به تحریک مأمون خلیفه عباسی حضرت یحیی(ع) نیز در سمنان به شهادت می رسد و در محل کنونی به خاک سپرده می شود.

 

منقول است :حضرت یحیی(ع) فرزند بلافصل حضرت موسی بن جعفر(ع) در سنه۱۷۸ هـ . ق در مدینه منوره دیده به جهان گشود و در پنج سالگی از نعمت وجود پدر محروم شدند.

 

وی که به شوق دیدار برادر بزرگوارش حضرت رضا (ع) از مدینه به سوی خراسان رهسپار بود، در بین راه به این دیدار رسید.

 

ایشان که تحت تعقیب مأمورین مأمون عباسی لعنة الله علیهم بودند، به منظور محفوظ ماندن از گزند آنان وارد گرمابه ( موزه حضرت واقع در تکیه پهنه ) شدند و درون گرمابه مرد نابینایی را مشغول استحمام دیدند که در جستجوی ظرف آبی بود، حضرت به آن مرد کمک کردند و ظرف آب را به او دادند.

 

 

مرد نابینا پس از تشکر، از تنگدستی و نابینایی خود شکایت کردو حضرت بر چشمان آن مرد دستی کشید و در حق او دعا فرمودند.

 

از برکت دعای حضرت، مرد نابینا بینایی خود را بدست آورد و با خوشحالی از گرمابه بیرون دوید. مأمورین مأمون که به شکل کشاورزان لباس پوشیده بودند، از او علت خوشحالی اش را پرسیدند. او که ایشان را نمی شناخت پس از شرح ماجرا به آنان گفت : سید بزرگوار داخل گرمابه است.

 

 مأمورین با شنیدن این سخن به داخل حمام یورش بردند و با بیل هایشان ،حضرت را در سن 25 سالگی مظلومانه به شهادت رساندند. این واقعه جانگداز در بیست و سوم صفر المظفرسال دویست و سه هجری قمری اتفاق افتاده است.

 

این امامزاده گنبدی عظیم از نوع پیازی شکل و ایوان مرتفع کاشیکاری شده دارد که چون نگینی در دل شهر کویری سمنان می‌درخشد و دل‌های عاشقان ائمه را به خود جذب می‌کند.

 

گنبد که قریب ۶۰۰ سال پیش ساخته شده در سنه ۱۳۴۸ مرمت و کاشیکاری شده و قدمت آن مربوط به قرن هشتم و دوران مغول است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گنبد عظیم بقعه، که بر بالای حرم و بر روی چهار فیل پوش استوار است، پیازی شکل و نمای خارجی آن را کاشی های فیروزه ای پوشانده است.

 

بقعه دارای حرم و صحن است که ارتفاع ایوان آن حدود ۵/۱۲ متر و به شکل زیبایی در سال ۱۳۳۸ کاشیکاری شده است.

 

قسمت تحتانی ایوان دارای کاشی کاری جدیدتری است شامل چهار طاقنمای کاشی کاری و یک درب ورودی حرم است که دو طاق نما، در سمت غرب و در طرفین درب حرم و دو طاقن مای دیگر یکی در ضلع شمالی و دیگری در ضلع جنوبی ایوان برپا شده است و دو راهروی شمالی و جنوبی ایوان را به صحن مرتبط می سازد.

 

دو طاق نمای طرفین درب حرم طاق نمای سمت راست، زیارتنامۀ حضرت یحیی بن موسی(ع) و طاق نمای سمت چپ دعای اذن دخول با کاشی های لاجوردی رنگ مزین شده است.

 

همچنین بر طاق نماهای جنوبی، آیۀ شریفۀ الکرسی به خطی زیبا نوشته شده است . بالای راهرو ورودی قسمت جنوبی، سورۀ مبارکۀ توحید به چشم می خورد.

 

در ضلع شمالي حرم حضرت امامزاده يحيي (ع) مراقد مطهر ۳۲۰ نفر از شهداي گرانقدر انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي سمنان وجود دارد كه زينت و اعتبار خاصي به آستانه بخشيده و امت شهيدپرور و متدين به دليل علاقه و اعتقاد قلبي خود و به منظور بهره گرفتن از فيوضات معنوي و فضاي روحاني اين مكان مقدس فواصل طولاني را پيموده و با اشتياق فراوان براي عبادت و برآورده شدن حاجات خود به اين مكان مقدس روی می آورند.

 

همچنين در ايوان بقعه تعدادي از علماي معروف و برجستة سمنان چون آيت الله شيخ محمّد علي عالمي،حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ ملا غلامحسين هراتي،آيت الله شيخ محمّد رضا فيض سرخه اي،آيت الله حاج شيخ مهدي شريفي و حجت الاسلام و المسلمين حاج سيد علي اكبر سيادتي و حجت الاسلام حاج شيخ علي اكبر ادب و حاجي شيخ هادي شريفي مدفونند.

 

در این مکان زائرسرایی نیز ایجاد شده است که پذیرای زائران این حرم مطهر و نیز دوستداران حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است که از سمنان عبور می کنند.

 

 این بناى با شکوه به شماره ۵۶۸۰ در تاریخ ۲۵ اسفندماه سال۱۳۸۰ به ثبت آثار ملی و تاریخى رسیده است.

 

 

کد خبر 940766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha