«دوست رویایی» فرصتی برای هم‌نشینی با کتاب در ایام کرونایی

«مهنا قربانی» و «زهرا کاظمی» از دختران سفیران کتاب هستند که با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی کتابخانه‌های عمومی و برای جبران خلأ فاصله با کتاب و افزایش سرانه مطالعه، به فکر تولید نشریه الکترونیکی «دوست رویایی» افتادند تا نیاز کتاب دوستان مرتفع شود.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ در روزگاران گذشته وقتی نخستین کتاب‌ به شکل لوح گلی ابداع شد کسی فکرش را نمی‌کرد یک روز کاغذ پاپیروس کشف شود و با نی آغشته به مرکب کتابی خلق شود؛ و شاید تا همین 2 دهه پیش کسی فکرش را نمی‌کرد یک روز کتاب الکترونیکی رقیب کتاب‌های چاپی شوند و با یک کلیک بتوان از هر جای دنیا کتابی را رایگان یا با هزینه‌ای کمتر از نسخه کاغذی تهیه کرد. اگرچه دوره کتاب‌های کاغذی به آخر نرسیده و هنوز شنیدن صدای ورق زدن و لمس کردن گوشه کاغذ و نگاه کردن به قفسه‌های کتاب حال و هوای خاص خودش را دارد؛ اما عصر تکنولوژی وزندگی ماشینی است و مردم برای نخواندن کتاب بهانه زیاد دارند و عرضه کتاب الکترونیک می‌تواند هرچند محدود در افزایش سرانه مطالعه کمک‌کار باشد. در کنار همه این شایدها و اماواگرها، آیا فکر می‌کردید روزی نتوانید برای خرید کتاب، امانت گرفتن کتاب دچار مشکل شوید. بله منظورم کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها است. اینجاست که اهمیت وجود کتاب‌های الکترونیک و صوتی بیش‌ازپیش نمایان می‌شود. مهنا و زهرا دو دانش‌آموز کتاب‌خوان ساروی هستند که برای جبران خلأ فاصله با یار مهربان، افزایش سرانه مطالعه و افزایش اطلاعات عمومی کودکان و نوجوانان در ایام کرونایی، به فکر تولید نشریه الکترونیکی افتادند تا خودشان و سایر کتاب دوستان لحظات خوشی را با خوانش این نشریه تجربه کنند. این دو فعال حوزه کتاب‌خوانی اولین نشریه الکترونیکی اختصاصی کتاب‌خوانان شهرستان ساری را در قالب ماهنامه تحلیلی، آموزشی و اطلاع‌رسانی کودک و نوجوان با عنوان «دوست رویایی» را منتشر کردند. تا تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کرده باشند. در همین راستا با «مهنا قربانی» و «زهرا کاظمی» دو تن از دختران سفیران کتاب در شهر ساری گفت‌وگویی ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

*روزی 2 ساعت برای تدوین ماهنامه الکترونیکی کار می‌کنم

«مهنا قربانی» ۱۲ ساله سفیر کتاب اهل ساری که در بخش جمع‌آوری مطالب این نشریه فعالیت دارد، در گفت‌وگو با شبستان، با اشاره به علاقه زیادش به کتاب‌خوانی، می‌گوید؛  من و یکی از دوستانم چند سالی است که دلمان می‌خواهد در بحث ترویج کتاب‌خوانی کاری بکنیم.

 

وی ادامه می‌دهد؛ به نظر من کتاب دوست واقعی هر انسانی است، پر از فایده است و ضرری نمی‌رساند، با شیوع ویروس کرونا و در پی آن لزوم حاضر نشدن در اجتماع که اصلاً برای من و دوستم خوشایند نبود موجب شد تا فکرمان را عملی کنیم، باکمی تحقیق به این موضوع رسیدیم که در شهر ما نشریه الکترونیکی وجود ندارد!

 

قربانی بیان می‌کند؛ گفتیم حال که در قرنطینه بودن برای ما نوجوانان و کودکان حوصله سر بر خواهد بود، این بهترین فرصت برای راه‌اندازی یک وبلاگ و پس‌ازآن انتشار نشریه الکترونیکی است،  از آن‌طرف تلفن همراه امروزه در دسترس همه است و مردم بیشتر وقت خود را با گوشی‌های تلفن صرف می‌کنند

 

این سفیر کتاب، ابراز می‌کند؛ با مشورت  از صاحب‌نظران بخصوص مدیران کتابخانه عمومی شهر ساری‌، توانستیم اقدام به راه‌اندازی این ماهنامه الکترونیکی کنیم، هفتم هرماه فقط کتاب‌خوان‌ها می‌توانند با مراجعه به وبلاگ «دوست رویایی» و 

پیج اینستاگرام از خواندن مطالب لذت ببرند.

 

 وی یادآور می‌شود؛ محتوای این نشریه در ۱۶ صفحه زیبا، شامل؛ اخبار، دانستنی‌ها، آموزش، قصه، مسابقه و هر چیزی که یک کودک و نوجوان به خواندن آن نیاز دارد‌، است، برای هرماه جمع‌آوری و بازنویسی مطالب، روزی 2 ساعت در یک هفته کاری وقت صرف می‌کنم.

* تلاش و امید پشتوانه آرزوهایم هستند

در ادامه به سراغ «زهرا کاظمی» ۱۵ ساله و کتاب یار ساروی که یک‌طرف دیگر کار تولید این نشریه را بر عهده دارد، رفتیم، وی دراین‌باره می‌گوید؛ پنج سال است که سفیر کتاب هستم و روزانه سه ساعت صرف خواندن کتاب می‌کنم، بخش گرافیک کار این نشریه الکترونیکی با من است.

 

وی ادامه می‌دهد؛ خوشحالم که پیشنهاد انتشار این نشریه را با همراهی «مهنا قربانی» دادم، ازآنجایی‌که در کتابخانه نشریه‌های مختلفی وجود دارد، دلم می‌خواست بخش الکترونیکی هم از وجودش خالی نباشد،  هدف از ساخت این نشریه ترویج کتاب و کتاب‌خوانی است.

 

کاظمی عنوان می‌کند؛ پس از طراحی گرافیکی کار، برای ارتقاء مطالب جدید را بارگذاری می‌کنیم، سعی کردیم نظرسنجی داشته باشیم، ایده اجرای این نشریه را از سال قبل داشتیم ولی جدی نبود تا اینکه امسال با شیوع کرونا شروع به کار کردیم.

 

این فعال کتابخانه، بیان می‌کند؛ فعالیت ما از روز ۱۳ خرداد ۹۹ آغاز شد،  ما فقط و فقط برای کتاب‌خوانان دوست‌داشتنی کودک و نوجوان تلاش می‌کنیم و سعی داریم تا با خواندن این نشریه لبخند به لبانشان بیاوریم تا این نشریه بتواند برای بچه‌ها سرگرم‌کننده و درعین‌حال آموزنده باشد.

 

وی اعلام می‌کند؛ این نشریه با عنوان «ماهنامه دوست رویایی» تنها مختص کتاب‌خوانان شهر ساری نیست، بلکه برای تمام بچه‌های ایران است، ما اهداف بسیار بزرگی داریم که هرروز با تلاش و امیدواری، سعی دررسیدن به آن‌ها داریم.

 

کاظمی اعلام می‌کند؛ کودکان و نوجوانان علاقه‌مند، به این نشریه الکترونیکی می‌توانند، از طریق مراجعه به وبلاگ‌های؛ azadegankid.blog.ir و sarilibfarhangi.blog.ir و همچنین آدرس  اینستاگرامی doosteroyaee، از خواندن این نشریه لذت ببرند.

 

کد خبر 946471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha