رسانه های دینی می توانند آرامش را در جامعه افزایش دهند

حجت الاسلام ایزدی گفت:رسانه های دینی می توانند با بیان کارکرد های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی و فراهم نمودن زمینه حضور افراد جامعه در این مکان ها، آرامش را در جامعه افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، رسانه در تمامی جوامع نقش بسزایی در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مردم دارند و در این بین رسانه های دینی هم می توانند به عنوان راهنما و یک چراغ راه در سوق دادن جوانان و نوجوانان به سمت باورهای دینی و همچنین در مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن تاثیرگذار باشند، لذا در این خصوص با حجت الاسلام «جمال ایزدی» معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

 

به نظر شما نقش و رسالت رسانه های دینی در جامعه چیست؟

 

اگر رسانه های دینی معارف قرآنی و اهل بیت را به شیوه های مناسب و متناسب با نیازهای روز و اقتضائات کنونی تبیین نمایند، مشمول بیان نورانی حضرت امام رضا (علیه السلام) خواهند شد که اگر مردم خوبی های کلام ما اهل بیت را دریابند حتما تبعیت خواهند کرد.

 

رسانه در تمامی جوامع نقش بسزایی در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مردم دارند و در این بین رسانه های دینی هم می توانند به عنوان راهنما و یک چراغ راه در سوق دادن جوانان و نوجوانان به سمت باورهای دینی عمل کنند همچنین در مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن تاثیرگذار باشند.

 

ما باید به سمت استفاده از ظرفیت ‌ها حرکت کنیم به این معنا که استفاده از فضای مجازی در اتفاقات فرهنگی و اجتماعی می‌تواند دو وجه داشته باشد که ما باید از وجه مثبت آن بهره‌مند شویم.

 

نقش رسانه های دینی در مقابله با تهاجم های فرهنگی و تبلیغات بیگانگان در دین گریزی چیست؟

 

در مقابله با هر تهدیدی، شناخت مهاجم و شیوه های تهاجمی و نیز ابزار های آن مهمترین راهبرد است. همان گونه که در یک جنگ بیولوژیکی تجهیزات پیشرفته نظامی در حد یک اسباب بازی است.

 

در تهاجم فرهنگی که خط مقدم آن را رسانه ها تشکیل می دهند می بایست شگرد های رسانه ای شناسایی و راهکار های مقابله با آن طراحی و اجرا گردد، افزایش سواد و دانش رسانه در میان مردم به ویژه جوانان راهبردی اصلی است که این مهم باید توسط رسانه های دینی تحقق یابد.

 

اکنون مشاهده می‌شود علم رسانه تیغ دولبه است که به همان اندازه مثبت و تاثیرپذیری، در تخریب و انحراف فرهنگی دینی هم می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

رسانه های دینی چه نقشی در راهنمایی جوانان و نوجوانان دارند؟

 

معرفی الگوهای قابل دستیابی به جوانان و نوجوانان، هویت بخشی به این قشر تاثیرگذار جامعه، نشان دادن خطرات و مضررات مسیرهای غلط و اشتباهی که در حال حاضر برای جوانان و نوجوانان باغ سبز استعمار به شمار می آید می تواند در راهنمایی آنان اثربخش باشد.

 

اگر نیروهای جوان و پر شور که حرف یکدیگر را در بستر جامعه می شناسند در رسانه ها نقش کلیدی داشته باشند خود به خود مخاطبان خوب و جوان را می توانند با خود همراه کنند، البته و صد البته که مبحث بهره مندی از تجربه ها و سوابق ارزشمند گذشتگان می تواند راهگشا بوده و روشنگری خواهد کرد.

 

معرفی اماکن مذهبی و فرهنگی در رسانه های دینی باید چگونه باشد؟

 

یکی از مشکلات جامعه ما به خصوص در این شرایط فعلی ضعف آرامش روانی است، رسانه های دینی می توانند با بیان کارکرد های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی و فراهم نمودن زمینه حضور افراد جامعه در این مکان ها، آرامش را در جامعه افزایش دهند این امر می تواند در قالب تهیه گزارش سفرنامه ای، تولید فیلم کوتاه و یا دیگر شیوه های رسانه ای صورت پذیرد.

 

اگر ۲ نقش مهم رسانه را یادآور باشیم یکی از مهمترین عوامل آن آگاهی سازی مردم است، خب اگر مردم اجتماع آشنایی با موضوعی نداشته باشند شاید کمتر به موضوع توجه کرده و یا داشته های آن را دنبال کنند، و از این رو لازم است که مردم با اندیشه ها و یا مکان هایی که دارای اندیشه های دینی است، آشنا شوند.

کد خبر 956274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha