خبرگزاری شبستان در مسیر ولایت حرکت می کند

خاضع با اشاره به اینکه خبرگزاری شبستان همواره در مسیر ولایت حرکت می کند، گفت: این خبرگزاری به دور از افشاگری ها و هیاهوهای کاذب، دنبال روشنگری و تبیین معارف دینی و انقلابی است.

خبرگزاری شبستان___یاسوج: خبرگزاری ها همواره نقش موثری در اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بر عهده دارند و خبرگزاری شبستان در کنار رسالت دینی خود، همواره در حوزه های اجتماعی و فرهنگی نیز خوش درخشیده است.

خبرگزاری شبستان در آذرماه ۱۳۸۶ با دریافت مجوز خبرگزاری از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع ‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را در فضای مجازی به صورت رسمی آغاز کرد.

این خبرگزاری پیش از این در سال ۸۳ به صورت آزمایشی و در قالب وبگاه به انعکاس رویدادهای مساجد می‌پرداخت.

 

خبرگزاری شبستان دارای ۳۲ دفتر نمایندگی، (۳۱ مرکز استان و منطقه جنوب کرمان) و ترجمه روزانه اخبار به هفت زبان زنده دنیا (انگلیسی، روسی، عربی، اردو، مالایو، آذری و بنگالی) است.

 

طبق آخرین رتبه‌ بندی خبرگزاری‌ ها که از سوی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌ رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهمن ۹۵ منتشر شد، شبستان توانست رتبه ششم را در بین خبرگزاری ‌های عمومی از آن خود نماید؛ این درحالی است که در نخستین رتبه‌ بندی، جایگاه هفتم از آن این خبرگزاری شد.

 

یکی از رسالت های اصلی خبرگزاری شبستان، حوزه دینی و مذهبی است که از پوشش های خبری تا گزارش های توصیفی برای مانوس کردن جامعه و به ویژه نسل جوان با مفاهیم و ارزش های دینی تلاش مستمری دارد، اما در کنار این رسالت ارزنده از پوشش موضوعات فرهنگی و اجتماعی و همکاری با حوزه های مختلف شهری غافل نشده است.

 

با توجه به نقش تاثیرگذار خبرگزاری ها از جمله خبرگزاری شبستان، گفت و گویی با حجت الاسلام «سیدجواد خاضع»، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه موقت یاسوج انجام شده که در ذیل از نظر خوانندگان می گذرد:

 

سوال شبستان: رسانه های دینی در جامعه چه نقش و رسالتی دارند؟

جواب: عصر حاضر، عصر اطلاعات، رسانه و روایت ها نام گرفته و فناوری های نوین ارتباطی به شکل بسیار وسیع و گسترده در دسترس عموم افراد و مورد استفاده عامه مردم قرار گرفته است.


یکی از کارکردهای مهم رسانه، آموزش، تبلیغ و ترویج پیام های دینی و اخلاقی در جامعه است.


رسانه دینی باید بستر لازم را برای حرکت مردم در مسیر دین و بیداری اسلامی و آشنا نمودن مردم با احکام اسلامی و معارف الهی فراهم نماید.


حضرت امام خمینی (ره) در مورد نقش تبلیغات دینی و رسانه فرمودند: «بدانید که تبلیغات در رأس امور است. امروز جهان روی تبلیغات می چرخد.» امام راحل عظیم الشان در جای دیگر می فرماید: «می دانید که سلاح تبلیغات، برنده تر از کاربرد سلاح در میدان های جنگ است، باید از اسلحه تبلیغات آنها بیشتر ترسید و متأسفانه ما در این زمینه ضعیف هستیم»


مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) وظیفه اصلی رسانه ها را «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» می داند که مسئولیت گسترش دین، اخلاق، امید، آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی  ایرانی در میان آحاد ملت را به عهده دارد...»

 

سوال شبستان: نقش رسانه های دینی در مقابله با تهاجم های فرهنگی و تبلیغات بیگانگان در دین گریزی باید چگونه باشد؟

امروزه دین اسلام با جریان های مختلفی از قبیل جریان فراماسونری، شیطان پرستی، عرفان های کاذب، وهابیت، بهائیت و ...مواجه است که این جریان های انحرافی به روش های گوناگون از طریق رسانه های مختلف و مطبوعات و سایت های اینترنتی، ماهواره ها و شبکه های تلویزیونی و ... مشغول تولید و تزریق انواع شبهات اعتقادی و معرفتی علیه اسلام و تشیع هستند.


وظیفه رسانه های دینی مقابله با این تهاجم وسیع فرهنگی دشمنان است که باید برای برطرف کردن این شبهه ها و زدودن این غبارها از ذهنیت جامعه و به ویژه جوانان از طریق ارتباط با حوزه های علمیه و علمای دین به این شبهات و القائات دشمنان دین، به صورت مستند، مستدل و اقناعی پاسخ دهند.


 

سوال شبستان: رسانه دینی چگونه باید برنامه ریزی برای جوانان و جذب آنها داشته باشد؟

امروزه استعمارگران با اختصاص بودجه های کلان به دنبال دور کردن نسل جوان ما از تربیبت صحیح و فرهنگ سالم اسلامی هستند و سعی می کنند با گسترش فساد و ترویج بی بند و باری و ایجاد انحراف در افکار جوانان اعتقادات مذهبی آنان را سست نمایند.


برای جذب نسل جوان و جلوگیری از تهاجم فرهنگی قدرت های استکباری، ابتدا باید روحیات، احساسات، خواسته ها و ویژگی های جوانان را بشناسیم و در مرحله بعد باید نسبت به جوانان با محبت و احترام رفتار کنیم و موقعیت آنان را به درستی درک کنیم.


همچنین باید با صبر و حوصله به سؤالات و شبهات نسل جوان بویژه در حوزه دینی پاسخ های لازم و مناسب را ارائه دهیم.


داشتن سواد رسانه ای و استفاده از ابزار و تکنولوژی روز هم می تواند عامل مهمی در ارتباط گیری با جوانان و جذب آنان داشته باشد.


ضمن این که باید به جوانان اعتماد کنیم و آنان را باور کنیم و با واگذاری مسئولیت های اجتماعی به آنان، در مسیر گام دوم انقلاب حرکت کنیم، نباید از واگذاری مسئولیت به جوانان ترس و دلهره داشته باشیم.

معتقد هستم واگذاری مسئولیت به جوانان انقلابی، متعهد و متخصص باعث ایجاد تحرک، نشاط و پویایی در ساختار مدیریتی و اداری کشور می شود و با این کار انقلاب بیمه می شود.


البته جوانان هم باید مسئولیت پذیری، توانمندی و شایستگی خود را در ماموریت ها و مسئولیت هایی که به آنان واگذار شده یا می شود اثبات نمایند تا زمینه را برای واگذاری بیشتر امور به جوانان فراهم نمایند.


 

سوال:فعالیت های خبرگزاری شبستان به عنوان یک رسانه دینی و مسجدی را چگونه ارزیابی می کنید و برای ادامه فعالیت، باید چه کارهایی انجام دهد؟

الحمدلله خبرگزاری شبستان هم در استان و هم در سطح کشور رسانه ای است فعال، متعهد، تبیین گر و بصیرت افزا که تلاش می کند با آگاهی بخشی در خدمت تبلیغ و ترویج دین باشد و همواره در مسیر ولایت حرکت می کند و به دور از افشاگری ها و هیاهوهای کاذب دنبال روشنگری و تبیین معارف دینی و انقلابی است.


با توجه به این که جبهه استکبار با امپراتوری رسانه ای که در اختیار دارد با بزرگ نمایی مشکلات، به دنبال القای یاس و ناامیدی در جامعه است، انتظار از خبرگزاری شبستان و همه خبرگزاری ها این است که ضمن بیان واقعیت ها و انعکاس مشکلات موجود، دستاوردها و خدمات عظیم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و مبارزه قاطع و عزم جدی نظام با فساد را مطرح نمایند تا روحیه انقلابی گری و امیدواری در جامعه بالاخص نسل جوان افزایش و تقویت گردد.

 

سرویس‌های خبری:

قرآن و معارف: انعکاس آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های قرآنی و دینی در عرصه‌های داخلی و خارجی، انعکاس جلسات دینی و قرآنی، نمایشگاه‌ها و همایش‌های مرتبط با قرآن و معارف اسلامی و پوشش مناسک و آیین‌های دینی و آسیب‌شناسی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در مسیر بسط و انتشار اندیشه‌های دینی، محور اصلی فعالیت این سرویس خبری است.

اندیشه: این گروه رسالت تعمیق و نشر اندیشه‌های دینی، کلامی، فلسفی و دیدگاه‌های صاحبان نظر در حوزه دین را بر عهده دارد. پوشش اخبار سازمان‌ها و نهادهای فعال و اندیشه‌ساز، واکاوی نظارت کارشناسانه، ارائه سوژه‌های خبری و گفتگو با متخصصان برای تضارب افکار و تولید علم، راهبرد اصلی این سرویس است.

مهدویت: سرویس مهدویت خبرگزاری شبستان باهدف ایجاد گفتمان مهدوی و معرفت نسبت به امام عصر(ع)، مرور احادیث معصومین(ع) پیرامون وظایف منتظران، بررسی تحولات جهان در آخرالزمان و ارائه نظرات کارشناسان مهدوی در قالب‌های خبری، مقاله و گفت‌وگو فعالیت می‌کند.

مسجد و کانون‌های مساجد: مسجد به‌عنوان اصلی‌ترین پایگاه نشر معارف انقلابی و دینی در ایران و جهان اسلام موردتوجه می‌باشد لذا این سرویس با آگاهی از این موضوع سعی در انتشار اخبار این حوزه دارد و ازآنجاکه فعالیت ستاد عالی کانون‌های مساجد در همین راستا می‌باشد پوشش اخبار این ستاد از اصلی‌ترین وظایف سرویس مسجد و کانون‌های مساجد می‌باشد.

جهان اسلام: سرویس جهان اسلام با رصد تازه‌ترین اخبار دینی، سیاسی و فرهنگی مرتبط با جهان اسلام در کمترین زمان ممکن آن‌ها را پردازش کرده و پس از ترجمه و تحلیل موضوعی، بر روی خروجی شبستان قرار می‌دهد.

سیاسی: خبرگزاری شبستان با مبنا قرار دادن جمله تاریخی "سیاست ما عین دیانت ماست" و با اهتمام جدی به عرصه سیاسی کشور می‌کوشد در کنار کسب بصیرت سیاسی برخاسته از قرآن و مفاهیم ناب و متعالی دینی، به انعکاس رویدادها و اخبار این عرصه حساس بپردازد.

فرهنگ و ادب: حوزه فرهنگ، یکی از سه رویکرد اساسی شبستان در حوزه رسانه است. خبرنگاران این گروه می کوشند تا با انتشار برنامه ها و فعالیتهای حوزه فرهنگ و ادب به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز انعکاس نظرات کارشناسان درقالب بایدها و نبایدهای فرهنگی امروز جامعه، یکی از به روز ترین گروه های خبری را به مخاطب ارائه نمایند.

اجتماعی: پوشش اخبار حوزه های متنوع اجتماعی و موضوعات روز جامعه به همراه ارائه سبک صحیح زندگی با استفاده از نظرات کارشناسان این حوزه با رویکردی دینی، در اولویت فعالیتهای خبرنگاران این گروه قراردارد.

عکس: این گروه ضمن پوشش تصویری رویدادها و برنامه های خبری؛ در مسایلی که زبان عکس از متن گویاتر است به‌طوری تخصصی به انعکاس آن پرداخته و در این راستا توجه بیشتری به مناسبت‌های انقلابی و مذهبی کشور دارد.

چندرسانه‌ای: این سرویس به تولید و انتشار رویدادهای خبری و موضوعات روز کشور در قالب‌های مختلف هنری شامل اینفوگرافیک، پادکست، فیلم و بسته‌های خبری می‌پردازد.

استان‌ها: شبستان از معدود رسانه‌های می‌باشد که در 31 استان کشور دارای نمایندگی فعال می‌باشد و در برخی شهرستان‌ها رابط خبری مستقر نموده است. خبرگزاری شبستان در راستای توجه به مناطق ویژه، در جنوب کرمان نیز دارای دفتر نمایندگی است.

Description: 3.gif

اطلاعات تکمیلی:

صاحب‌امتیاز: موسسه فرهنگی شبستان نور
مدیر مسئول: حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی
دفتر خبرگزاری: 02188536031
نمابر: 02188536033
پست الکترونیکی: info@shabestan.ir
نشانی: تهران خیابان شهید آیت‌الله بهشتی، بعد از پل شهید آیت‌الله مدرس، شماره 263، ساختمان خبرگزاری شبستان

کد خبر 957940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha