کارکردهای مسجد بر اساس نیازهای مادی و معنوی اقشار مختلف تبیین شود

حجت الاسلام سالاری با اشاره به اهمیت نقش مساجد در زندگی مادی و معنوی جامعه گفت: کارکردهای مسجد بایستی بر اساس نیازهای مادی و معنوی اقشار مختلف مردم تبیین شود.

حجت الاسلام مظفر سالاری، مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد یزد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد با اشاره به روز جهانی مساجد گفت: آنچه ضرورت دارد احیای نقش مسجد در زندگی مادی و معنوی مردم است.

وی افزود: مسجد در صدر اسلام دارای کارکردهای عبادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و قضایی بوده است و مکانی به عنوان انسان ساز، جامعه ساز و فرهنگ ساز بوده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد یزد ادامه داد: سیره عملی پیامبر (ص) و امامان نشان می دهد که مسجد مهمترین عامل نقش آفرینی در انتقال فرهنگ دینی و ارزش های والای اسلامی است.

حجت الاسلام سالاری تصریح کرد: در مبارزات مردمی برای برقراری انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس، مساجد فعال بودند و نقش بی بدیلی داشتند و امروز نیز کارکرد مساجد بازتعریف شود تا نقش کانونی و محوری مساجد در زندگی فردی و اجتماعی مردم حفظ شود، به تعبیر دیگر باید کارکردهای مسجد بر اساس نیازهای مادی و معنوی اقشار مختلف مردم تبیین شود.

وی گفت: از طرفی دشمن تلاش دارد مساجد تک بعدی و تنها فضایی برای عبادت باشد و از طرفی تفکرات سکولار چنین القا می کنند که برنامه ریزی مسئولان فرهنگی برای ارتقای کارکردهای مفید مسجد به معنای سیاسی کردن مسجد و استفاده ابزاری از آن است. در واقع چنین مقاومت هایی جدی برای احیای نقش مساجد وجود دارد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد یزد گفت: جدا از دسیسه های دشمن و تفکرات سکولار، دو عامل دیگر موجب خلوت شدن مساجد شده است، یکی اختلافات میان متولیان یا ارکان مسجد و دیگری نفوذ و گسترش فضای مجازی است. البته عامل پنجمی به نام ویروس کرونا مزید بر علت شده است.

حجت الاسلام سالاری بیان کرد: تشکیل کمیته رسیدگی به امور مساجد در سطح استان زیر نظر امام جمعه استان اقدام مهمی برای احیا و فعال کردن مساجد است که تمامی نهادهای مرتبط با مسجد می توانند عضو این کمیته شوند.

وی افزود: این کمیته ارکان مسجد را منصوب می کند و آموزش می دهد و به مشکلات و اختلافات و شکایات رسیدگی می کند تا زمینه برای رونق گرفتن مسجد و استقبال مردم از برنامه های مورد نیاز فراهم شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد یزد ادامه داد: یکی از اهداف مهم آن است که ائمه مساجد چنان آموزش ببینند که مساجد و محله را مدیریت کنند و سبب مشارکت حداکثری شوند.

حجت الاسلام سالاری گفت: کانون مساجد عضو کمیته رسیدگی به امرو مساجد است و متکفل اجرای برنامه های فرهنگی و هنری است که یکی از کارهای ماندگار و موثر کانون مساجد آن است که با ایجاد شبکه ارتباطی میان مساجد و کانون های فرهنگی هنری سراسر کشور توانسته است کلیه فعالیت های فرهنگی و هنری مساجد کشور را ساماندهی کند و از فضای مجازی و رسانه های مختلف برای به روز شدن مساجد و همسو شدن فعالیت های مسجدی با نیازهای واقعی مخاطبان بهره ببرد.

کد خبر 963075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha