مشکل فعلی اهواز زیرساختی است/ وزارت نیرو قبل از انتقال آب کارون حق‌آبه‌های خوزستان را بدهد

یوسفی در خصوص انتقال آب رودخانه گفت: از وزارت نیرو مطالبه کردیم تا ابتدا پنج مورد مطالعات حق‌آبه خوزستان را پرداخت کنند سپس اگر آبی باقی ماند برای آب شرب به استان‌های دیگر انتقال دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «مجتبی یوسفی» ظهر امروز (شنبه 5 مهر) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد از بودجه عمومی در اختیار دولت است اظهار کرد: ۵۰ میلیون نفر در بورس سهام دارند و ۶۲ درصد از کسانی که در بورس هستند سرمایه‌گذاری آنها حدود ۱۰ میلیون تومان است و مردمی هستند که مال خود را فروختند و در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی افزود: بورس یک بازار سرمایه است، بدین معنا که در فضای شفاف منابع مالی را جمع‌آوری کنیم و به کسی که در حوزه تولید فعالیت می‌کند، تحویل دهیم و عرضه هم در بورس انجام شود.

 

وی اضافه کرد: بورس ما در سرمایه‌گذاری و عرضه به درستی نیست؛ وقتی شاخصه‌های بورس چند هزار واحد افزایش پیدا می‌کند یعنی از لحاظ اقتصادی به طوری رشد کردیم که توانستیم در وضع بد اقتصادی دنیا بورس ما مثبت شده است، پس باید به این موضوع مشکوک شد.

 

یوسفی تصریح کرد: بورس فقط یک سفته بازی کاغذی بود، به این معنا که می‌خواستند در بورس شرکت‌های ورشکسته را با جمع‌آوری سرمایه مردم به چرخه بازگردانند که این نکته را بارها به مردم گوشزد کردیم چراکه مردم نباید به مسائل حبابی اعتماد کنند‌.

 

وی اشاره به اینکه مقرر بود بورس براساس اصل ۴۴ اجرا شود که بر اساس آن اقتصاد را به مردم واگذار کنیم و سرمایه در گردش شرکت‌های جدید شود خاطر نشان کرد: دولت اعلام کرده است اکنون ۵۰ درصد از عرضه‌ها جدید است.

 

نماینده مردم اهواز در مجلس به واگذاری شستا اشاره کرد و ادامه داد: اکنون شرکت‌های زیرمجموعه شستا را واگذار می‌کنند پس واگذاری جدیدی اتفاق نیفتاد و شرکت‌هایی که یکبار واگذار شده بود مجدد واگذار کردند.

 

وی بازار بورس را یک بازار تخصصی عنوان کرد و گفت: تعداد اندکی از لیدرهای بورس قیمت را تعیین می‌کنند؛ دولت برای واگذاری سهام خود در قالب صندوق‌های واسطه‌گری مالی در چارچوب سیاست مولدسازی دارایی‌های خود برنامه‌هایی داشت.

 

یوسفی از ۱۵۰ میلیارد تومان کسری بودجه دولت خبر داد و ابراز کرد: این در حالی است که برای اقلام وارداتی (نیازهای اساسی) ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار نهایتا تا ۲۰ میلیارد دلار نیاز داریم.

 

وی با اشاره به اینکه دولت درصدد بود تا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی را به فروش برساند اما این کار ممکن نشد عنوان کرد: طرح دو فوریتی اخذ مالیات از خانه‌های خالی، طرح دو فوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله طرح ‌ایی است که در مدت چند ماه گذشته در مجلس از طرف ما تصویب شد.

 

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل فعلی اهواز زیرساختی است تاکید کرد: ۱۴۹ میلیون دلار اواخر سال ۸۴ برای فاضلاب اهواز با بانک جهانی قرارداد بسته شد که در همین زمان کار فاضلاب شیراز با ۱۲۷ میلیون دلار برای همیشه به اتمام رسید اما برای اهواز هنوز مردم با مشکل فاضلاب دست و پنجه نرم می‌کنند و حالا باید این مشکل را با دلار ۳۰ هزار تومانی و اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی حل کنیم.

 

وی بیان کرد: انباشت مشکلات داریم و شاید اعتبار عمرانی خوزستان با فاصله بالایی از استان‌های دیگر بیشتر باشد ولی مشکلات زیادی داریم که ممکن است این اعتبارات پاسخگوی مشکلات زیادی خوزستان نباشد.

 

یوسفی در خصوص وضعیت برق در اهواز تصریح کرد: بعد از انقلاب در اهواز نیروگاه احداث نکردیم و طی ۱۰ سال گذشته یک مگاوات هم اضافه شده در حالی که اولین نیاز برای راه‌اندازی یک کارگاه برق است در حالی که در خوزستان ۶ سد بزرگ با بیشترین تولید منابع برق آبی کشور را داریم ولی خودمان هنوز برق نداریم.

 

وی اذعان کرد: نیروگاه ویس یا همان فاز توسعه نیروگاه رامین در دستور کار قرار گرفته که ۹۵۴ مگاوات را تا سال ۱۴۰۱ تولید کند؛ با فاینانس خارجی در کنار یکی دیگر از استان‌ها برای توسعه شبکه برق صحبت شده است.

 

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: علت اینکه در کمیته آب و فاضلاب مجلس به عضویت درآمدم مشکلات جدی در این زمینه است که در این خصوص منابع مازادی را به خوزستان آوردیم.

 

وی خاطر نشان کرد: همچنین سند درآمدی و برنامه‌ریزی سال آینده استان و چهار ساله آینده کشور را با مدیریت خوب کمیسیون تلفیق بودجه انجام می‌دهیم.

 

یوسفی با تاکید بر اینکه در مجلس برای کسب توفیق باید نمایندگان را همراه خود کرد یادآور شد: ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای آبفا اهواز تخصیص یافته که اختلاف قیمت تعرفه ارزی آن را نیز دنبال کردیم؛ همچنین در تنش آبی نیز ۲ برابر گذشته اعتبار گرفتیم.

 

وی با انتقاد از عملکرد شهرداری اهواز و نوع تصمیم‌گیری‌ها بیان کرد: ۱۴۰ قطعه زمین ۲۵۰ متری در مهرشهر به قیمت ۱۸۸ میلیارد تومان واگذار شده و سؤال من این است که کجای اهواز زمین را متری ۸۰ هزار تومان می‌دهند؛ می گویند زمین خام است و معبرکشی نکرده است همه این‌ها منابع ملی مردم هستند و باید مشخص است که پول عایدی از فروش آن را کجا می‌خواهیم هزینه کنیم ؟ آیا برای عمران و آبادانی شهر و یا کارهای فرهنگی مردم است.

 

نماینده اهواز با اشاره به اینکه نمی‌گذاریم شهرداری منابع خود را از دست بدهد تشریح کرد: تعاونی مهندسی کشاورزی، کارکنان دادگستری و کارکنان شهرداری سه  نامه به امضای بهمن سلطان ابراهیمی خطاب به شهرداری ارائه دادند تا تخفیف بگیرد ولی سؤال من این است که آیا شهرداری اهواز به مردم عادی هم ۱۶ میلیارد تومان تخفیف می‌دهد که برای این اراضی تخفیف داده و اگر مشکل مالی ندارد پس باید برای مردم کار کند.

 

وی ابراز کرد: علاوه بر تخفیف داده شده ۱۶ میلیارد تومان دیگر را چک گرفتند که پرداخت نشده و حالا چک هم وجود ندارد ولی نقل و انتقال انجام گرفته است.

 

یوسفی با انتقاد دیگر از شهرداری که چرا در حوزه شهری پروژه‌هایی که مورد نیاز مردم است را تعطیل کردند ادامه داد: مردم به تقاطع غیرهمسطح نیاز دارند ولی وقتی آسفالت خوب نیست و پارک محلی وجود ندارد مگر چند تقاطع غیرهمسطح نیاز است.

 

وی با اشاره به بازسازی فلکه پنج نخل عنوان کرد: چرا باید پرداخت ۳.۵ میلیارد برای بازسازی میدان پنج نخل پرداخت شود؟ قبلا نخل‌ها را تعویض و نصب شده بودند چرا این اعتبار برای آسفالت، جداول و جوی‌ها هزینه نشد؟

 

نماینده مردم اهواز مدیریت شهری را یک علم دانست و افزود: نخل‌هایی که در  شهر اهواز کاشته شد متخصصان کشاورزی بگویند آیا لازم است؟ شهرداری باید حتی نسبت به قیمت خرید و لازم بودن خرید به این میزان شفاف‌سازی کنند.

 

وی تاکید کرد: وقتی در اینجا با این مصیبت و وضعیت بد مدیریت شهری روبه‌رو هستیم مردم واقعا حق دارند از اهواز مهاجرت کنند و سرمایه‌گذار حق دارد به این شهر نیاید.

 

یوسفی به پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی اشاره کرد و گفت: این پروژه حدود چند 10 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که پیشنهاد دادم تا موقع پیش‌بینی اعتبار شبکه فاضلاب نسبت به در نظر گرفتن طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی نیز اقدام و اعتبار آن ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

 

وی عنوان کرد: شهرداری هم بیش از ۵۰ نقطه بحرانی در این زمینه مشخص کرده که باید آنها را اصلاح کند چون اگر دوباره آبگرفتگی در اهواز داشته باشیم، اصلا قبول نداریم.

 

نماینده اهواز به وضعیت امنیت اهواز اشاره کرد و افزود: اگر وضعیت اقتصادی بد باشد، امکان وقوع سرقت‌ها افزایش پیدا می‌کند و با توجه به وضعیت نامناسب استان در زمینه سرقت‌ها، مجمع نمایندگان خوزستان نامه‌ای به نیروی انتظامی کشور ارسال و در نهایت کار را با جدیت دنبال کردیم که باعث تغییر رییس نیروی انتظامی استان شد.

 

وی با بیان اینکه بعضی از مدیران در استان کارهایی انجام می‌دهند که اصلا خوب نیست و در صورت عدم اصلاح نسبت به اعلام عمومی برای مردم اقدام می‌کنیم گفت: اجازه نمی‌دهم اراضی شهرداری اینطور به فروش برسد، اول باید قیمت واگذاری به صورت کارشناسی انجام و بعد هم به مردم اعلام کنند که عایدی حاصل از فروش دقیقا برای چه پروژه‌ای هزینه می‌شود.

 

یوسفی با اشاره به اینکه در جلسه با رئیس سازمان برنامه و بودجه ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق اعتبار برای مترو اخذ شد ابراز کرد: شهردار اهواز پاسخگو باشد آیا کیسون کاملا خلع ید شده؟ آیا پیمانکار جدید سریعا کار خود را آغاز خواهد کرد؟  چه زمانی میتوان از کارگاه مترو بازدید کرد.

 

وی با بیان اینکه اعتبار ۵۰ میلیون یوروی نیمایی برای آبفا گرفتیم تصریح کرد: قطعا نسبت به نحوه هزینه آن و حتی انتخاب برنده مناقصه در فضایی کاملا شفاف بازرسی و نظارت داریم.

 

نماینده اهواز در مجلس با اشاره به اینکه برای خرید توافقی شلتوک دستور گرفته شده که تعاون روستایی باید پیگیر کار باشد عنوان کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال برای صنعتگران استان گرفتیم؛ همچنین این آمادگی را داریم تا پرداخت تسهیلاتی به منظور اشتغالزایی برای ۱۰ هزار نفر از زنان خود سرپرست پیگیری کنیم.

 

وی با بیان اینکه از وزیر راه برای پل عنافچه دستور گرفتم که مشکل اصلی دهستان به مرکز شهرستان رفع شود که کار با سرعت بیشتری در حال انجام است تاکید کرد: در زمینه پهنه خطر مناطق منبع آب، حصیرآباد و الصافی نیز یک‌هزار و ۶۰۰ واحد در منطقه سپیدار ساخته می‌شود.

 

یوسفی در خصوص درخواست از وزیر راه برای انجام مطالعات اتصال خط آهن اندیمشک توضیح داد: سال ۷۶ تا ۷۷ خریداری اراضی در شیرین‌شهر و شهر رامین آن هم در یک برهوت اصلا درست نبود در حالی که می‌توانستند در نقاط بهتری زمین خریداری کنند؛ مردم نمی‌توانند روزی ۲۰۰ هزار تومان آن هم برای جایی بدون امکانات و مدرسه کرایه پرداخت کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه نباید تنها از مشکلات استان حرف زد و به مسئولان کشوری نشان داد بلکه باید توانمندی‌های این استان را نیز درنظر گرفت اضافه کرد: چطور چند هزار میلیارد تومان در ادوار گذشته برای انتقال آب از سرشاخه‌ها هزینه شد ولی کسی آن را ندید و ردیف بودجه آن مشخص نیست؛ در مورد این موضوع ناامید نیستیم و در تلاش هستیم.

 

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی خبر داد: در این خصوص از وزارت نیرو مطالبه کردیم تا مطالعات حق‌آبه خوزستان در کشاورزی، صنعت، شرب، بهداشت و زیست‌محیطی را به‌روزرسانی کند و بعد اگر آبی ماند، برای آب شرب دیگر استان‌ها ببرند.

 

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات مدیریتی ابتدا باید اخطار داد و بعد نسبت به اعلام عمومی اقدام کرد افزود: مردم از عملکرد مدیران گذشته ناراضی هستند، به مدیرانی که زیرمجموعه آنها در حال تخلف است، اخطار می‌دهم مخصوصا به تصمیم‌گیری‌ها در حوزه کشاورزی چون نمی‌دانم چرا کود شیمیایی در یکی از شهرها برای مردم نایاب می‌شود ولی درست یک هزار تُن کود در همان شهر گم شده در حالی که یک کیلوگرم آن گیر کشاورزان نیامده است.

 

یوسفی ادامه داد: با پیگیری‌های مختلف ۳۰۰ میلیارد تومان برای گروه ملی مصوب شد که به گردش مالی ۲۰۰ میلیارد تومانی این شرکت اضافه می‌شود تا کارت بازگانی دریافت و خودش امکان انجام صادرات را داشته باشد.

 

وی تاکید کرد: تکمیل زنجیره ارزش افزوده در استان و ایفای نقش پدری شرکت صنایع فولاد برای دیگر شرکت‌های فعال در این صنعت باید هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

 

کد خبر 976362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha