پَر کشیدن دل جاماندگان از خراسان تا کربلا

سفر اربعین با همه جذابیت‌ها و حال خوب پیاده روی اش، امسال به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده و داغش را بر دل همه مان گذاشته است، داغی که التیامی ندارد و ما به روضه‌ها و سلام‌های از راه دور دل خوش کرده ایم.

شبستان- خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم- پیاده‌روی و زیارت حرم مطهر امام حسین (علیه السلام) در روز اربعین ریشه تاریخی دارد چرا که جابربن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در سال ۱۲۸۱ قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) می‌گذشت، به کربلا رسیدند.

 

در طول تاریخ علمای شیعه در هدایت و ترغیب شیفتگان حسینی به این پیاده روی و زیارت اربعین نقش اساسی داشتند و ضمن ارائه رهنمود، خود نیز در این مراسم شرکت کردند و علمایی چون آیات عظام ملکی تبریزی، بهجت، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، سیستانی، وحید خراسانی و جوادی آملی با ذکر اهمیت برگزاری هرچه باشکوه تر این مراسم، به شرکت شیعیان در آن سفارش می کردند.

 

یا اباعبدالله الحسین(ع)؛ به تو از دور سلام

هر سال روز‌های منتهی به اربعین سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) همه جا را بوی زیارت و خاک کربلا می‌گیرد و عاشقان با پای پیاده به زیارت مولایشان می شتافتند اما امسال به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا عاشقان حسینی از فضیلت پیاده روی در مسیر عشق باز ماندند و حسرت به دل از راه دور به حضرت ارباب سلام می دهند.

 

پیاده روی اربعین حسینی سال های قبل با شور و حضور خیل عظیمی از مسلمانان جهان و حتی سایر ادیان برگزار می شد اما امسال توفیق حضور از عاشقان امامت و ولایت در مسیر پیاده روی حسینی گرفته شده است و ویروسی منحوس باعث شده تا عاشقان حسینی در شرقی ترین نقطه ایران اسلامی با چشم بصیرت به زیارت امام مظلومشان اباعبدالله الحسین(علیه السلام) بروند.

 

با اینکه عاشقان حسینی امسال در مسیر نجف تا کربلا حضور فیزیکی ندارند اما دلشان را سال گذشته در این مسیر عشق جا گذاشته‌اند و امسال اربعین حسینی را با یاد و خاطره پیاده روی سال های گذشته می گذرانند و دلشان را راهی این مسیر عشق کرده اند.

 

مراسم پیاده‌ روی اربعین حسینی یک حماسه و طلوع مجدد قیام کربلا و بیعت با امام حسین و اشاعه فرهنگ حسینی در جهان محسوب می شود و دشمن همواره به دنبال خاموش کردن این مشعل فروزان است و امسال با اینکه زائران کشورهای مختلف از جمله ایران در پیاده روی حسینی حضور ندارند اما عراقی ها نگذاشتند تا چراغ این مسیر نورانی، خاموش شود.

 

در اربعین حسینی سال گذشته خانواده های بسیاری از ایران اسلامی به خصوص خراسان جنوبی برای شرکت در پیاده روی اربعین حسینی عازم عراق شدند اما امسال در خانه مانده اند و دل هایشان را راهی کربلای زیبای حسین (علیه السلام) کرده اند.

 

 

دلم در مسیر عشق جا مانده است

«مریم محسنی» یکی از بانوان بیرجندی که سال گذشته همراه با همسر و فرزندانش در پیاده روی اربعین حسینی شرکت کرده در گفتگو با خبرنگار شبستان می‌گوید:کربلا رفتن، حس و حالی دارد که فقط هر شخص باید خودش آن را تجربه کند.

 

وی بیان می کند: اگر یک بار در پیاده روی اربعین شرکت کنیم بیشتر مشتاق و تشنه می شویم تا دوباره در میان خیل عظیم عاشقان اباعبدالله الحسین(علیه السلام) قدم بگذاریم چرا که در میان آن همه جمعیت فکرت آزاد است و مشاهده می کنیم که همه انسان ها جایگاه یکسانی دارند.

 

محسنی ادامه می دهد: وجود برخی سختی ها و مشکلات در پیاده روی اربعین حسینی باعث می شود تا شاید اندگی با رنج و سختی کاروان امام حسین (علیه السلام) آشنا شویم ولی همه این مشکلات در برابر درد و رنج اهل بیت امام حسین (علیه السلام) قطره ای در دریاست.

 

این جامانده از اربعین حسینی با بیان اینکه از همان ابتدای شیوع این ویروس منحوس دلشوره عزاداری محرم و اربعین حسینی را داشتیم، می افزاید: امسال تجربه متفاوتی در زمینه نظم و اطاعت از مقام معظم رهبری کسب کردیم.

 

برایش دل تنگی اربعین قابل وصف نیست و با چشمانی بارانی از اشک، می گوید: هر گاه نام امام حسین(علیه السلام) را می شنوم تمام خاطرات سفر پیاده روی اربعین سال گذشته در قلب و ذهنم زنده می شود و فقط حسرت حسرت است که بر دلم می ماند.

 

تاکید مقام معظم رهبری بر خواندن زیارت اربعین

«حسن مهرور» یکی از مداحان بیرجندی است که چهارسال زائر پیاده اربعین بوده، می گوید: هر سال برای رسیدن اربعین حسینی لحظه شماری می کنم اما چه کسی فکرش را می کرد امسال جزو جاماندگانیم.

 

وی با بیان اینکه در پیاده روی حسینی زیباترین تصاویر از عشق به امام حسین(علیه السلام) را می بینیم، می افزاید: ما فقط روضه و روایات بسیاری در خصوص مصائب وارد شده بر اهل بیت امام حسین (علیه السلام) در کربلا شنیده ایم ولی امان از دل حضرت زینب(س).

 

این مداح بیرجندی بیان می کند: پیاده روی اربعین حسینی باعث نزدیک تر شدن انسان به امام حسین (علیه السلام) و اهداف عاشورا می شود و این نیروی عشق است که مثل آهن ربا انسان را به کربلا می‌کشاند.

 

وی با اشاره به اینکه امسال حضور زائران ایرانی به دلیل شیوع ویروس کرونا در پیاده روی اربعین حسینی ممنوع شده است، می افزاید: مقام معظم رهبری امسال تاکید کرده اند تا از همین خانه هایمان به خواندن زیارت اربعین بپردازیم و امیدواریم حداقل اندکی از درد فراق و نرفتن به پیاده روی اربعین حسینی کاسته شود.

 

 

شوق دیداری دوباره دارم حضرت ارباب

«زهرا سادات علوی» یکی از شهروندان بیرجندی که برای اولین بار سال گذشته در پیاده روی اربعین حسینی شرکت کرده نیز در گفتگو خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: خداوند متعال به من توفیق داد تا  در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی شرکت کنم و امسال بسیار دلتنگ آن مسیر عشق هستم.

 

وی بیان می کند: امیدوارم هر چه سریعتر این ویروس منحوس ریشه کن شود و سال آینده همه عاشقان امام حسین (علیه السلام) توفیق شرکت در پیاده روی اربعین حسینی نصیبشان شود.

 

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه از دیگران می شنیدم که پیاده روی اربعین سختی های بسیاری دارد، افزود: این سختی ها را نمی توانستم درک کنم تا زمانی که در این مسیر قرار گرفتم اما لذت معنوی این سفر به قدری زیاد است که همه سختی ها در مقابلش رنگ می بازد و یکی از لذت ها محبت و دوستی بین زائران ایرانی و مردمان کشور عراق بود.

 

علوی ادامه می دهد: امسال همراه با مقام معظم رهبری از راه دور به زیارت امام حسین(علیه السلام) می رویم و با شرکت در پویش هر خانه یک حسینیه به عزاداری اباعبدالله الحسین(علیه السلام) می پردازیم و زیارت اربعین را به یاد و خاطره پیاده روی سال گذشته زمزمه می کنیم.

 

وی تاکید می کند: وقتی به کربلا و بین الحرمین می رسیم به نقش شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم در تامین امنیت و آرامش پی می بریم و می دانیم که شهیدان عزیز ادامه دهنده راه حسین فاطمه(ع) بودند.

 

علوی می گوید: امسال نذری متفاوتی دارم و با توزیع ماسک  و کمک های مومنانه به خانواده های نیازمند نذرم را ادا می کنم.

 

15 بقعه متبرکه خراسان جنوبی میزبان عزاداران حسینی

امسال با توجه به شیوع کرونا همچنین پیاده روی اربعین به سمت بقاع متبرکه استان نیز انجام نمی‌شود و در این راستا حجت الاسلام «پرویز بخشی پور» مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی می گوید: هر سال مراسم پیاده روی اربعین با خیل عظیم عاشقان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به سمت بقاع متبرکه انجام می شد اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده است

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه مراسم روز اربعین حسینی در ۱۵ بقعه متبرکه استان برگزار می شود، می افزاید: مراسم شب و روز اربعین حسینی در بقاع متبرکه استان در فضای باز و با رعایت کامل دستور العمل های بهداشتی و طرح فاصله گذاری اجتماعی برگزار می شود.

 

وی به برگزاری مراسم زیارت روز اربعین حسینی اشاره و بیان می کند: به طور همزمان با سراسر کشور مراسم زیارت روز اربعین در روز پنجشنبه ساعت ۱۰ صبح در بقاع متبرکه استان با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به اینکه مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در دهه آخر ماه صفر در آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) بیرجند برگزار می شود، ادامه می دهد: این مراسم از 15 تا 26 مهرماه در فضای باز آستان مقدس امام زادگان باقریه (ع) بیرجند و با رعایت پروتکل های بهداشتی و طرح فاصله گذاری اجتماعی برگزار می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه سه هزار و 864 موقوفه مرتبط با ماه محرم و صفر در استان داریم، یاد آور می شود: از این تعداد 983 موقوفه در بیرجند، 538 موقوفه در خوسف و 488 موقوفه در فردوس به ثبت رسیده است.

 

برنامه هیئات مذهبی بیرجند به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی

در خراسان جنوبی همچون سایر نقاط کشور تصمیم گرفته شده است تا مراسم اربعین حسینی با رعایت پروتکل های بهداشتی و طرح فاصله گذاری اجتماعی در برخی از هیئات مذهبی برگزار شود از جمله؛

هیئت یالثارات الحسین(علیه السلام) بیرجند؛

شب اربعین حسینی ساعت 20 خیابان معلم

 

هیئت ابوالفضلی (علیه السلام)بیرجند؛

پنجشنبه 17 مهر ساعت 17.30

 

هیئت رضوی بیرجند؛

شب اربعین حسینی ساعت 19

 

آستان مقدس امامزادگان باقریه(علیهم السلام) بیرجند؛

پنجشنبه 17 مهر ساعت 10 صبح

 

سخن آخر؛

صدای «هل من ناصر ینصرنی» حسین (ع) هنوز در گوش بشریت می پیچد و عاشقانی که حسرت اجابت این ندای حسین در کربلا را در دل دارند هر سال پرشورتر از قبل در هر کجای عالم فریاد «لبیک یا حسین (ع)» سر می دهند.

السلام علیک یا اباعبدالله الحسیناَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ...

 

 

 

 

کد خبر 980891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha