روزنامه‌ تجدد در تداوم روشنفکری آذربایجان بوده است

کاظمی گفت: روزنامه‌ تجدد نسبت به سایر روزنامه‌ها در تداوم روشنفکری آذربایجان قلم می‌زد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «زهرا کاظمی» امروز در نشست تخصصی بررسی دستاوردهای مطبوعاتی نهضت آزادیستان شیخ محمد خیابانی که در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار شد، اظهار داشت: فضای مطبوعات ایران به دوران قبل و بعد از جریان مشروطه تقسیم می‌شود.

این مدرس دانشگاه تبریز، خاطرنشان کرد: فضای مطبوعاتی در دوران قبل از مشروطه؛ استبدادی بود و نمی‌توان ادعا کرد که مطبوعات رکن چهارم دموکراسی بود اما بعد از فضای مشروطه تحول زیادی در آذربایجان رخ داد و روزنامه‌ی تجدد در تبریز منتشر شد، در این دوره، مطبوعات منتقد شده و به راحتی می‌توانستند با نخبگان ارتباط برقرار کند.

کاظمی با اشاره به نشریات منتشر شده از سوی نهضت آزادیستان در آذربایجان و تبریز افزود: در آن دوران همزمان با انتشار روزنامه‌ تجدد، روند تغییر یافت و رسالت یک خبرنگار و روزنامه نگار به شکل متدهای روز به تحریر درآمد.

وی با بیان این‌که روزنامه‌ تجدد نسبت به سایر روزنامه‌ها در تداوم روشنفکری آذربایجان قلم می‌زد، گفت: شیخ محمد خیابانی همواره تاکید می‌کرد باید حق و حقوق مردم را به درستی شناخت؛ چنانکه با مطالعه نسخ نشریه تجدد می توان به این باور و اندیشه شیخ دست یافت.

این مدرس دانشگاه تبریز با بیان این‌که شیخ محمد خیابانی، فرزند زمان خود و دارای دیدگاهی بسیار وسیع بود، خاطرنشان کرد: مردم آمادگی فکری برای درک اندیشه‌های شیخ نداشتند علی رغم این‌که شیخ فردی روحانی بود و می‌توانست به راحتی با مردم ارتباط برقرار کند اما در مدت زمان کوتاه و با توجه به فضای التهاب دوره نتوانست این ارتباط را برقرار کند.

بنا بر این گزارش، نشست تخصصی نگاهی به دستاوردهای مطبوعاتی نهضت آزادیستان همزمان با یکصدمین سالگرد شهادت مجاهد نستوه و عالم مبارز، شیخ محمد خیابانی؛ به همت خانه مطبوعات استان و ستاد همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی؛ در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز به صورت محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

کد خبر 1008066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha