«شیرمحمد عسگری» خیری مسجدساز که مایه دلگرمی نیازمندان است

شیرمحمد عسگری؛ خیر نام آشنای منطقه آذربایجان است که این روزها با تمام توانی که دارد در امور خیریه فعالیت می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، شیرمحمد عسگری؛ خیر نام آشنای منطقه آذربایجان متولد 1340 در روستای دمیرچی شهرستان سراب است که این روزها با تمام توانی که دارد در امور خیریه فعالیت می کند، گاه در ساخت مسجد، گاه در اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند، گاه در اهدای بسته های معیشتی به فقرا و یا گاهی در کمک به هزینه های درمانی مستضعفان جامعه.

حاج شیرمحمد رو سال‌هاست که می‌شناسم و از اقدامات خیریه‌اش با خبرم، اما هر بار سخن از مصاحبه به میان آمد، بهانه‌ای آورد و موکول به آینده کرد. بالاخره پس از ماه‌ها تلاش توانستم میهمان خانه‌اش شوم. گپ و گفتی دوستانه برقرار کردیم و سفره دلش باز شد، عجیب است که این مرد در قبال اقداماتی که انجام می دهد؛ هیچ توقعی از هیچ کس و هیچ نهادی ندارد، تنها دلخوشی خود را امید به رضایت الهی می داند. همکاری با بسیج را افتخار خود و کمک به نیازمندان را آرامش قلمداد می کند.

او می گوید: سال ها پیش ؛ اوایل دهه هشتاد، بیش از 500 خانوار مددجو، زن بی‌سرپرست و یا بدسرپرست را تحت پوشش قرار داده بودیم و ماهیانه مبلغی برای گذران زندگی تقدیم می کردیم، حتی دفترچه هایی نیز به صورت ابتکاری طراحی کرده بودیم که هر ماه خانواده نیازمند با ارایه آن دفترچه کمک های مالی، معیشتی و ارزاق دریافت می کرد. حتی گاهی به صورت موردی به بیمارانی کمک می‌شد که میلیون ها تومان هزینه درمانشان بود و یا مبتلا به بیماری صعب العلاج بودند.

شیرمحمد عسگری که در تمامی جریان های اجتماعی جزو پیش‌قراولان و پیشگامان بوده، یاد روزهای تلخ زلزله های بم، ارسباران و کرمانشاه می کند و می گوید: در آن روزهای سخت نیز کنار مردم بودیم، برایم فرقی ندارد که نیازمند اهل آذربایجان باشد یا جای دیگر. ایرانی که باشد، غیرت آذربایجانی ما به جوش می آید و خود را موظف به کمک و حمایت می دانیم.

جالب است بدانید در جریان مصاحبه ای که اخیرا با حسن نجفی، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهدای گمنام(پایگاه نمونه کشوری) داشتیم؛ گفت: در جریان سیل اخیر کرمانشاه و پلدختر به پشتوانه مساعدت های این خیر بزرگوار گروه جهادی شهید ذاکر حیدری عازم منطقه شد و روزانه هزاران غذای گرم، اقلام ضروری زندگی و حتی نانوایی برای زلزله زدگان فراهم شد، حتی برای بازسازی مساجد آن مناطق این همت کردیم و تلاش داشتیم تا آخرین لحظه بحران در کنار آسیب دیدگان از زلزله باشم.

این خیر آذربایجانی با تأکید بر این‌که اعتقاد دارم از هر دستی بدهی با یاری خداوند با دست دیگر خواهی گرفت، گفت: این روزها نیاز مردم محروم پیچیده شده است، مشکلات اقتصادی و معیشتی به قدری زیاد شده که گاه شاهد ورشکستی افراد دارا نیز هستیم، به همین خاطر بخشی از کمک های خود را صرف آزادی زندانیان جرائم غیرعمد مالی می کنیم، زندانیانی که آبرومند بوده و از بد روزگار گرفتار میله های زندان شده اند.

حاج شیرمحمد عسگری که پس از شیوع کرونا در کشور بخش قابل توجهی از کمک های خیریه خود را صرف رفع نیاز آسیب دیدگان از این بیماری کرده است، می گوید: راه اندازی خط تولید ماسک، خرید دستگاه های ضدعفونی کننده محیط، اهدای 1200 بسته معیشتی با هزینه ای بالغ بر 6 میلیارد ریال و اهدای اقلام شب یلدایی نیز از جمله اقداماتی بوده طی هفته های گذشته با همکاری دوستان بسیجی عملیاتی شد. قرار است برای ایام فاطمیه و گرامیداشت نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی نیز اقداماتی انجام دهیم که امیدوارم رضایت الهی جلب شود.

مسجدسازی ویژگی مهم حاج شیرمحمد عسگری

این خیر نام آشنای تبریز و آذربایجان که به مسجدسازی در مناطق محروم و روستایی نیز شهرت دارد، این روزها چندین پروژه در دست احداث دارد که یکی از آن ها ساخت مسجد روستای ملاعلی می باشد، مسجدی که تاکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بیش از 20 میلیارد ریال هزینه‌بر بوده است، البته طبق برآوردهی صورت گرفته اتمام این مسجد نیازمند حدود 20 میلیارد ریال دیگر است.

شیرمحمد عسگری می گوید: دو قطعه زمین نیز در خیابان حجتی تبریز برای احداث مسجد خریداری کرده ام که اکنون پروانه احداث آن اخذ شده و به زودی کار ساخت این بنای دینی نیز آغاز خواهد شد.

وی گفت: سال گذشته با یاری و عنایت خداوند متعال توانستم تجدید بنای مسجد حضرت صاحب الزمان(عج) شمس آباد تبریز را در سه طبقه با هزینه ای بالغ بر 2 و نیم میلیارد تومان به اتمام برسانم که اکنون یکی از مساجد زیبا، فعال و باشکوه تبریز شناخته می شود.

این خیر عزیز سال گذشته مسجد جامع روستای صومعه زرین بخش مهربان را نیز با هزینه ای بالغ بر 11میلیارد ریال احداث کرد که نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی برای افتتاح آن عازم منطقه شد و اکنون یکی از مراکز دینی فعال و مورد اقبال اهالی بخش مهربان است. این مرد خیراندیش سال ها پیش نیز توانست مسجد روستای اسب‌آباد شهرستان بستان آباد را نیز بازسازی کند. 

کارهای خیریه حاج شیرمحمد عسگری این جا ختم نشده است، چنانکه سال گذشته هزینه اعزام صدها دانش آموز مناطق محروم تبریز را به مشهد مقدس اهدا کرد، دانش آموزانی که تعدادی از آن ها برای نخستین بار مشرف به آستان قدس رضوی شده بودند.

 شیرمحمد این روزها سخن از فروش مغازه های خود می زند و می گوید؛ قصد دارم با فروش این دارایی ها کار احداث مساجد استان در سریع‌ترین زمان ممکن به پایان برسد، هیچ اعتباری به عمر و مال دنیا نیست، چه بهتر که صرف این چنین اموری شود. اول و آخر سخنم این است که اگر این امور مورد رضایت الهی قرار گیرد، هم برای دنیا و هم برای آخرتم کفایت می کند.

 

کد خبر 1007664

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha