نتوانستیم دغدغه مردم در بحث دارو را مرتفع کنیم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه نظارت مجلس و دولت در بحث دارو ضعیف است، گفت: نتوانستیم دغدغه مردم در بحث دارو را مرتفع کنیم.

محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به کمبود برخی اقلام دارویی و سرم در داروخانه ها گفت: ما با دعوت از وزیر بهداشت، معاون دارو و غذا، رییس سازمان بیمه سلامت و تامین اجتماعی موضوع کمبود برخی از اقلام دارویی را مورد بررسی قرار دادیم. این موضوع مطرح شد که با واردات 50 تن دارو مشکل کمبود دارو حل نمی شود چرا که در فصل پاییز با شیوع گسترده آنفولانزا و خیلی از بیماری های عفونی دیگر نیاز مردم به آنتی بیوتیک و داروهای دیگر بیشتر است.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وزیر بهداشت در این جلسه اعلام کرد که ما در عین حال که واردات دارو را انجام دادیم، سعی کردیم تولیدکننده های داخل را نیز فعال کنیم اما نظارت مجلس و دولت نه تنها بر دارو بلکه بر تمامی شاخصه های توسعه ضعیف بوده است و این ضعف نظارتی باعث شده است که دغدغه های مردم در بحث دارو را نتوانیم مرتفع کنیم.

 

وی گفت: بحثی که داروسازان، تامین کنندگان، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان دارو داشتند، این بود که قیمت ها را سازمان غذا و دارو تعیین می کند و این قیمت ها با قیمت تمام شده تولید ما اختلاف فاحشی دارد. دو حالت وجود دارد یا اینها اشتباه می کنند و خط تولید اینها گران قیمت است و یا وزارتخانه قیمت ها را واقعی ندیده است. بحث قیمت ها یک طرف است و بحث فشار بر مردم طرف دیگر است.

 

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قرار شد اگر دارویی و کالایی افزایش پیدا می کند ما به التفاوت افزایش را سازمان بیمه گر بپردازند تا فشار به مردم تغییری نکند و این گونه نیست که اگر قیمت دارو افزایش پیدا کرده است، قیمت دارو هم برای مصرف کننده افزایش یابد عملا بارکار را بیمه ها بر می داشتند اگر چه ضعف نظارت دولت موجب شده است که افزایش قیمت ها اتفاق بیفتد.

 

وی گفت: در بحث افزایش قیمت دارو ما سازمان غذا و دارو را موظف کردیم کارشناسان اش دوباره از صفر تا صد خط تولید را بگیرند و ببینند قیمت تمام شده چقدر است. سود منطقی نیز باید برای داروسازان و تولیدکنندگا ندر نظر گرفت که با نظر کارشناسی سازمان غذا و دارو است و بعد قیمت نهایی که این سازمان اعلام می کند باید متناسب با خط تولید منطقی شان باشد، آن وقت تولیدکننده نه تنها در بخش دارو بلکه در سایر قسمت ها نیز انگیزه برای تولید بیشتر دارد.

 

محسنی بندپی تصریح کرد: به مردم این امیدواری را می دهیم که با نظارت فشاری به آنها در بحث تامین دارو نیاید.

 

 

کد خبر 1230075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha