محدودیت های مالی هنوز بر طبل مشکلات مساجد می کوبد

مسئول اداره اوقاف و امور خیریه لاریجان عدم توانایی در ساخت و ساز، مرمت و پرداخت قبوض را از مهم ترین مشکلات مساجد این منطقه عنوان کرد و گفت: مشکلات مساجد به دلیل کمبود اعتبار و بودجه محدود لاینحل باقی مانده است.

حجت الاسلام مهدی خواجوند صالحی، مسئول اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لاریجان با اشاره به ضروری بودن تعمیر و مرمت ساختمان 20 مسجد در این شهرستان به خبرنگار شبستان گفت: در حال حاضر در منطقه لاریجان حدود 180 مسجد فعال وجود دارد که بسیاری از آن ها به دلیل فرسایش و قدمت طولانی نیاز به تغییر و تحول اساسی و تعمیرات بنیادی دارند.
 

وی علت عدم رسیدگی به این امر را مشکلات مالی موجود در همه مساجد عنوان و تاکید کرد: ساخت و ساز، تعمیر و مرمت و پرداخت قبوض از مسائل مهمی است که به دلیل کمی اعتبار و بودجه اندک لاینحل باقی مانده است و لازم است تدبیری برای رفع این مسئله اندیشیده شود.
 

حجت الاسلام خواجوند صالحی اضافه کرد: برق در بسیاری از مساجد به دلیل عدم پرداخت قبوض قطع می شود و در حال حاضر تنها راه حل این مشکل، پرداخت قبوض از طریق موقوفات یا کمک های مردمی است.
 

وی با توضیح این که عدم تخصیص اعتبار کافی، برخی از مساجد را از داشتن روحانی برای اقامه نماز جماعت محروم می کند، گفت: بعضی از مساجد از موقوفات خود برای مشکلاتی مانند حفظ حضور ائمه جماعات و رفع نیازهای آنان در مناطق استفاده می کنند؛ اما برخی دیگر توانایی مالی در رفع مسائل و مشکلات یک روحانی را ندارند و همین امر باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده ای می شود.
 

مسئول اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لاریجان با تاکید بر جمعیت یازده هزار نفری بومی شهرستان لاریجان توضیح داد: در فصل تابستان به علت آب و هوای خوش این منطقه در حدود 80 درصد از مساجد از حضور روحانی برای اقامه نماز بهره می برند؛ اما در زمستان به علت وجود 4 تا 5 روحانی بومی، بسیاری از مساجد نماز جماعت را بدون حضور امام جماعت برپا می کنند.
 

حجت الاسلام خواجوند صالحی افزود: در تابستان در 47 مسجد شهرستان لاریجان نمازهای پنج گانه اقامه می شود؛ در حالی که در زمستان به علت سرمای هوا و کمبود امکانات تنها در 7 مسجد نماز در تمام نوبت ها نماز اقامه می شود.
پایان پیام/
 

کد خبر 149840

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha