آیا معجزه نظم جهان را بر هم می زند؟

معجزه نظام علی جهان را بر هم نمی زند، معجزه تنها خرق عادت است، نه خرق علیت. اعجاز به معنی پیدا شدن معلول بی علت نیست، بلکه به این معنی است که این شی ء (معجزه) علت های فراوانی دارد.

خبرگزاری شبستان: بی تردید سوال یکی از پدیده هایی است که از بدو تولد با بشر همراه است و همین سوالاتی که ذهن او را درگیر کرده زمینه تجربه بسیاری از امرو را برای او فراهم می آورد. البته گاه این سوال به امور مادی زندگی و قابل تجربه شخصی باز می گردد و گاه نیز از اموری است که جز خدای متعال و اولیای او کسی از پاسخ آنها مطلع نیست.
در این میان علما و بزرگان نیز به دلیل سرمایه گذاری عمر خود در مسیر تعلیم و تعلم می توانند پاسخ بسیاری از این سوالات را برای عموم مردم ارائه کنند. از این رو است که مقرر است پاسخ های آیت الله جوادی آملی در پرسش های مرتبط با فلسفه به مخاطبان ارائه شود.

 

خدا جهان هستی را بر اساس نظم آفرید؛ حال آیا معجزه، کرامت و ... برهم زننده این نظم نیستند؟
خدای سبحان جهان را بر اساس نظم علی یا علت و معلولی آفرید؛ به این معنی که هر معلولی با علتی خاص مرتبط است و از علت خاص معلول مخصوص پدید می آید.
یکی از قوانین اصلی نظام علی حاکم بر جهان هستی این است که خدا باید بشر را با تربیت و هدایت وحی و نبوت، به جاده کمال رهنمون شود. از طرفی مردم هم نمی دانند که فلان شخص پیغمبر است یا مدعی پیامبری، بنابراین برای تشخیص پیامبر، ناچار باید کرامت یا معجزه ارائه کنند. پیامبر باید نشانه ای بیاورد تا ادعای خود را ثابت کند و نشانه درستی ادعای پیامبر همان معجزه او است، پس وحی و نبوت به همراه معجزه، جزئی از نظام علی حاکم بر جهان است.
معجزه نظام علی جهان بر هم نمی زند، معجزه تنها خرق عادت است، نه خرق علیت. اعجاز به معنی پیدا شدن معلول بی علت نیست، بلکه به این معنی است که این شی ء (معجزه) علت های فراوانی دارد که بعضی شناخته شده و برخی دیگر ناشناخته است (مگر برای اولیای الهی).
اگر کاری از راه علل شناخته شده صورت بگیرد، با نظم علی و عادی مطابق است و اگر از راه علل ناشناخته صورت پذیرد با نظم علی مطابقت دارد، ولی عادی نیست. معجزه خرق یا خلاف عادت است نه خرق علیت، پس نظام حاکم بر جهان با معجزه و کرامت بر هم نمی خورد.
پایان پیام/

 

کد خبر 181385

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha