هنوز فاصله حوزه های علمیه تا وضعیت مطلوب زیاد است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم تحول در حوزه های علمیه گفت: با وجود گام های رو به جلویی که تا کنون برداشته شده است اما حوزه های علمیه هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارند.

خبرگزاری شبستان // قم


حوزه های علمیه به عنوان مهمترین و شاخص ترین داعیه دار ترویج و تبیین معنویت و دینداری در طول تاریخ، هماره محور تحولات و نقطه عطف در تاریخ بوده و هستند. حوزه های علمیه نه تنها جریان ها را راهبری کرده و می کنند بلکه در بسیاری از مقاطع تاریخی، خود، جریان ساز و حادثه ساز بوده اند.
با این نگرش، مدیریت درونی حوزه ها و یا حتی نگاهی که از بیرون به حوزه های علمیه می شود، به طور جد و حتم می تواند تعیین کننده و سرنوشت ساز هم در چگونگی ادامه حیات حوزه های علمیه و هم کارکردها و مدیریت بیرونی جامعه توسط حوزه ها باشد.
بر اساس همین رویکرد، می توان اساس شکل گیری انقلاب اسلامی و رهبری داهیانه امام راحل به عنوان یک حوزوی و عالم دینی را تفسیر و تبیین کرد. با انقلاب بسیاری از نگرش ها در حوزه های علمیه تغییر یافت. از سوی دیگر پس از جریان انقلاب، هم از ناحیه حضرت امام(ره) و هم مقام معظم رهبری، مباحثی مبنی بر تحول در حوزه های علمیه و لزوم موضع گیری این نهاد در مسایل مختلف مطرح شد. این امر در سال های اخیر به طور جد از سوی مقام معظم رهبری در دیدارهایی که به بهانه های مختلف، طلاب و اساتید حوزه های علمیه با ایشان داشته اند، مورد تاکید و سفارش خاص ایشان قرار گرفته است.
تحول در حوزه های علمیه چه از لحاظ آموزه ها و تعالیم محتوایی و چه از منظر ساختار و روش، مسئولیت علمای دین در نظریه پردازی و تولید علوم انسانی، ضرورت تبیین چشم انداز و برنامه ریزی در حوزه های علمیه بخشی از توصیه هایی بوده که ایشان دائما به آن نظر داشته و دارند. بعد از گذشت 2 سال از آخرین سفر مقام معظم رهبری به قم و دیدار حوزویان با ایشان، بر آن شدیم تا در گفتگو با صاحبنظران این مسایل مهم و راهکارهای دستیابی به حوزه علمیه مطلوب را مورد بررسی قرار دهیم.

 

حجت الاسلام محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و دارای تالیفاتی در رشته های علوم اجتماعی و جامعه شناسی است. وی در گفتگو با خبرنگار شبستان پیرامون مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه های علمیه به بیان نظرات خود در این زمینه پرداخت و افزود: حوزه باید درمسائل گوناگون و مخصوصا نسبت به مسائل نظام حضور جدی داشته باشد چرا که حوزه در اصل شکل گیری این نظام حضوری جدی داشت و شکل گیری انقلاب نیز به وسیله روحانیت بود.

وی با تاکید بر نقش روحانیت در حفظ نظام از هجمه های فکری و فرهنگی خاطرنشان کرد: در حاشیه قرار گرفتن حوزه در مسائل مختلف معنا ندارد و این حضور وظیفه انقلابی و ملی ما است.

عضو جامعه مدرسین گفت: هم دین و هم مکتب ما بر این حضور تاکید دارد و با این حضور است که می توان به حمایت و دفاع از نیازهای فکری و فرهنگی انقلاب پرداخت.

 

حوزه های علمیه هنوز با وضعیت مطلوب فاصله دارند// تحول را نیاز داریم

وی در ادامه در زمینه لزوم تحول در حوزه های علمیه تصریح کرد: البته نحوه طراحی حوزه های علمیه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به این شکل نبود و به پیشرفتگی حالا نبود ولی حتی وضعیت موجود این حوزه ها نیز هنوز با شکل ایده آل فاصله دارد.

حجت الاسلام رجبی اضافه کرد: البته چندی است که موسسات حوزوی در کشور شکل گرفته و به صورت مستقیم و یا غیر مستتقیم برای برآوردن نیازهای نظام تلاش می کنند.

وی افزود: با این وجود می طلبد، مسئولان حوزه با برنامه ریزی جدی و هم افزایی نیروها و همچنین استفاده بهینه از توان علمی چنین مراکزی گام های جدی تر و موثرتری در مسیر تحول بردارند.

وی با تاکید بر توان علمی و نظریه پردازی نیروهای تربیت شده در حوزه های مختلف گفت: باید با درپیش گرفتن راهکاری علمی و راهبردی و همچنین اعمال سیاست های مناسب گامی اساسی در مسیر تحول در حوزه های علمیه برداشت.

قائم مقام آیت الله مصباح یزدی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: البته فعالیت هایی در این زمینه صورت گرفته که از جمله آنها می توان به تلاش ها برای تربیت طلابی جهت رساندن پیام اسلام به خارج از کشور اشاره کرد.

وی افزود: در همین راستا نیروهایی تربیت می شود که به لحاظ محتوای تربیتی و تسلط بر زبان های خارجی توانمند باشند ولی ما نباید تنها به این میزان قانع باشیم بلکه باید برای آینده گام های بلندتری برداریم.

حجت الاسلام رجبی ادامه داد: در حوزه علمیه قم مراکز متعددی تاسیس شده اند که به تربیت طلاب و فضلای علاقه مند و برتر در علوم مورد نیاز با نگاه اسلامی همچون شاخه های علوم انسانی می پردازند که البته کارهای عظیمی هم تاکنون در این مراکز انجام شده است.

 

بانوان نخبه حوزه های علمیه، بهترین گزینه برای ورود به مسائل مربوط به زنان

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در زمینه رشد چشمگیر استقبال خواهران از تحصیلات حوزوی گفت: خوشبختانه امروز نیروهای مستعد خوبی در میان بانوان و مخصوصا نخبگانی که از دبیرستان و دانشگاه نسبت به تحصیلات حوزوی علاقه نشان می دهند در حوزه های ویژه بانوان مشغول به تحصیل هستند.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه در دوران پیش از پیروزی انقلاب امکان تحصیل در حوزه ها برای بانوان نبود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز این حضور باعث شده تا در مسائل مربوط به حوزه زنان بهترین نیروها را در اختیار داشته باشیم.

وی گفت: بانوان تعلیم دیده در حوزه های علمیه که با توان علمی بالا قادر به نظریه پردازی هستند، امروز بهترین نیروهایی هستند که می توانند در موضوعات مربوط به زنان ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: انگیزه خواهران در حوزه های علمیه بسیار بالاست و پشتکار خوبی دارند پس با غنیمت شمردن این فرصت باید برنامه ریزی های بهتری برای جذب بیشتر علاقه مندان خواهر داشته باشیم و زمینه را برای حضور آنها در حوزه های نظری و فکری با تشکیل کارگروه های قوی علمی فراهم کنیم.

 

بانوان حوزوی قدردان این فرصت باشند

حجت الاسلام رجبی تصریح کرد: نیاز ما برای خواهران حوزوی بیش از اینهاست، مخصوصا اینکه در دوران پیش از انقلاب زمینه برای حضور این بانوان متدین و فکور در عرصه مسائل فکری و فرهنگی وجود نداشت و الآن این زمینه و فرصت کاملا فراهم است.

وی با تاکید بر وظیفه شورای عالی حوزه های علمیه خواهران در این زمینه گفت: این شورا باید برنامه ای خاص و هدفمند برای ساماندهی و استفاده مفیدتر از ظرفیت های مجموعه های حوزه های علمیه خواهران داشته باشد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 190814

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha