برای تحول در علوم انسانی نیازمند نخبگان مهذب هستیم

خبرگزاری شبستان: یک کارشناس فلسفه با بیان اینکه برای تحول در علوم انسانی نیازمند نخبگان مهذب همچون شیخ بهایی و امام خمینی(ره) هستیم گفت: مفسر قرانی که مهذب نباشد نمی تواند در تحول علوم انسانی نقش افرین باشد.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، تلوری کارشناس و استاد دانشگاه در نشست راهکارهای ارتقای نقش آفرینی نخبگان در تحول قرآن بنیان علوم انسانی با اشاره به تغییرات علوم انسانی در میان تمام ملتها گفت:انسانها دائما در حال اندیشیدن و فکر کردن هستند و این استمرار در تفکر به علوم تجربی، انسانی و علوم پایه کشیده می شود.


این کارشناس فلسفه با بیان اینکه وقتی تحول در مبانی و مبادی و ارزشها صورت بگیرد روند تفکر تغییر می کند، افزود: در ادامه تحول در ارزشها و مبادی تحول در علوم انسانی روی می دهد.


وی با تاکید بر اینکه برای تحول در علوم انسانی نیازمند افراد مهذب همچون شیخ بهایی و امام خمینی(ره) هستیم تصریح کرد: امروز علوم انسانی براساس مبانی امونیستی و نیهیلستی ظهور می یابد و اگر بر این مبانی حرکت کنیم تحول مسلمانان نیز در همان راه منجر می شود و به تفکر نمی رسیم.


تلوری ادامه داد: تحول در علوم انسانی تحول در مبانی و مبادی است یعنی علوم انسانی بر اساس عبودیت الله و قرآن است و بر این مبنا می توان انتظار تحول در علوم انسانی را داشته باشیم، علوم انسانی علوم کتابخانه ای و ارشیوی نیست.


وی گفت: تحول در علوم انسانی سبب تحول در نظام های حاکم بردنیا است اما تمام علومی که در حوزه علوم انسانی توسط بشر تولید شد همه به عرصه تجاری و قدرت نرسید و انهایی تجاری شدند که می توانستند در پازل لیبرال دموکراسی جای داشته باشند.


وی افزود: تحول در علوم انسانی یک تفکر التقاطی نیست و موضوع ما رفروم و اصلاح علوم انسانی نیست، ما در این عرصه نیازمند نخبگان و اندیشمندان با تفکر ناب هستیم و هر تفکری که روحیه غرب گرایی داشته باشد به درد ما نمی خورد.


وی گفت: ما در حوزه علوم انسانی نیازمند اندیشمندان مهذب هستیم و مفسر قرانی که مهذب نباشد نمی تواند در تحول علوم انسانی نقش افرین باشد.
پایان پیام/

 

کد خبر 272581

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha