نگاهی به زندگانی جوان ترین و مسن ترین شهید استان اردبیل

خبرگزاری شبستان: شهید علی روح اللهی تنها با 12 سال سن و شهید عبدل فتح العلومی 63 ساله به ترتیب جوان ترین و مسن ترین شهیدان استان اردبیل هستند که جان خود را تقدیم عزت ایران اسلامی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اردبیل، شهید یک لفظ تجلیلی بوده و برای کسانی به کار می‌رود که در راه اجرای فرمان دینی اسلام جان خود را فدا کرده، یا به خاطر دفاع از عقیده یا دفاع از مرزهای حکومت دینی جان خویش را از دست داده‌اند.


اینکه چرا به کشته شدن در راه خدا، عنوان شهید اطلاق می شود، دلایل بسیاری وجود دارد که از جمله آن می توان به شهادت به حق شهید، گواهی فرشتگان در بهشت به نفع شهیدان و رفتن آگاهانه و اختیاری شهیدان به سوی مرگ را عنوان کرد.


همزمان با 22 اسفند، روز شهدا و سالروز تشکیل بنیاد شهید و امور ایثارگران، علی منصور لکورج سرپرست بنیاد شهید استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اردبیل و در بیان اهمیت و جایگاه شهیدان و ایثارگران در جامعه، اظهار داشت: استان اردبیل در مجموع 12 هزار و 673 نفر شهید، جانباز، آزاده و ایثارگر دارد.


وی، با بیان اینکه از این تعداد سه هزار و 273 نفر شهید و 9 هزار و 400 نفر جانباز و آزاده هستند، افزود: اولین شهید استان اردبیل شهید اصغر مرادی و آخرین شهید نیز شهید حسین اخربین است که طی سال های گذشته در درگیری با گروهک های پژاک در شمالغرب کشور به فیض عطیم شهادت نائل شده است.

 
سرپرست بنیاد شهید استان اردبیل، با تاکید بر این مطلب که ایثار بالاترین کمال در جامعه است، بیان داشت: تنها راه ترویج و تحقق فرهنگ ایثار و شهادت در بین نسل جوان کشور عمل به وصایای شهدا است.


لکورج، ضرورت بزرگداشت روز شهدا به صورت هر چه باشکوه تر را یادآور شد و بیان داشت: این کمترین عملی است که می توانیم قدردان زحمات و ایثارگری های شهدا باشیم و لازم است در این روز که به عنوان روز شهدا نامگذاری شده، بیعت مجددی با آرمان‌های شهدا و امام شهدا ببندیم و ادامه دهنده راه آنها باشیم.

 

وی، با اشاره به اینکه بنیاد شهید توسط امام راحل در سال 1358 و با فرمان 10 ماده ای صادر و و روز 22 اسفند به عنوان روز تاسیس بنیاد شهید و روز بزرگداشت شهدا و خانواده های آنها اعلام شد، تصریح کرد: زندگانی شهدا مجموعه ای از آداب است که آنها را به شهادت در راه رضای خدا نائل کرده و به یقین اگر ما نیز ادامه دهنده راه شهدا باشیم به این تعالی و افتخار خواهیم رسید.


این مقام مسئول، مقابله با عوامل تضعیف و بازدارنده فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه را ضرورتی مهم بیان کرد و گفت: در سال های گذشته در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه به صورت جزیره ای عمل شده و اقدامات خوبی صورت نگرفته است که لازم است اقدامات مطلوبی در این حوزه انجام دهیم.


سرپرست بنیاد شهید وامور ایثارگران استان اردبیل، با اعلام اینکه در گرامیداشت روز شهدا یک هزار و 300 تابلوی شهدای شهرستان اردبیل رونمایی می شود، خاطر نشان کرد: مناسب سازی ادارت برای رفت و آمد ایثارگران و جانبازان و اختصاص مشاور برای همه مدیران دستگاه های اجرایی در حوزه ایثارگری از جمله مواردی است که باید در جامعه به آن توجه شود.


وی، با یادآوری این مطلب که به مناسبت روز شهدا فردا در روز جمعه نیز پیاده روی بزرگ خانوادگی با حضور خانواده های شهدا، ایثارگران و جانبازان استان برگزار خواهد شد، تاکید کرد که این برنامه ساعت هشت صبح در دور دریاچه شورابیل اجرا می شود و حضور گسترده مردمی ارج نهادن به یاد و نام شهدا است.


لکورج، در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی کوچک ترین شهید استان اردبیل پرداخت که در ذیل به آن اشاره می کنیم:

مرتضی روح اللهی


بزرگمردان کوچک "شهیدان علی و مرتضی روح اللهی" در روستای خیارک از توابع شهرستان اردبیل و در دامنه کوه زیبای سبلان به دنیا آمدند که پدر خانواده "یادگار روح اللهی" و مادر آنها " اقباله یزدانی" بود.


این زن و مرد زحمتکش صاحب 4 فرزند دختر و 8 فرزند پسر بودند که دو تن از این فرزندان به نام های علی و مرتضی به ترتیب در سال های 1353 و 1354 به دنیا آمده بودند علی  در2 آذر سال 54 متولد شد و مرتضی دلبستگی خاصی به برادرش علی داشت و در واقع از کودکی آنها همدم، دوست، برادر و همبازی یکدیگر بودند.


هر دو برادر چند سالی را در مدرسه روستای شان به تحصیل علم سپری کردند. ولی به دلیل نبود امکانات و معلم آنها برای کمک به کارهای دامداری و کشاورزی مثل سایر نوجوانان روستا از ادامه تحصیل باز می مانند. در کنار کمک به والدین به ورزش و حضور در مسجد و فعالیت های اجتماعی هم روی آوردند.


مرتضی پسر پرجنب و جوش، صمیمی و مهربان و برادرش علی برخلاف او پسر سر به زیر و آرام روستای خیارک بودند.


بعد از آغاز جنگ تحمیلی این دو برادر عاشق اسلام برای حفظ ایمان و امنیت کشورشان گام به میدان های مبارزه حق علیه باطل می گذارند .ابتدا علی عزم را جزم می کند و در حالیکه 12 سال بیشتر نداشت رهسپار جبهه می شود. مرتضی نیز همچون برادرش دوست داشت اسلحه به دست بگیرد اما به دلیل کوچک بودن و مخالفت خانواده مجبور می شود که تنها در مسجد محل به فعالیت بپردازد.


اما گویی سرنوشت برای او به شکل دیگری در حال رقم خوردن بود. چرا که برادر بزرگتر علی بعد از سه بار حضور در جبهه در تاریخ 4/10/1365 در شلمچه در درگیری با نیروهای عراقی به شهادت رسید. مرتضی ملتهب و ناراحت تابوت برادر را با کمک اهالی روستا تا قبرستان عمومی روستا حمل و پیکر برادر را به خاک سپرد. او که در عالم خیال خود به همه چیز فکر می کرد به جز شهادت برادرش علی، یک هفته بعد از شهادت برادرش خانه را به مقصد جبهه ترک کرد تا انتقام برادر و سایر شهدا را از دشمن بعثی بگیرد.


جوان غیرتی و شجاع و غیرتمند روستای خیارک به دلیل علاقه زیاد به برادرش علی و وطنش ایران اسلامی خود را از تمام موانع موجود بر سر راه اعزام شدن به جبهه رها کرد. او متولد 1354 بود و در تاریخ 22/1/1366 در حالی که تنها 12 سال داشت، در منطقه شلمچه که چندی پیش علی هم آنجا به شهادت رسیده بود، به شهادت رسید.


پیکر مطهر این شهیدان والامقام در میان حزن و اندوه اهالی و مسئولان شهر اردبیل در قبرستان عمومی روستای خیارک در کنار همدیگر به خاک سپرده شد و برای همیشه نامشان زیبنده روستا شد.

 

سرپرست بنیاد شهید وامور ایثارگران استان اردبیل، در پایان به معرفی مسن ترین شهید استان اردبیل نیز پرداخت:

عبدل فتح العلومی


شهید "عبدل فتح العلومی" سال 1298 در شهرستان اردبیل پا به عرصه ی وجود نهاد. اخلاص، سادگی، ایمان به خدای قادر در او دیده می شد. به دنیا علاقه و دلبستگی نداشت در مقابل مشکلات و ناگواری ها کاملا" صبور بود و در برابر هر مشکلی همیشه این جمله را می گفت" خدا بزرگ است" اوقات فراغت را با تلاوت قرآن سپری می کرد و به روحانیت علاقه وارادت خاصی داشت. در سال 1342 زمان حمله عمال رژیم به مدرسه فیضیه، در 15 خرداد و کشتار مردم تهران و به دنبال آن تبعید حضرت امام (ره) به ترکیه عبدل مبارزات خود را علیه رژیم منحوس پهلوی آشکارکرد و به افشای جنایت رژیم پرداخت.


او مردم را به جهاد برعلیه رژیم کفر و ستم شاهنشاهی ترغیب می کرد تا اینکه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی پیروز شد. اماوی هنوز در راهپیمائی ها و مجالس سخنرانی در مساجد و در کنار روحانیت حضور فعال داشت.


پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال فرمان امام(ره) برای تشکیل ارتش 20 میلیونی، عضو بسیج مستضعفین شد و پس از طی دوره ی آموزش نظامی درتاریخ 11/9/59 به اهواز اعزام گردید.


وی پس از اتمام مدت مأموریت درجبهه باقی ماند و به طور داوطلبانه همراه گروه جنگهای نا منظم شهید" دکتر مصطفی چمران" به مبارزات خود علیه متجاوزان بعثی صهیونیستی عراقی ادامه داد تا اینکه در مهرماه سال 1360 در اثر اصابت ترکش خمپاره در بیمارستان شماره 2 تهران تحت عمل جراحی قرارگرفت و بعد ازبهبودی کامل دوباره عازم جبهه شد.


شهید فتح العلومی سرانجام در اردیبهشت ماه سال 61 در اولین روز عملیات بیت المقدس درجبهه خرمشهر ندای حق را لبیک گفت و به درجه ی رفیع شهادت نائل آمد.


در اینجا گوشه ای از وصیت نامه مسن ترین شهید استان استان اردبیل را روایت می کنیم تا اقدامی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بوده و جوانان ما به این وصایا جامه عمل بپوشانند:


بسم الله الرحمن الرحیم


وصیت نامه شهید عبدل فتح العلمومی به عنوان مسن ترین شهید استان اردبیل


""اینجانب عبدل فتح العلومی فرزند یوسف دارای همسر و چهار فرزند می باشم. اکنون که دشمنان اسلام کشور ما را مورد هجوم خود قرارداده اند با وجود کهولت سن وظیفه شرعی خود می دانم که برای حفظ دین وانقلاب اسلام و برای دفاع از شرف و میهن اسلام برای مبارزه با کفار عراق عازم جبهه جنگ باشم.


امیدوارم این خدمت کوچک، مورد قبول پروردگار قرار گرفته و  انشاءالله به فیض شهادت نائل شوم. مرا در بهشت زهرا دفن و مراتب را به خانواده ام در اردبیل اطلاع دهید. سلام مرا به حضرت امام خمینی برسانید.""

 

 

آری، شهدای ما مرامی اینگونه داشتند که به صورت اختیاری و کاملا داوطلبانه در جبه های نبرد حق علیه باطل حضور یافته و از آرمان ها و اعتقادات خود دفاع کرده و نگذاشتند ذره ای از خاک میهن عزیزمان ایران به دست ایادی ستمگر زمان بیفتد.


بر ما وظیفه است در این روز که به عنوان روز شهید نامگذاری شده و در تمام طول سال، پاسدار خون شهدا بوده و به وصایای آنها عمل کنیم و نگذاریم ذره ای از آرمان های آنها دچار فراموشی و غفلت در جامعه شود و در این راستا بر مسئولان دستگاه های اجرایی و دولتی لازم است تا زمانی که بر صندلی خدمتگزاری تکیه می کند حافظ خون شهدا بوده و خانواده های شهدا را تکریم کنند.

 

گفتنی است، از شهید علی روح اللهی عکسی در دست نیست.


پایان پیام/
 

کد خبر 352564

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha