رتبه علمی پژوهشی به مقالات برتر همایش پژوهش های قرآنی اعطا می شود

خبرگزاری شبستان: دبیر هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی از اعطانی رتبه رسمی علمی پژوهشی از طرف وزارت علوم به مقالاتی که در این رده ارزیابی شده اند خبر داد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین محمد اکبری، دبیر هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی در مراسم اختتامیه این همایش ضمن ارائه گزارشی عنوان کرد:خداوند متعال در قرآن کریم غایت هدف خلقت بشر را عبودیت می داند.
وی افزود: از سوی دیگر خداوند متعال در آیات فراوانی از قرآن می فرماید که همه کائنات و تمام ذرات پیکر عظیم هستی مشغول ذکر و عبادت الهی هستند اما انسان که میوه و گوهر عالم است، غرض از خلقت خویش را باطل و نقض نموده و از مسئولیت اصلی خود تجرّی کرده است.


حجت الاسلام اکبری عنوان کرد: رمز و راز این معضل انسان در کلام امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه آمده است که علت این مشکل ندانستن تصوری روشن از عبادت خداوند است. عبادت در یک جمله عبارت است از به کار انداختن جوارح و نواحی وجود انسان در راه رضای خدا. بنا بر برهان عقل، اگر انسان با عقل و تفکر و تعقل در آیات خدا آثار و نعم الهی، عقل را به کار بیاندازد، اشرف و افضل عبادت را انجام داده است.
وی گفت: برهان شرعی مدعای کلام معصوم این است که می فرماید عبادت به زیادی نماز و روزه و نیست بلکه بالاترین عباردت تفکر بود و بالاترین عبادت ابوذر، صحابی بزرگ رسول خدا(ص) تفکر بود. تمام عبادات وقتی معنا می شود که عقل در انسان غالب باشد. عقل چیزی است که جنت را حاصل می کند و انسان را از جهنم پرهیز می دهد.


دبیر این دوره از همایش بین المللی پژوهش های قرآنی یادآور شد: این عبادت اگر همراه تعقل باشد عبادتی همچون عبادت انبیا و اولیا می شود. از نظر سیر ارزشی تاثیری که این عبادت در انسان می گذارد، هیچ عبادتی در انسان تا به این حد تاثیر ندارد. نقطه تمدن ساز اسلام و قرآن کریم نیز این موضوع است که تفکر و عبادت، عامل حیات معنوی انسان است.
وی بیان کرد: کلید نجات بشریت از گمراهی حیات عقلی است و منتهی وظیفه پیامبران بیدار کردن عقول انسان هاست. بالاترین خصلت تمدن نوین اسلامی هدایت گر بودن و حیات آفرین بودن این تمدن متعالی است و مهمترین ارمغان وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) در سایه عبادت عقلی بوده است.
حجت الاسلام اکبری درباره همایش بین المللی پژوه شهای قرآنی گفت: 800 نفر در ارسال آثار خود به این دوره از همایش فعالیت داشتند که از این تعداد، 700 مقاله، کتاب و طرح پژوهشی دریافت شد که به نسبت سال قبل 40 درصد رشد و در بخش وحضور آثار خارجی، 4 برابر رشد داشتیم.


از مجموع مقالات، 366 مقاله پذیرفته شد که 70 مقاله رتبه علمی پژوهشی شدند و در پایان 40 اثر برگزیده انتخاب شدند. از جمع پنج نفر اول در طی مراسم اختتامیه مسابقات بین المللی قرآن و از 35 نفر دیگر طی مراسم امروز تجلیل به عمل می آید. در بین نفرات برتر اول تا پنجم؛ رتبه نخست ازآن ایرانیان شد و از دو کشور عراق و یمن نیز در این جمع حضور دارند.

 پایان پیام/

 

کد خبر 372202

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha