واجب فراموش شده؛ آمرین فراموش شده

خبرگزاری شبستان: امر به معروف و نهی از منکر واجبی است که مدت هاست به مانند آمرین به معروف فراموش شده خود و به مانند شهید مددخانی ها رو به فراموش شدن است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، در نمایشگاه بین المللی قران کریم وارد بخش نهاد ها و موسسات که می شوی ناخودآگاه دکوری کوچک جلب توجه می کند و تابلویی که روی آن نوشته شده "امر به معروف و نهی از منکر" و عکس شهید امر به معروف ، جانباز شهید مسعود مددخانی.
برایم جالب بود، غرفه ای که شاید عرضش بیشتر از یک و نیم متر نمی شد تمام اندوخته امر به معروف و نهی و از منکر نمایشگاه قرآن کریم امسال شده است. با آقای محمدی مسئول اجرایی غرفه مخلصین که هم صحبت می شوم می گوید: سال گذشته وسعت فضای بیشتری در اختیار غرفه های مرتبط به امر به معروف و نهی از منکر داده شده بود که همگی در کنار هم مشغول فعالیت بودند و جلوه بیشتری داشت، اما امسال به دلیل برخی محدودیت ها تنها دو غرفه مخلصین و ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در نمایشگاه فعال اند در حالی که فاصله زیادی بین این دو غرفه وجود دارد.


محمدی با بیان اینکه امسال با محصولات و فعالیت های ویژه ای به نمایشگاه قرآن آمده ایم گفت: سعی کردیم ایرادات سال قبل خود را رفع کنیم و نکته قابل توجه آن است که مردم نیز طی یک سال گذشته اهتمام و استقبال ویژه ای نسبت به این واجب فراموش شده نشان می دهند که مطمئنا شهادت دو شهید امر به معروف و نهی عامل ایجاد این تحرک در جامعه است.
وی از شکلگیری تشکل های مردمی بسیاری در این حوزه خبر داد و گفت: در نمایشگاه امسال کارشناسان ما در خصوص مصادیق مختلف امر به معروف و نهی از منکر فعال هستند و با مردم به بحث و گفت و گو می نشینند و علاوه بر آن هر شب برنامه تربیون آزاد نیز از ساعت 22 الی 23:45 برگزار می شود که در آن نظرات همه گروه های فکری جامعه در خصوص امر به معروف و نهی از منکر گرفته می شود و ضبط می گردد که در نظر داریم پس از پایان نمایشگاه فیلم های تریبون آزاد تدوین گردد و تحت قالب مستندی آماده شود.


مدیر اجرایی غرفه مخلصین در مورد سایر فعالیت های این در نمایشگاه قرآن خاطر نشان کرد: در طول نمایشگاه کارگاه های آموزشی در حوزه های مختلف امر به معروف و نهی از منکر برگزار می شود و تا به حال دو کارگاه با عناوین "نقش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه" و مبحث "رحمت مؤمنین و عذاب مؤمنین" برگزار شده است.
محمدی اذعان داشت: امر به معروف و نهی از منکر محدود به حجاب و عفاف نمی شود و از این روی در نظر داریم دو کارگاه با عناوین "اقتصاد اسلامی" و "رزق حلال" برگزار کنیم که به صورت مستمع آزاد می باشد.


وی با بیان اینکه بودجه دولتی نداریم گفت: در نمایشگاه با همکاری جنبش دانشجویی حیا غرفه فروش و عرضه محصولات مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر را داریم که شامل مواردی همچون کتاب «واجب فراموش شده»، کتاب و مستند جذاب «از یاد رفته» و کتاب «چی شد که چادری شدم؟» می باشد.
در پایان صحبت ها در مورد تصویر شهید مددخانی که در دکور تریبون آزاد کار شده بود پرسیدم و خیلی کوتاه شنیدم: شهیدی که برای امر به معروف و نهی از منکر 19سال قطع نخاع ماند و بعد شهید شد.


اسم این شهید مرا واداشت تا بیشتر جستجو کنم و توانستم با یکی از بستگان شهید مددخانی مرتبط شوم. آقای مفاخری که از دوستان شهید مددخانی است در مورد ماجرای شهادت این شهید عزیز گفت: از دوران جوانی در یک محله زندگی می کردیم. آن زمان او از بسیجی های خیلی پاکی بود که می شناختم و همه او را دوست داشتند. یک بار که از سوی ستاد امر به معروف به عنوان فرمانده بسیج به ماموریت رفته بود و با اراذل و اوباش درگیر شد و پس از آنکه مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته بود، از طبقه پنجم و ارتفاع حدود 16 متری به پایین پرتاب می شود و دچار ضایعه شدید نخاعی می گردد.


 

وی ادامه داد: شهید مددخانی با توجه به آنکه در دوران جوانی و اول زندگی مشترک خود فلج گشت اما هیچگاه لب به اعتراض نگشود و با وجود آنکه سختی ها و دردهای بسیاری در این 19 سال جانبازی متحمل شد اما هیچ گاه هیچ اعتراضی به وضع خود نداشت و دائم یا روحیه بالا می گفت هرچه خدا بخواهد همان می شود.


 

وی به نقل از همسر شهید افزود: شهید مددخانی سعی کرد محیط بیرون را نبیند و به غیر از زمان هایی که نوبت پزشک و جراحی داشت، معمولا از خانه خارج نمی شد و دوست داشت در حال و هوای اول انقلاب بماند و بارها با گلایه می گفت که بعد از ما بچه های آمر به معروف کجا رفتند و چرا برخی سکوت کردند؟! مسعود بعد از آن اتفاق بارها گفته بود که من با عشق به امام حسین (ع) و حضرت زهرا (س) هستم و به خاطر آقای سید علی این کار را کردم و به آن افتخار می کنم.


 

پایان پیام/

کد خبر 383052

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha