متاسفانه هرچند تاکنون اقدام کامل و شایسته‌ای در زمینه حفظ و نگهداری اسناد مکتوب ملی در استان انجام نشده است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد گفت: متاسفانه هرچند تاکنون اقدام کامل و شایسته‌ای در زمینه حفظ و نگهداری اسناد مکتوب ملی در استان انجام نشده است. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، محمدرضا ملک ثابت، مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد امروز (۲۰اردیبهشت) در نشست خبری به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب گفت: متاسفانه هرچند تاکنون اقدام کامل و شایسته‌ای در زمینه حفظ و نگهداری اسناد مکتوب ملی در استان انجام نشده اما در سال گذشته بیش از ۴۵۰ جلد نسخه خطی و سنگی قرآنی از انبار مسجد جامع یزد کشف و جمع‌آوری شده است. 

وی افزود: سال گذشته بیش از ۶۵۴ متر مربع از مساحت ادارات توسط انتقال اسناد اداری آزاد‌سازی شده و در این راستا بیش از ۱۶ هزار و ۱۵۴ برگ از اسناد اداری به این سازمان منتقل شده است. 

ملک ثابت خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۷ میلیون و ۳۷۵ هزار و ۵۹۰ برگ از اسناد اداری فاقد ارزش نگهداری، امحا شدند. 

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۳ بیش از سه هزار و ۲۵۵ رکورد از اسناد استان یزد در سیستم الکترونیکی رسا ثبت شده‌اند. 

مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد گفت: برگزاری بیش از ۴۵ نمایشگاه اسناد ملی، برگزاری بیش از ۱۷ همایش یزد‌شناسی، ارسال بیش از ۲۰۰ خبر به اصحاب رسانه استان و کسب رتبه بر‌تر از بین ۱۲ سازمان استانی اسناد ملی در کشور از جمله اقدامات و دستاوردهای این سازمان در سال گذشته بود.

ملک ثابت با اشاره به سرقت‎‎های نسخ و اسناد تاریخی از سوی افراد معتاد و سارق به وی‍ژه در خانه‎‎های خالی از سکنه قدیمی یزد، از خرید و فروش میراث مکتوب این دیار در برخی از عتیقه‎‎فروشی‎‎های شهر ابراز نگرانی کرد و گفت:  متاسفانه این آثار به سایر استان‎‎‌ها و گاها به خارج از کشور منتقل می‌‎‎شود.

پایان پیام/

کد خبر 457049

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha