رسالت رسانه زمینه‌ساز ظهور ایجاد حس اضطرار به حجت الهی است

محقق و پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه بحث مهدویت در شیعه از غنای بی‌نظیری برخوردار است، گفت: رسالت رسانه زمینه‌ساز ظهور ایجاد حس اضطرار به حجت الهی است.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت‌الاسلام امیرمحسن عرفان، محقق و پژوهشگر حوزه مهدویت در هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت گفت: رسانه در دنیای کنونی تنها برای نقل خبر و پخش اطلاعات نیست بلکه راهبری تفکری جامعه را نیز بر عهده دارد و ارزش‌آفرینی و هنجارآفرینی می‌کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های رسانه‌های مدرن گفت: رسانه‌های مدرن دارای ویژگی‌هایی نظیر گیرنده‌های بالا، ترکیب متنوع، توزیع سریع، هزینه کم و تکرار زیاد پیام هستند.

حجت‌الاسلام عرفان با بیان اینکه دنیا و بشر امروز محصول رسانه‌ها هستند، گفت: رایزمن معتقد است بشر امروز تنها است و تنهایی‌اش با رسانه‌ها برطرف می‌شود. همچنین کسانی نظیر الوین تافلر معتقدند وسایل ارتباط جمعی نبرد آینده جهان را می‌سازند که بسیار خطرناک‌تر از نبرد نظامی است.

 

محقق و پژوهشگر حوزه مهدویت عنوان کرد: توزیع جنگ رسانه‌ای را می‌توان همین اکنون مشاهده کرد که می‌بینیم فجایع اسراییل در فلسطین اصلا توسط رسانه‌های غربی پوشانده نمی‌شود و حتی کسی نظیر شیمون پرز جایزه صلح نوبل را می‌گیرند اما در مقابل وقتی ایران 15 انگلیسی متجاوز را در آب‌های خلیج فارس دستگیر می‌کند این مسئله به خط اول خبرها تبدیل می‌شود و حتی بیانیه‌ الزام‌آور توسط شورای امنیت علیه ایران صادر می‌شود.

وی به دو نظریه متفکران غربی در مورد رسانه‌های جمعی اشاره کرد و گفت: متفکران غرب دو نگاه نسبت به رسانه دارند، یکی نگاه فناوری‌محور است که معتقد است خاستگاه رسانه در انقلاب رنسانس و انقلاب صنعتی بوده و در نتیجه ذاتا بین رسانه و دین تباین وجود دارد یعنی رسانه برای سرگرمی دنیایی ساخته شده است.

 

حجت‌الاسلام عرفان ادامه داد: در مقابل این نظریه عده‌ای معتقدند رابطه دین و سیاست امکان‌پذیر است و رسانه‌ به منزله ابزاری است که می‌توان هر دو مفهومی را با آن منتقل کرد.

پژوهشگر حوزه مهدویت نسبت بین رسانه و دین را نسبت خادم و مخدوم دانست و بیان کرد: طبق نظر اسلام میان رسانه و دین نسبت خادم و مخدوم برقرار است. ملاصدرا معتقد است بین دین و سیاست چنین نسبتی برقرار است و امیرالمؤمنین نیز هنگامی که مورد اعتراض قرار می‌گیرد می‌فرمایند کسانی نظیر معاویه دین را خادم سیاست می‌دانند ولی من سیاست را خادم دین.

حجت‌الاسلام عرفان افزود: طبق این نظریه رابطه دین و سیاست رابطه فرانهاد با نهادهای دیگر است. به عبارت بهتر هر آنچه در رسانه تولید می‌شود باید در راستای اهداف دینی باشد یعنی ما باید رسانه دینی داشته باشیم نه دین رسانه‌ای که نتیجه نگاه ابزاری به رسانه است.

 

وی به ظرفیت رسانه‌ای آموزه مهدویت اشاره کرد و ادامه داد: نگاه شیعی به مسئله ظهور نگاهی بسیار غنی و زنده است. شیعیان امام را زنده می‌دانند و دلیل این مسئله آن است که شیعه بیاموزد که برای تشکیل حکومت گرچه خواست خدا علت تام است اما خداوند هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه آنها خود را تغییر دهند.

حجت‌الاسلام عرفان انتظار شیعه را برخلاف دیگر ادیان و مذاهب انتظاری فعال دانست و گفت: منجی شیعه در آسمان‌ها قرار داده نشده و یا این‌گونه نیست که هنوز متولد نشده باشد بلکه منجی شیعه متولد شده و تنها چنین شخصی است که انتظار را معنادار می‌کند.

این محقق حوزه مهدویت غنای مهدویت شیعه، اصالت اسلامی مهدویت، حتمی بودن ظهور، فرابشری بودن ظهور، اجتماعی و معنوی بودن را از ویژگی‌های انتظار شیعه دانست.

 

وی با اشاره به زمینه‌های انتظار ظهور در عصر کنونی گفت: عطش مهدویت، شکست مکاتب، علم خود بنیاد که آرامش را از بشر گرفته، جهانی شدن تجارت شیطانی و تجارت شیطانی مواد مخدر، جهانی شدن مشکلات و بیماری‌ها و فقر، بهترین زمینه را برای آمادگی بشر برای دوران ظهور مطرح کرده است.

حجت‌الاسلام عرفان رسالت رسانه زمینه‌ساز ظهور را ایجاد زمینه اضطرار حجت دانست و گفت: باید مردم جهان بدانند که تا حضرت مهدی نیاید گره از کار بشر وا نشود و بدانند که برای انتظار فعال باید بین امام و امت رابطه عمیقی ایجاد شود.

محقق حوزه مهدویت به آسیب‌شناسی رسانه در عرصه مطالعات مهدوی نیز پرداخت و گفت: اولین آسیب، آسیب‌های تدبیری است که مسایلی نظیر عدم مسئولیت‌پذیری، فقدان زمان آگاهی و یا نگاه تقویمی به مسئله مهدویت در این قسمت جای می‌گیرد.

وی افزود: آسیب‌های محتوایی نظیر کهنه‌گرایی، ساختارزدگی و یا کلیشه‌ای بودن و همچنین آسیب‌های رویکردی نظیر تعارض و تناقض، سطحی‌گرایی و احساس امنیت کامل از جمله آسیب‌های رسانه در حوزه مطالعات مهدوی است.

پایان پیام/

 

کد خبر 52192

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha