شوق مردمی وحمایت های بودجه ای دامنه مطالبات قرآنی رهبری راگسترش می دهد

حجت الاسلام محمدی شوق مردمی و ایجاد زمینه های حمایتی را از دلایل مطالبه رهبری برای افزایش تعداد حفاظ برشمرد و گفت: وزارت ارشاد با بیش از 2 هزار موسسه و 4 هزار خانه قرآن روستایی بازویی توانمند در این عرصه است.

حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی با اشاره به دیدار جامعه قرآنی کشور با رهبر معظم انقلاب در نخستین روز از ماه مبارک رمضان به خبرنگار شبستان گفت: این دیدار همچون سال های گذشته پرشور، موثر و پربار بوده و برای فعالان این ساحت مقدس که درپی دستیابی به نقشه جامع راه در طول یک سال هستند بسیار الهام بخش است.

وی با بیان این مطلب که رهبر معظم انقلاب پیروزی ملت ایران را متکی به نیروی قرآن دانستند، اظهار کرد: ایشان تاکید کردند که ایران می تواند در اتکای به قرآن و آموزه های سعادت بخش آن الگویی جهانی باشد و دیگر کشورها و ملت ها با الگوبرداری از ایران عزت، شرافت باطنی و استعدادهای خو را از قوه به فعل برسانند.

حجت الاسلام محمدی ایجاد زمینه های تدبر و عمل به قرآن را دیگر تاکید رهبری در این دیدار برشمرد و تصریح کرد: ایشان حفظ قرآن را از مهمترین راهکارهای تحقق این مهم برشمردند، چراکه حفظ آیات الهی با ایجاد زمینه های انس بیشتر، مسیر را برای تدبر در آیات الهی فراهم می کند.

 

تاکید رهبری بر افزایش کمی حافظان قرآن به 10 میلیون نفر
رییس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور ادامه داد: این مرکز از دیرباز به توسعه کمی و کیفی حافظان کتاب الهی اهتمام داشته اما در برنامه های خود پوشش یک میلیون نفر را قرار داده بود، در حالی که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر بر افزایش جامعه حفاظ کشور به 10 میلیون نفر تاکید کردند.

وی زمینه های ایجاد شده همچون تصویب تخصیص الزامی بودجه نیم درصدی دستگاه های دولتی به فعالیت های قرآنی را از دلایل این مطالبه رهبری برشمرد و عنوان کرد: اجرای طرح ملی حفظ با پوشش دهی 10 میلیون نفر در مرحله نخست نیازمند تامین بودجه های موردنیاز است، که خوشبختانه با پیگیری های مجلس و دولت این امر تا حدودی فراهم شده است.

 

ایجاد شور و شوق اجتماعی در طول 2 سال اخیر
حجت الاسلام محمدی با بیان این مطلب که شور و نشاط قرآنی ایجاد شده در دو سال اخیری و درپی تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی دیگر عامل چنین درخواستی از سوی رهبری است، ابراز کرد: فراهم آمدن پشتوانه مالی مناسب در کنار شور و شوق مردمی باعث شده تا رهبری این انتظار را مطرح کنند.

وی با اشاره به تلاش های مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور برای تصویب تخصیص الزامی بودجه های نیم درصدی به فعالیت های این ساحت مقدس بیان کرد: این مرکز به بحث توسعه کیفی و کمی آموزش های حفظ در عرصه حفظ و تدبر در آیات الهی گام برمی دارد، چراکه از مهمترین راهبردهای این مرکز همواره عمل به مطالبات رهبر معظم انقلاب بوده است.

حجت الاسلام محمدی افزود: پیگیری های صورت گرفته توسط این مرکز با هدف گسترش دامنه آموزش های مختلف قرآنی به ویژه در عرصه حفظ در کنار تلاش برای تصویب طرح قانون تخصیص بودجه نیم درصدی دستگاه های دولتی به فعالیت های قرآنی باعث شد تا در کنار آموزش های شهری به آموزش مناطق روستایی نیز توجهی ویژه شود.

 

تربیت 2 میلیون حافظ ظرف چندسال آینده
وی اعلام کرد: همسو با این توجه 4 هزار پایگاه آموزش قرآن در مناطق روستایی سراسر کشور با امکان پوشش دهی جمیعت یک میلیون نفری راه اندازی می شود تا در کنار تلاش برای ریشه کن کردن بی سوادی قرآنی در کشور در مسیر تحقق مطالبات رهبری نیز گام برداشته شود.

قائم مقام رییس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی سوق دهی حافظان قرآن به مسیر تدبر در معانی و مفاهیم وحی را دیگر رویکرد اصلی مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور معرفی کرد و ادامه داد: توزیع بودجه نیم درصدی برای احصای ظرفیت های ملی بسیار مهم است و می توان پیش بینی کرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با در اختیار داشتن بالغ بر 2 هزار موسسه قرآن و عترت (ع) و بیش از 4 هزار خانه روستایی ظرف چند سال آینده توانایی تربیت حدود 2 میلیون حافظ را دارد.

وی با بیان این مطلب که مرکز توسعه سیاستگذاری های لازم را برای تحقق این مهم انجام داده است، عنوان کرد: وارد کردن حافظان کلام الهی به عرصه تدبر در مفاهیم و معانی وحی به عنوان مرحله تکمیلی آموزش های حفظ مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور از دیرباز به عنوان هدفی اساسی مطرح بوده و تا کنون 2 هزار مربی تدبر تربیت شده اند و زمینه افزایش 10 برابری آنها نیز فراهم شده است.

 

توسعه فرهنگ قرآنی نیازمند رشد متوازن شناخت، ایمان و رفتار
حجت الاسلام محمدی با بیان این مطلب که رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فعایلت های قرآنی توسعه فرهنگ غنی وحی است، گفت: این مهم مستلزم رشد متوازن مثلث 3 ضلعی ایمان، رفتار و شناخت قرآنی است، از این رو تلاش می شود تا با آموزش های جانبی این 3 ضلع در کنار یکدیگر تعمیق یافته و به دوره های آموزشی رنگ و بوی معرفتی داده شود تا بتوان بروز و ظهور مفاهیم قرآن در رفتار فردی و اجتماعی مردم را شاهد بود.

وی استفاده از گزاره های هنری را راهکاری موثر در تحقق اهداف معرفی کرد و افزود: مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور برای تحقق این مهم منظومه جشنواره های قرآنی آیات را در راستای معرفت افزایی و تولید الگوهای رفتاری الهام گرفته از مفاهیم و آموزه های وحی برگزار می کند.

حجت الاسلام محمدی تاکید اخیر رهبری بر افزایش کمی حافظان را نیز در راستای شکل گیری رفتار قرآنی در افراد دانست و خاطرنشان کرد: مرکز هماهنگی همواره به صورت چندبعدی و با توجه به ابعاد مختلف به فعالیت های قرآنی توجه داشته و هرگز در مسیر توسعه فرهنگ قرآنی به بعدی خاص اکتفا نکرده است.

پایان پیام/


 

کد خبر 57558

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha