تأملی در پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی و وظایف رسانه ای- سیاسی آن

براستی چراسایت شخصی هاشمی رفسنجانی سعی میکند علی رغم مؤکدات رهبری،در تخریب دولت نقش اتاق فکر پی ریزی عملیات های روانی را ایفاء نماید؟چرا این سایت در روزهای داغ هدفمندی یارانه مستمراً طرح را مورد تشکیک قرار دهد؟

«میثم علیّان»
شنبه شب مورخ 27/9/1389 مردم ایران شاهد صدور فرمان گام اول طرح تحول اقتصادی ایران یعنی هدفمندی یارانه ها از سوی فرمانده امور اجرایی کشور جمهوری اسلامی ایران طیّ یک نشست زنده تلویزیونی شدند. در قسمتی از این گفتگوی صمیمی ریاست جمهور ایران اسلامی طیّ سخنانی به این مسئله اشاره نمودند که پول اختصاص داده شده طرح هدفمندی به خانوارها متعلق به امام زمان (عج) است و در ادامه به مردم گوشزد کردند که از حلالترین اموال است.
از آنجا که نفت ایران طبق شرع اسلام از آنجا که از عواید زمین و مواهب الهی است جزء انفال محسوب می گردد. محرز است که انفال به حکم قرآن، شرع مترقی اسلام و با فتوای اکثر علمای اعلام شیعه و مطابق فقه جواهری از حقوق مسلّم امام و والی بلاد اسلامی است که در نصوص فقهی تشیع از آن به حاکم شرع یاد می شود. لذا چنانچه ولی مطلقه ی فقیه امروز جامعه اسلام که در ایران توانسته حلول حاکمیتی بیابد به نیابت عام از حضرت بقیه الله الاعظم ارواحُنا لتُرابِ مقدمِه فِداه به جاری و ساری سازی دین مبین رسول الله (ص) می بپردازد؛ انفال و از جمله نفت ایران نیاباً متعلق به حاکم شرع است تا طبق مصالح اسلام محل هزینه ی آن را مشخص نماید. پس مشخص می گردد صحبت دکتر محمود احمدی نژاد در این زمینه درست و دور از خرافه پردازی بوده است.
در همین راستا پایگاه اطلاع رسانی اختصاصی علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس محترم مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران به نام: hashemirafsanjani.ir از آن جهت که بارها نقش اتاق فکر رسانه ای تخریب دولت را بازی کرده است؛ مورد توجه است. این پایگاه اینترنتی هر از چند گاهی با بارگزاری سخنرانی ها و گفته ها یا خاطرات قدیمی هاشمی رفسنجانی گریزی زیرکانه به مسائل روز از نگاه خویش می زند.
در آخرین این خط دهی های رسانه ای سایت مذکور اقدام به انتشار سخنانی از هاشمی رفسنجانی کرده با این تیتر که: "فتنه مغلوب امام دوباره آمده تا به نام امام زمان زندگی مردم را پریشان کند!" . همچنین این سایت در قسمتی با نام یادآور گذشته از حضرت روح الله (ره) چنین آورده است: "به نام خود زندگی مردم را پریشان کنید چرا به نام امام زمان(عج) می کنید؟" . سخنان اول گزیده ای از مصاحبه هاشمی رفسنجانی با روزنامه جام جم است در تاریخ مرداد 1388. هر چند تاریخ مورد اشاره بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی را به یاد روزهایی می اندازد که جناح دوم خرداد با تیترهای مختلف و با فشار بالای روانی سعی داشت، دولت نهم و در صدر آن ریاستش را به عنوان عامل خرافه پراکنی در جامعه معرفی نماید تا جایی که میرحسین موسوی کاندیدای خودخوانده ی ریاست جمهوری ایران در مناظره تاریخی 13 خرداد 88، محمود احمدی نژاد را صریحاً به خرافات و سوء استفاده از نام حضرت صاحب (عج) متهم نمود. اما حتی اگر از این عقبه ی تاریخی هم بگذریم با توجه به دیگر عملیات رسانه ای این سایت متوجه خواهیم شدف چرا امروز یعنی دوشنبه 29/9/1389 پایگاه شخصی اینترنتی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام این مسئله را پر رنگ نموده است.
برای کشف این ارتباط منطقی بهتر است به روز 25 مهر 1389 برگشت نمود. در شب همان روز دکتر محمود احمدی نژاد جلوی سلاحی نشست که در هر دقیقه 24 فریم شلیک می کند و از هدفمندی یارانه ها گفت و اینکه در مهر ماه حساب اهالی ایران نشین پُر می شود از حق نفت. چند روز بعد از نشست زنده ی تلویزیونی رئیس جمهور با مردم پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی دوباره گریزی به سنخرانی های سال های جوانی و انقلابگری وی انداخت و چنین تیتر کرد: "بلاتکلیف گذاشتن جامعه باعث بدبینی مردم به نظام می شود.". در توضیحات این تیتر که در قسمت یادآور گذشته و از سخنرانی های هاشمی رفسنجانی در سال 1360 است آمده است: "بدترین شرایط کشور روزی است که مردم بنشینند تا ببینند فردا چه می شود؟". همزمان با این تیتر است که بعضی روزنامه های موسوم به جبهه ی اصلاح طلبی به تشکیک در طرح هدفمندی یارانه ها به انحاء مختلف می پردازند.
در حقیقت سایت هاشمی رفسنجانی در این دو عملیات رسانه ای دو گزاره منطقی را پیگیری کرده است: اول آنکه طرح هدفمندی یارانه ها در دولت نهم و دهم عقیم خواهد ماند و موجب ناکارآمدی نظام خواهد شد. دوم آنکه رئیس جمهور سعی دارد این ناکارامدی که باعث پریشانی مردم می شود را با توسل به خرافات به نام امام زمان (عج) بنویسد. پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی همچنین این تیتر را و تیترهای مشابه را بارها در سایت خود بارگزاری کرده است. بطور مثال عین همین مطلب را در تاریخ 25 آبان 89 هم آورده است. در 3 آذر 89 می نویسد: "اقتصاد تعطیل و مردم بلاتکلیف آرزوی دشمن برای نظام است.". همچنین مورخ 7 آذر 89 از طرف سخنرانی های گذشته هاشمی چنین می آورد: "ایجاد بلاتکلیفی در کشور نسخه دشمن برای بدبینی مردم به نظام است.". در 22 آذر 89 به نقل از هاشمی می نویسد: "از عدالت علی رفاه و کار در می آید و از عدالت بی ریشه مصیبت و فقر!".

در این مورد سایت فوق الذکر سعی می کند در شرایط حساس اجرای هدفمندی یارانه ها که بدون هماهنگی تمامی اقشار با شکست مواجه خواهد شد؛ و علی رغم حمایت مقام معظم رهبری از اجرای طرح و لزوم عقلانی همکاری همه در کمک به دولت؛ به تشکیک در کیفیت طرح و حتی اصل ماجرا بپردازد که می تواند منشاء اثرات سوء در فضای رسانه ای و اقتصادی کشور شود.
در کل چنانچه آرشیو ضعیف و ناقص این سایت که عمداً اینچنین پردازش شده است بازخوانی شود؛ مکشوفه خواهد شد که این سایت در قاموس خط دهی رسانه ای منتقدین بی انصاف دولت ظاهر شده است. این پایگاه در رابطه با اشتباهات گفتاری نزدیکان دولت نیز شدیداً تند و فعال عمل کرده است و درست در زمانی که رهبری انقلاب همه را به فرعی و اصلی کردن موضوعات فرا می خوانند؛ این سایت به اختلافات دامن می زند.
با توجه به آنچه مرقومه شد و رصد اخبار و فضای رسانه ای کشور از سایت و خبرگزاری گرفته تا مجله و روزنامه؛ به گزافه سخن نرفته است اگر گفت این سایت با تمامی ضعف های فنی و آرشیوی که به نظر می رسد از قصد اینگونه طراحی شده است؛ نقش جهت دهی و گام سازی تخریب دولت دهم را بازی می کند و مقتضی است نخبگان عالَم سیاست به نحوی با ایجاد رگه های اختلاف و عدم همراهی این سایت با مصالح اسلام مقابله نمایند.
پایان پیام/

کد خبر 6256

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha