شعر ایرانی همسو با تحولات اجتماعی و سیاسی بوده است

خبرگزاری شبستان: معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره بین‌المللی شعر فجر در تبریز گفت: هنر شعر در ایران به فراخور زمان، دغدغه ها و تحولات جامعه را در بطن خود جای داده است .

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی شعر فجر در تبریز با بیان اینکه مردم ایران زمین با هنر شعر و شاعری در طول تاریخ اندیشه ورزی کرده اند، گفت: در این عرصه همیشه ایمان به خدا و عشق به انسانیت به وفور یافت می شود.

محسن جوادی اظهار کرد: در آثار اغلب شعرا و ادبای ایرانی و فارسی زبان، عشق به فضیلت های اخلاقی با محوریت خداباوری مشاهده می شود که نشان دهنده ایمان قوی این هنرمندان عرصه ادب به خدای تعالی است.

وی با اشاره به ابیاتی از شعر استاد شهریار و با تاکید بر ایمان والا و اعتقادات راستین این شاعر نامی به اسلام و تشیع، گفت: نمی توان اثری از شاعران ایرانی پیدا کرد که در آن الهام از آیات قرآنی گرفته نشده باشد.

جوادی ، شعر ایرانی را همسو با تحولات اجتماعی و سیاسی و درک درست از درد و رنج جامعه ارزیابی کرد و افزود: شاعران سده های قبل و متاخر همواره همراه جامعه بوده و شعر نوین نیز بر اساس مضامینی در همین رابطه و تحولات جدید جامعه شکل گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به نگرش توحیدی در اشعار ایرانی، شاعران ایرانی انسان را از اسارت خیالات برحذر داشته و ناپایداری دنیای دروغین را که جز نام چیزی برای انسان ندارد، یاد آور شده‌اند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اشعار ایرانی در فراخور زمان، دغدغه ها و تحولات جامعه را در بطن خود جای داده است، ادامه داد: همزمان با تحولات شگرف فکری که از ۴۰ سال پیش در میان ایرانیان آغاز شد و توجه به درد جامعه، شعر ایرانی را با تحولات اجتماعی برای بیان هنرمندانه‌ی درد و رنج جامعه همسو کرده و شعر نو برای مضامینی چون نگرش انقلابی و استکبار ستیزی ارج یافت و شعر ایرانی را با نگاهی نو به تصویر کشید.

جوادی در پایان با تاکید بر این‌که اهمیت شعر نو در ایران، همه را به احترام وا می دارد، افزود: باید برای پاسداری از این هنر همواره کوشا باشیم تا با شیوه‌های سطحی در نگاه شاعران و هنرمندان خللی ایجاد نشود.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی فقیه استان آذربایجان شرقی، استاندار آذربایجان شرقی و جمعی از اهالی ادب و فرهنگ کشورهای همسایه و همچنین ادیبان کشور با معرفی آثار برتر و تجلیل از پیشکسوتان و شعرای یک دهه اخیر شعر و ادب ترکی در تبریز به ‌کار خود پایان داد.

کد خبر 692141

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha