انسان شناسی و معرفت نفس از لسان امام علی(ع)

خبرگزاری شبستان:استاد حوزه علمیه گفت: تفاوت انسان با حیوان این است که حس حیوان وهمانی و حس انسان عقلانی است حواس پنجگانه انسان پشتوانه عقلی دارد از این رو انسان در این حس از حیوان سبقت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین قرنی استاد سطح عالی حوزه علمیه در مهدیه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امیرمومنان علی(ع) خطاب به شاگرد ممتازش جناب کمیل فرمودند: در ذات انسان چهار نفس وجود دارد که نفس مافوق شامل نفس مادون می‌شود و آن نفس نهایی تمام نفوس نازله را در بر می‌گیرد.

وی افزود: حضرت درباره نفس اول فرمودند: نفس اول همان حیات مشترک بین انسان و گیاه است که از آن به عنوان نفس نامیه نباتیه یاد می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی با اشاره به دومین نفس انسان، ابراز کرد: حضرت می‌فرمایند: نفس دوم همان نفس حسیه مشترک بین انسان و حیوان است؛ حقیقت نفس حیوانی از منظر عرفان یک بحث نظری است و مربوط به حیات حیوانی می‌شود که هنگام مرگ زمانی که روح از بدن جدا می‌شود او را مرده می‌خوانیم و همان جوهر نفس حیوانی است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: از شاخصه‌های مهم نفس حیوانی حس و حرکت است که با این قوت و شدت در گیاه وجود ندارد از این رو امیرمومنان علی(ع) اسم این حیات و نفس را الحسیة الحیوانیة نام گذاری می‌کنند اما نباید فراموش کنیم گیاه مطلقا حس ندارد.

وی با بیان اینکه حس حیوانیه در نبات وجود ندارد، گفت: شیخ الرییس در کتاب خود آورده است اگر درختی بار نمی‌داد اگر صاحب آن درخت او را بترساند و به قطع کردن تنه‌اش تهدید کند به طور قطع سال بعد به بار می‌نشیند علامه طباطبایی نیز این مهم را امتحان کرده و جواب گرفته بودند، بنابراین موجودات تحت حواس قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی در تبیین این مهم که نفس مشترک حیوان و گیاه حیات است، عنوان کرد: نفس حیوانیه خود دارای قوای پنجگانه چشایی، شنوایی، بینایی، زائقه و لامسه می‌شود این حواس دریچه‌هایی هستند که موجب ارتباط درون انسان با امور بیرون می‌شود و این نفس یک ابزار معرفتی است که نسبت به بیرون خود آگاهی می‌یابد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: گاهی حس حیوانیه در برخی حیوانات از همان حس در انسان قوی‌تر هستند برای مثال بینایی عقاب از بینایی انسان بسیار قوی‌تر است. بوعلی سینا می گوید شتر بوی آب را از شش فرسخی حس می‌کند این در حالی است ما در تعارف خود که از آب داریم آن را ماده‌ای بی بو و بی رنگ بیان می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تفاوت انسان با حیوان این است که حس حیوان وهمانی و حس انسان عقلانی است حواس پنجگانه انسان پشتوانه عقلی دارد از این رو انسان در این حس از حیوان سبقت می‌گیرد.

کد خبر 707279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha