آمادگی قطر برای برگزاری رزمایش مشترک با ایران

رئیس ستاد نیروهای مسلح قطر در دیدار با ناوگروه دریایی سپاه گفت: قطر آمادگی انجام رزمایش های مشترک دریایی ـ نظامی با ایران در منطقه خلیج فارس را دارد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ روز جمعه و در سومین روز از حضور ناوگروه رزمی دریایی اعزامی سپاه به کشور قطر، سرلشکر 'حمدبن علی العطیه' در دیدار با فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه و کارکنان این ناوگروه در دوحه با ابراز خرسندی از روند تعاملات روبه رشد بین دو کشور اظهار داشت: خوشبختانه با اهتمام و تاکیدات سران دو کشور و بویژه شیخ 'حمدبن خلیفه آل ثانی' امیر قطر، روابط بین دو کشور همسایه و مسلمان روند صعودی را طی می کند.
وی با تاکید بر تداوم دیدارهای متقابل بین مسئولان و فرماندهان نظامی دو کشور افزود: استمرار این رفت و آمدها و دیدارهای متقابل فرماندهان و مسئولین بخش های دفاعی و نظامی، زمینه های خوب و جدیدی را برای توسعه همکاری های مشترک ایجاد می کند.
رئیس ستاد نیروهای مسلح قطر با تأکید بر لزوم الگو پذیری کشورهای منطقه از روابط حسنه ایران و قطر تصریح کرد: قطر برای توسعه و گسترش همه جانبه روابط در عرصه های دفاعی و نظامی، تبادل تجربیات، دوره های آموزشی و مانورهای مشترک نظامی ـ دریایی در منطقه خلیج فارس آمادگی دارد.
وی ادامه داد: تسهیل و تسریع در روند ارتباطات بین نیروهای مسلح دو کشور بویژه در بخش های دریایی و مرزبانی می تواند مرتفع کننده برخی مسائل فی مابین در ارتباط با ترددهای غیر مجاز باشد.
رئیس ستاد نیروهای مسلح قطر در پایان خواستار گسترش و استمرار این بازدیدها و ابلاغ درودهای صمیمانه خود به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.
در این دیدار همچنین سردار سرتیپ 'علی‌رضا ناصری' فرمانده منطقه چهارم دریایی سپاه پاسداران با اشاره به روابط خوب بین ایران و قطر گفت: وجود عزم و اراده راسخ سران دو کشور و برخورداری از مشترکات جغرافیایی، دینی و فرهنگی، زمینه های متعدد و متنوعی در توسعه روابط بین دو کشور همسایه و مسلمان ایجاد کرده و تلاش ما برای گسترش و تعمیق این روابط است.
وی افزود: دو کشور باید تلاش خود را برای تقویت همه جانبه همکاری ها و نزدیکی برای الگوسازی یک رابطه برادرانه و دوستانه به کشورهای منطقه بکارگیرند و این ارتباط می تواند مبنا و اساسی برای تثبیت و تقویت امنیت و ثبات در منطقه حساس خلیج فارس و مودت و برادری بین کشورهای منطقه باشد.
سردار ناصری با اشاره به اهمیت و جایگاه راهبردی توسعه روابط با همسایگان بویژه در حوزه خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران برای اجرای تفاهم نامه همکاری دفاعی و نظامی و انجام سفرهای متقابل هیئت های نظامی بین دو کشور آمادگی همه جانبه دارد.
فرمانده منطقه چهارم دریایی سپاه در پایان ابراز امیدواری کرد در سایه بازدیدهای متقابل و تقویت تعاملات، شاهد استحکام مبانی امنیت و ثبات در منطقه بر اساس برادری اسلامی و حسن همجواری بین کشورهای منطقه باشیم.
بنا بر گزارش روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در این دیدار 'عبدالله سهرابی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر و جمعی از مسئولین و فرماندهان نظامی قطر حضور داشتند.

گفتنی است چندی پیش امیر قطر در دیداری دیپلماتیک از ایران با رهبر معظم انقلاب اسلامی و ریاست جمهوری ایران اسلامی دیدار داشته است. در این دیدارها دو طرف بر روند رو به رشد مناسبات سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی و حتی همکاری های نظامی- امنیتی تأکید داشته اند.

لازم به ذکر است قطر به عنوان یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در قبال مشکلات عدیده داخلی لبنان نقش بسزایی ایفاء کرد که ما حصل این پادرمیانی دیپلماتیک ریاست جمهوری میشل سلیمان و رفع مشکلات داخلی لبنان شد. همچنین این روند حل معضلات داخلی لبنان تا جایی پیش رفته است که هم اکنون سعد حریری از متحدان سابق غرب در لبنان جدیدا مواضع خصمانه ای علیه رژیم غاصب داشته است و ضمنا سفر متقابل نخست وزیر لبنان و رئیس جمهور ایران به روند صعودی ارتباطات ایران و لبنان کمک به سزایی کرده است. با این وجود بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند قطر آلترناتیو مناسبی برای عربستان سعودی در نزدیکی کشورهای عربی و همگرایی کشورهای اسلامی خاورمیانه خواهد بود.

گفتنی است همکاری های نظامی- امنیتی ایران و کشورهای منطقه مانند لبنان، سوریه، ترکیه و قطر در راستای دکترین خاورمیانه عاری از استکبار و آمریکا قابل توجیه است.

پایان پیام/

 

کد خبر 7144

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha