افزايش تعيين مجازات هاي جايگزين حبس در آذربایجان‌شرقی

معاون قضايي پيشگيري از وقوع جرم دادگستري کل آذربايجان شرقي از افزايش بيش از دو برابري تعيين مجازات هاي جايگزين حبس در شش ماهه اول سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، بابک محبوب عليلو امروز در جلسه کميته «اجراي تکاليف مقرر در آيين نامه موضوع ماده 79 قانون مجازات اسلامي مصوب سال 1392» که به منظور بهره مندي از ظرفيت هاي قانوني براي تعيين مجازات هاي جايگزين حبس از سوي قضات محاکم و نحوه استفاده از ظرفيت هاي قانوني ايجاد شده تشکيل شد گفت: اجراي مجازات هاي جايگزين حبس کاهش هزينه هاي مادي و معنوي دولت، جامعه و خانواده هاي زنداني را موجب مي شود؛ بر اين اساس تعيين اين نوع مجازات در اولويت برنامه کاري تشکيلات قضايي است.

وي با قدرداني از دستگاه هاي اجرايي استان در اجراي تکاليف مقرر در آيين نامه موضوع ماده 79 قانون مجازات اسلامي مصوب سال 1392، گسترش فرهنگ پذيرش محکومين موضوع مجازات هاي جايگزين حبس در دستگاه پذيرنده و در جامعه را با تغيير نگرش متوليان دستگاه هاي دولتي و اطلاع رساني و آگاه سازي مديران نهادهاي پذيرنده محکومين و عموم جامعه با مشارکت و همکاري صدا و سيماي مرکز استان از طريق مستند سازي نسبت به روشن شدن اذهان عمومي به فوايد و ثمرات مجازات هاي جايگزين حبس به ويژه خدمات عمومي رايگان و فرهنگ سازي آن در راستاي استقبال عمومي مردم از اين نوع مجازات ميسر دانست.

محبوب عليلو با تأکيد بر تسريع در اجراي سامانه الکترونيکي مجازات هاي جايگزين حبس بويژه خدمات عمومي رايگان افزود: در شش ماهه اول سال 1397 در دادگستري استان تعداد 1416 فقره حکم به مجازات جايگزين حبس از نوع جزاي نقدي صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال 1396 که تعداد 646 فقره بود 120 درصد افزايش را نشان مي دهد؛ مجازات جايگزين حبس از نوع الزام به خدمات عمومي رايگان از 12 فقره در شش ماهه اول سال 1396 به 50 فقره در مدت مشابه سال 97 رسيده است. نسبت مجازاتهاي جايگزين حبس به محکوميت ها بيش از 120 درصد افزايش داشته است.

معاون قضايي رييس کل و سرپرست معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري کل استان همچنين بر ضرورت استمرار همکاري دستگاه هاي اجرايي استان، استانداري و فرمانداري¬هاي استان با دادگستري کل استان و اعلام ظرفيت انجام خدمات عمومي رايگان هر شش ماه يکبار تأکيد کرد. 

کد خبر 731082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha