کنگره بین المللی «نظامی گنجوی» در تبریز برگزار می شود

کنگره بین المللی و علمی تخصصی «نظامی گنجوی» به همت مرکز مطالعات قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز اواخر ماه جاری در تبریز برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «رئیس مرکز مطالعات قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: کنگره علمی تخصصی نظامی گنجوی با شرکت نظامی شناسان داخلی و خارجی در دانشگاه تبریز برگزار می شود.

احمد فرشبافیان خاطرنشان کرد: این کنگره بین المللی در روزهای ۲۱ و ۲۲ آبان ماه سال جاری با حضور استادان داخلی و خارجی و نظامی‌پژوهان به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به محورهای اصلی این کنگره گفت: بررسی جایگاه فرهنگ و تمدن و تاریخ و جغرافیای ایران در آثار نظامی، عصر نظامی (حاکمان، شاعران، شخص نظامی، اوضاع سیاسی فرهنگی و ...) و باورهای دینی و اندیشه های عرفانی در آثار نظامی از جمله این محورها است.

دبیر اجرایی این کنگره نقد و بررسی آثار نظامی، تاثیر نظامی بر شعرا و دانشمندان بعد از خود و کتاب شناسی نظامی و نسخه شناسی آثار نظامی و موضوعات مرتبط را از دیگر محورهای این کنگره بین المللی عنوان کرد.

به گفته وی این کنگره گامی اول برای انجام کارهای بزرگ علمی و فرهنگی است که همت همه علاقه مندان به فرهنگ و علم را می طلبد تا این شخصیت جهانی خفته در گنجه را بیش از پیش به جهانیان معرفی کنند.

رئیس مرکز مطالعات قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز همچنین از رونمایی از کتاب «حکمت، عرفان و اخلاق در آثار نظنامی گنجوی» نوشتۀ مرحوم علامه محمدتقی جعفری در حاشیۀ برگزاری این کنگره خبر داد و افزود: این کتاب به زبان ترکی آذربایجانی با الفبای لاتینیِ آذری به زیور طبع آراسته شده است.

وی ادامه داد: در چاپ آن رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خودمختار نخجوان و دانشگاه تبریز مشارکت داشته اند.

فرشبافیان ادامه داد: دیگر برنامۀ جنبی این کنگره، رونمایی از کتیبۀ نفیسِ حاویِ دو بیت از اشعار نظامی گنجوی برای نصب در دانشگاه تبریز است که توسط موسسه خیریۀ بین المللی اندیشۀ ماندگار اصفهان تهیه و ارسال شده است.

گفتنی است، گنگره بین المللی نظامی گنجوی با حضور 14 میهمان خارجی از کشورهای بنگلادش، ترکیه و جمهوری آذربایجان و شخصیت های برجسته نظامی شناس کشور طی دو روز در دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

کد خبر 738005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha